Szukaj na tym blogu

sobota, 24 czerwca 2017

Stacja kolejowa widmo w Dobromyślu na LK nr 568

Linia kolejowa nr 568 Sitkówka Nowiny – Szczukowice do niedawna klasyfikowana była jako łącznica kolejowa. Była wyjątkową łącznicą, bo najdłuższą w Polsce. Obecnie to jedna z wielu niewielkich linii kolejowych. Łącznica była tematem wielu wpisów na blogu. Powoli poznajemy jej historię.

Przyszedł czas na ponowne odkrycie stacji kolejowej Dobromyśl, która została wybudowana na 6 km łącznicy. Kiedy zbudowano w tym miejscu stację kolejową Dobromyśl? To pytanie na razie pozostaje bez odpowiedzi. Po rodzaju i stanie słupów trakcyjnych można prognozować, że było to w tym samym czasie, gdy oddano do użytku łącznicę, czyli w 1979 roku.

Stacja była zlokalizowana tuż za miejscem w którym obecnie przecinają się tory LK 568 z trasą S7. Stacja Dobromyśl została wybudowana w celu połączenia łącznicy 568 ze stacją Kielce Herbskie. Od strony stacji Kielce Herbskie powstał tunel - wiadukt nad torami LK 61 na planowanej trasie Kielce Herbskie - Dobromyśl. O tunelu można przeczytać na kilku wpisach na blogu.

Łącznica z kieleckich Herbów do Dobromyśla miała na celu odciążenie LK nr 8 na odcinku Kielce - Białogon - Sitkówka Nowiny z ruchu towarowego. Chodziło przede wszystkim o odpinane w Sitkówce popychy i lokomotywy manewrowe, które wracały w tamtych czasach przez stację Kielce do Lokomotywowni Kielce na Herbach. Zmiany organizacyjne w PKP oraz trudności w finansowaniu inwestycji w latach 80 ubiegłego wieku, których końcowym efektem było definitywne zamknięcie Lokomotywowni Kielce spowodowały, że budowa łącznicy z Dobromyśla okazała się niecelowa. Zanim w PKP dojrzała taka decyzja wybudowano wspomniany tunel oraz stację w Dobromyślu, która de facto nigdy nie została oddana do użytku.


Tory stacyjne w Dobromyślu zostały rozebrane około 10 lat temu. Oczywiście nadal funkcjonuje tor główny LK 568. Do dnia dzisiejszego pozostały jednak widome znaki, że kiedyś była tutaj stacja. Przede wszystkim nadal stoi około 20 betonowych słupów trakcyjnych, które wyznaczają teren niedoszłej stacji Dobromyśl.

Funkcjonująca obecnie LK 568 to nadal niedokończona linia kolejowa, jeżeli za punkt odniesienia weźmiemy pierwotne założenia. Planowano wybudować zelektryfikowaną linię dwutorowa z odgałęzieniem w Dobromyślu do stacji Kielce Herbskie. Jednak spotkałem się również z informacjami, że łącznica miała być wybudowana z pominięciem odcinka Dobromyśl - Szczukowice. Dotarcie do źródeł, które zapewne znajdują się w archiwach po DOKP Lublin nie jest łatwe.





____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2019

 / zdjęcia z 21 listopada 2016 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0