Szukaj na tym blogu

wtorek, 19 maja 2015

Czas na dworzec PKP Kielce / cz. 2 /

Kontynuujemy opowieść o najnowszych dziejach kieleckiego dworca PKP zapoczątkowaną poprzednim wpisem na blogu

W 2006 roku podpisano porozumienie z PKP w którym uzgodniono, że PKP odda część terenów kolejowych stacji Kielce w zamian za długi. PKP ogłosiło wtedy również, że zamierza zmodernizować kielecki dworzec. 

Ofertę złożyło konsorcjum składające się z Kieleckiej Grupy Inwestycyjnej i Echo Investment. Jednak rozmowy przedłużały się i konsorcjum kieleckich firm zawiesiło w 2008 roku prace nad koncepcją przebudowy kieleckiego dworca. 

Taka decyzja była wynikiem zmiany priorytetów inwestycyjnych w PKP. 
Stanowisko PKP wyartykułował dyrektor oddziału dworce kolejowe w PKP SA: " ... Ten dworzec nie jest na liście najważniejszych inwestycji przed Euro 2012 i będzie musiał poczekać. Kielce mają na razie dobrego administratora, który dba, żeby stan się nie pogarszał  ..." (sierpień 2008 rok).

Sprawa kieleckiego dworca jeszcze bardziej zagmatwała się w 2009 roku, gdy PKP ogłosiło, że dworzec PKP Kielce został włączony na listę obiektów strategicznych i w związku z tym nie ma mowy o jego sprzedaży i pozostanie własnością PKP. W 2009 roku poinformowano również, że PKP nie zmierza do 2014 roku podejmować jakichkolwiek działań inwestycyjnych lub remontowych związanych z kieleckim dworcem. Dotrzymali słowa!

Jednak w 2010 roku podjęto próbę zburzenia kieleckiego dworca i wybudowania na jego miejscu nowego obiektu. Takie stanowisko zaprezentowała dyrektor oddziału spółki Dworce PKP S.A w Krakowie Halina Kurtyka. O tej propozycji można powiedzieć jedno. Pomysł zgasł szybko, jak słomiany ogień.

Przez kolejne lata, aż do 2013 roku sprawa kieleckiego dworca przycichła, aż tu nagle .. 18 stycznia 2013 roku  wiceminister Andrzej Massel odpowiadając na interpelację posłanki Marii Zuby napisał " ... w planach inwestycji Spółki PKP S.A. w latach 2013-2015 została ujęta także "Przebudowa dworca Kolejowego Kielce" ... po wstępnej analizie szacowany koszt przebudowy dworca wyniesie 12,5 milionów złotych ...  60 procent tej kwoty stanowią środki budżetowe państwa, a 40 procent środki własne Spółki PKP S.A ...” Zakończenie robót zaplanowano na koniec 2015 roku.

Doszło też do porozumienia z miastem Kielce. Jak powiedział Prezydent Lubawski: " ...
PKP chcą mieć partnera w samorządzie. To znaczy: oni budują, a potem wspólnie utrzymujemy budynek. W myśl tej propozycji na parterze powstanie centrum komunikacyjne, a miasto weźmie pierwszą i drugą kondygnację, która byłaby dobudowana bez możliwości wchodzenia na górę z poczekalni ...". W myśl tego porozumienia w kieleckim dworca znajdą swoją siedzibę wszystkie wydziały komunikacyjne UM. Urząd Miasta zajmie w sumie 2/3 powierzchni dworca. 

Przy okazji modernizacji dworca wróciła też sprawa lustrzanej frontowej elewacji, w której odbijać będzie się Sienkiewka.

Minęła już prawie połowa 2015 roku. Do chwili obecnej nie widać krzątających się robotników wokół kieleckiego dworca. Nic nie słychać o przetargu na roboty, a tym bardziej o gotowej architektonicznej koncepcji przebudowy dworca.

Może czeka nas niespodzianka i na dniach usłyszymy wieści, które nas zaskoczą. Jedno jest pewne. Od 2005 roku, gdy po raz pierwszy rzucono pomysł zburzenia dworca PKP Kielce, wszystkie tego rodzaju pomysły spaliły na panewce.

ciąg dalszy nastąpi ...










/ zdjęcia z 3 października 2014 roku /

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0