Szukaj na tym blogu

sobota, 24 lutego 2018

Stacja kolejowa Jędrzejów cz. 1

Pod koniec sierpnia zeszłego roku wybrałem się na torową wyprawę na trasie Jędrzejów - Sędziszów. Na stacji Kielce wsiadłem do EN63A-007 który jako pociąg REGIO jechał do Krakowa. W Jędrzejowie byłem po niespełna 40 minutowej jeździe. Na stacji w Jędrzejowie miałem już okazję wsiadać do pociągu jadącego do Kielc, ale było to tak dawno, że z tamtego pobytu poza tym, że już tutaj byłem, niewiele pamiętam. Oczywiście przejeżdżałem wielokrotnie przez Jędrzejów, ale częściej samochodem, niż pociągiem.

Na stacji Jędrzejów poczułem się, jak w całkiem znanym mi otoczeniu. Jędrzejowski  peron przypomina peron na stacji Kielce Herbskie (sprzed rewitalizacji). Też wyspowy i długi. Z nawierzchnią z płytek chodnikowych, które zostały zapewne ułożone pod koniec lat 50. lub na początku lat 60. ubiegłego wieku. Między torami stoi zardzewiały żuraw wodny, a obok wysoka wieża ciśnień o kształcie prostopadłościanu.

Głównym obiektem stacji w Jędrzejowie jest dworzec kolejowy. Piętrowy budynek dworca kolejowego w Jędrzejowie został wybudowany po II Wojnie Światowej na miejscu dworca oddanego do użytku w ramach budowy Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej (1885 rok). Dworzec Kolei Iwangorodzko-Dąbrowskiej był w znacznym stopniu zburzony w trakcie działań wojennych 1939-1945. Stary dworzec można jeszcze zobaczyć, ale tylko na starych czarno-białych fotografiach. Architektonicznie był podobny do dworców, które jeszcze stoją w Wolicy, czy Zagnańsku (był jednak większy).

Przy budynku dworca kolejowego znajduje się peronu nr 1, który obecnie nie jest użytkowany. Na krawędzi peronu zamontowano wiele lat temu metalowy płot, który uniemożliwia swobodne wejście na tory. Ponieważ cały ruch pasażerski obsługuje peron nr 2 (wyspowy), znajdujący się na środku torowiska, więc budowa płotu w tym miejscu jest oczywista, biorąc pod uwagę przyzwyczajenia pasażerów do przechodzenia w poprzek torów, na tzw. skróty. 

Historia peronu 1 związana jest z Jędrzejowską Koleją Dojazdową. W Jędrzejowie znajdowała się stacja wąskotorówki Jędrzejów Wąskotorowy Osobowy. Był czas, gdy ze stacji Jędrzejów Wąskotorowy Osobowy do stacji normalnotorowej poprowadzona była łącznica dla pociągów wąskotorowych. Przy peronie 1 kończyły i zaczynały bieg wąskotorowe pociągi pasażerskie. Obecnie przy nieczynnym peronie nr 1 nie ma już wąskiego toru. 

W końcowej fazie eksploatacji pociągów towarowych na Jędrzejowskiej wąskotorówce, to właśnie tutaj wpychane były wagony normalnotorowe na transportery wąskotorowe. Pociągi z wagonami normalnotorowymi na transporterach wąskotorowych dojeżdżały nawet do Chmielnika. Obecnie w najbliższej okolicy stacji Jędrzejów nie znajdziemy materialnych śladów po dawnej wąskotorówce. 

Stacja w Jędrzejowie posiada 4 tory główne i wiele torów bocznych. Moją uwagę po przybyciu na stację Jędrzejów zwrócił brak wagonów towarowych na torach stacji. Mimo, że stacja posiada kilka bocznic, rampy i place ładunkowe, to przeładunki towarów na stacji nie są prowadzone (?)









____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 8/2019

 / zdjęcia z 24 sierpnia 2017 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0