Szukaj na tym blogu

czwartek, 3 maja 2018

Węzłowa stacja kolejowa Sędziszów

Stacja kolejowa Sędziszów to stacja węzłowa położona na dwutorowym odcinku Radkowice - Kozłów linii kolejowej nr 8 (251,232 km), pomiędzy przystankami kolejowymi: Krzcięcice (w odległości 6,729 km) i Klimontów (w odległości 4,971 km).

Stacja Sędziszów ciągnie się na odcinku o długości 3,35 km, od KM 248,830 do KM 252,180.

Układ torowy stacji to dwa tory główne zasadnicze i trzynaście torów głównych dodatkowych. Tory główne zasadnicze znajdują się przy dwu-krawędziowym peronie wyspowym (peron nr 2). Przy peronie jedno-krawędziowym (peron nr 1) znajduje się tor główny dodatkowy nr 4. Tor nr 4 służy również, jak pozostałe tory główne dodatkowe, do przyjmowania i wyprawiania pociągów towarowych.

Peron nr 1, o długości 309 metrów i wysokości 350 mm, posiada utwardzoną nawierzchnię z płyt chodnikowych. Peron nr 2, o długości 300 metrów i wysokości 550 mm, posiada utwardzoną nawierzchnię z płyt betonowych typu P i kostki brukowej. Na peronach znajdują się zadaszone wiaty, oświetlenie, tablice info, ławki i kosze.

Peron nr 1, mimo, że formalnie jest jedno-krawędziowy, to faktycznie jest peronem wyspowym. Wzdłuż drugiej krawędzi peronu nr 1 ułożony jest tor LHS. W przeszłości na stacji Sędziszów funkcjonował jeszcze klasyczny peron jedno-krawędziowy, przylegający do budynku dworca. Mimo, że peron ten istnieje, to został trwale wyłączony z użytkowania. Na krawędzi peronu "dworcowego" ustawiono barierki metalowe.

Uzupełnieniem układu torowego stacji jest dziewiętnaście torów bocznych, na które składają się tory postojowe, awaryjne oraz dojazdowe do bocznic, ramp i placów ładunkowych. Tory główne zasadnicze połączone są ze sobą pół-trapezem na głowicy wjazdowej i trapezem na głowicy wyjazdowej.

"Nawierzchnia torów głównych zasadniczych składa się z szyn UIC60. Na stacji istnieją odcinki toru klasycznego. W torze nr 1 są to odcinki od km 249,110 do km 249,182, od km 250,244 do km 250,576 oraz od km 251,354 do km 251,600. W torze nr 2 są to odcinki od km 248,999 do km 249,120, oraz od km 250,270 do km 250,576. W 2014 r. wymieniono pięć rozjazdów o promieniu R = 300 m. W torach głównych zasadniczych podkłady drewniane mają więcej niż 27 lat. Wyjątkiem jest początek toru nr 1, gdzie podkłady zabudowane zostały w 1991 roku" [1]

Z jednej strony stacji na drugą możemy przejechać przez przejazd kolejowy kat. A (KM 250,501), który łączy ulicę Dworcową i Sportową. Na długości stacji jest to jedyny przejazd dla samochodów. Piesi mogą jeszcze skorzystać z kładki nad torami, która znajduje się na wysokości budynku dworca i służy pieszym do wejścia na perony.

Na stacji funkcjonują cztery nastawnie Sd, Sd1, Sd2 i Sd3. Nastawnie wyposażone są w mechaniczne urządzenia sterujące ruchem pociągów i manewrów na stacji.

Na stacji kolejowej Sędziszów zatrzymują się wszystkie pociągi pasażerskie przejeżdżające przez tą stację. Stacja Sędziszów jest stacją końcową i początkową dla wielu świętokrzyskich pociągów REGIO.








____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 9/2020

 / zdjęcia z 24 sierpnia 2017 roku /
Bibliografia: 
[1] PKP PLK IDOM Etap II, Tom I.I Stan istniejący infrastruktury - Charakterystyka linii kolejowej, Inwentaryzacja obiektów kubaturowych, Stan obecny w zakresie organizacji ruchu oraz procesów technologicznych. Opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko Kamienna – Kielce - Kozłów” w ramach Opracowanie dokumentacji przedprojektowej w ramach projektu POIiŚ 7.1 – 103 „Prace na wybranych liniach kolejowych w perspektywie UE 2014 –2020 – Prace przygotowawcze”

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0