Szukaj na tym blogu

czwartek, 23 listopada 2017

Włoszczowa Południowa cz. 1

Włoszczowskiej kolejowej opowieści ciąg dalszy. 

Ze stacji Włoszczowa Północ pojechałem ulicą Śląską,  biegnącą wzdłuż torów CMK w stronę wiaduktu drogowego nad torami magistrali. Następnie ulicą Koniecpolską dotarłem do centrum Włoszczowy. Kręcąc się po uliczkach miasta dojechałem do ulicy Jędrzejowskiej, która prowadzi do rogatki kolejowej, która zlokalizowana jest w zachodniej części stacji Włoszczowa. Rowerowa jazda pomiędzy włoszczowskimi stacjami (około 6 km) zajęła mi 20 minut.

Mój przyjazd, a właściwie powrót na stację Włoszczowa, zbiegł się w czasie z przyjazdem pociągu towarowego, który ciągnęła lokomotywa ET41-002. Pociąg zatrzymał się na torze 4 pod semaforem. W trakcie przejazdu pociągu przez stację zrobiłem kilka zdjęć z ulicy Kolejowej. 

Ulica Kolejowa to adres stacji Włoszczowa. Droga ciągnie się na odcinku około jednego kilometra, wzdłuż północnej granicy stacji. Przy ulicy Kolejowej położony jest nie tylko dworzec kolejowy, ale również kolejowa wieża ciśnień oraz duży plac ładunkowy wykorzystywany przez Nadleśnictwo Włoszczowa.

Po wybudowaniu peronu na stacji Włoszczowa  Północ w 2006 roku, stacja Włoszczowa straciła sporo na znaczeniu, szczególnie w ruchu pasażerskim. Mieszkańcy Włoszczowy, w każdym razie pewna ich część, "przemianowali" wtedy dworzec na stacji Włoszczowa na południowy. W rzeczy samej stacja położona jest w południowej części miasta. Włoszczowa Południowa brzmi całkiem sympatycznie!

Stacja kolejowa wraz z dworcem kolejowym we Włoszczowie została oddana do użytku 26 lutego 1911 roku. Włoszczowa była jedną ze stacji kolejowych położonych na szerokotorowej Kolei Herbsko - Kieleckiej, która została przekazana do eksploatacji w tym samym roku. Kolej Herbsko - Kielecka połączyła Kielce i Herby Ruskie (potem Herby Polskie, obecnie Herby Stare).

Spotkałem się z informacjami, że włoszczowski dworzec i wieża ciśnień to zabytki. Nie udało mi się tego potwierdzić, a sprawdziłem w kilku ewidencjach zabytków. W uchwale nr XL/370/14 Rady Miejskiej we Włoszczowie z dnia 18 września 2014 r. w sprawie przyjęcia Gminnego Programu Opieki nad Zabytkami Gminy Włoszczowa na lata 2014-2018 nie znajdziemy takich zabytków. Również w ewidencji Narodowego Instytutu Dziedzictwa i w rejestrze zabytków województwa świętokrzyskiego nie są wyszczególnione, ani dworzec, ani wieża ciśnień ze stacji Włoszczowa.

Co warte odnotowania, to we wspomnianej uchwale XL/370/14, znalazł się zapis o planowanej rewitalizacji dworca i wieży ciśnień. W 2008 roku przystąpiono do remontu budynku dworca przy ulicy Kolejowej. Wyremontowano i pomalowano elewację dworca, wymieniono pokrycie dachowe oraz oświetlenie i posadzkę. Do marca 2010 roku otwarta była hala dworcowa oraz kasa biletowa. Na skutek rezygnacji najemcy ze sprzedaży biletów, kasa wraz z halą dworcową zostały zamknięte. W 2013 roku PKP podjęło próbę przekazania budynku Gminie Włoszczowa. Ze względu na wysokie koszty utrzymania dworca, którego powierzchnia wynosi prawie 1000 m2, Rada Miejska we Włoszczowie nie przyjęła tej propozycji. Na skutek prasowych interwencji kasa dworcowa wznowiła jeszcze działalność na krótki okres. Obecnie budynek dworca nie pełni żadnych funkcji kolejowych. Bilety kupuje się u konduktora pociągu, Przekonałem się o tym, kupując bilet powrotny do Kielc.








____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 6/2019

 / zdjęcia z 27 lipca 2017 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0