Szukaj na tym blogu

czwartek, 22 czerwca 2017

Wagon platforma wyprodukowany w Ostrowcu Kieleckim w Hucie im. M. Nowotki

Nie wszyscy zapewne wiedzą, że przez pewien czas Ostrowiec Świętokrzyski nosił nazwę Ostrowiec Kielecki. Widomym znakiem, że tak kiedyś było jest czteroosiowy wagon platforma na który natrafiłem na bocznicy kolejowej wiodącej do Elektrociepłowni Żerań w Warszawie. Stojący samotnie wagon, jak można przekonać się z załączonych poniżej zdjęć był w całkiem dobrym stanie. Nie udało mi się ustalić do kogo należał i czy przypadkiem nie czekał na transport do huty w wiadomym celu? W każdym razie wagon pochodzi z Ziemi Świętokrzyskiej. Wagon platforma nr 43426, jak wynika z tabliczek wagonowych został wyprodukowany w 1954 roku w Hucie im. M. Nowotki w Ostrowcu Kieleckim.


Produkcję wagonów kolejowych rozpoczęto w Hucie Ostrowiec jeszcze w okresie przedwojennym. Jednak prawdziwy boom wagonowy rozpoczął się po zakończeniu II Wojny Światowej. Pierwsze wagony platformy zostały wyprodukowane w ostrowieckiej Hucie w 1945 roku. Przez pierwsze 20 lat PRL-u Huta Ostrowiec była jedynym producentem dwuosiowych wagonów platform dla PKP. W okresie od 1950 do 1962 roku wyprodukowano blisko 16 000 dwuosiowych wagonów platform typów 2Z, 3Z, 4Z oraz 201Z.

Przełomowym rokiem był rok 1952, gdy rozpoczęto produkcję dwu i czteroosiowych Talbotów. W tym okresie Huta w Ostrowcu, obok PaFaWagu była drugim największym producentem wagonów w Polsce.

W 1957 roku na Międzynarodowych Targach Poznańskich wystawiono wagony typu Talbot i Radwan z Huty w Ostrowcu Św, który stały się prawdziwym hitem eksportowym. W tym czasie zawarto umowę barterową z NRD na mocy której za wagony z Huty im. M. Nowotki zakupiono dla PKP piętrowe wagony osobowe Bhp (dawniej Bipa) z Görlitz.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 1/2019



Produkcja wagonów towarowych w ostrowieckiej Hucie została nieoczekiwanie zakończona w 1963 roku. U podstawy tamtej decyzji stały przesłanki polityczne. Wydziały przetwórcze Huty zmieniły profil produkcji z produkcji towarów wysoko przetworzonych na rzecz towarów specjalnego przeznaczenia dla ... wojska. Zakończenie produkcji wagonów platform w Hucie w Ostrowcu Świętokrzyskim było wielkim problemem dla PKP przez blisko 16 lat, ponieważ mimo wielkiego zapotrzebowania na tego typu wagony nikt ich w Polsce nie produkował. Dla młodszych czytelników tego rodzaju sytuacja, że był kupiec, a nie było producenta może wydawać się absurdalna. Takie były czasy... nazywano to gospodarką centralnie sterowaną. 



/ zdjęcia z 4 kwietnia 2017 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0