Szukaj na tym blogu

wtorek, 5 czerwca 2018

Przystanek kolejowy Berezów w Suchedniowie

Jadąc z Łącznej, wzdłuż torów linii kolejowej nr 8, dotarłem do Suchedniowa, a dokładnie rzecz ujmując na teren pierwszego przystanku kolejowego na terenie tego miasta. Do Suchedniowa wjechałem szutrową drogą (ulica Koszykowa), która dochodzi do drogi wojewódzkiej nr 751 (DW751 Suchedniów -  Ostrowiec Świętokrzyski). Na terenie Suchedniowa DW751 to ulica Berezów. Wystarczy przejechać ulicą Berezów około 50 metrów na wschód, od ulicy Koszykowej, aby dotrzeć do przejazdu kolejowego kat. B, w którym ulica Berezów przecina tory linii kolejowej nr 8. Tuż przy rogatce, po południowej stronie, znajduje się przystanek kolejowy Berezów.

Berezów to dawna wieś, która obecnie stanowi część Suchedniowa. Nazwa Berezów pochodzi od nazwiska Alberta Berezy (właściciela kuźnic z XVI wieku, które funkcjonowały na tym terenie) [1]

Po raz pierwszy, nazwę przystanek kolejowego Berezów, możemy zobaczyć w ogólnopolskim rozkładzie jazdy pociągów w 1950 roku, ale dopiero po 10 latach, rozkłady jazdy pokazują pociągi, które zatrzymywały się na tym przystanku. W rozkładzie jazdy Polska, lato 1950 (okres obowiązywania: pomiędzy 1950-05-14 a 1950-10-07) dla pociągu Warszawa - Radom - Kraków,  pojawia się po raz pierwszy nazwa Berezów (przystanek osobowy), ale z adnotacją nie otwarty. Jako przystanek nie otwarty funkcjonuje w rozkładach jazdy do okresu pomiędzy 1952-05-18, a 1952-10-04. Z bliżej nie znanych mi powodów, Berezów znika z rozkładów jazdy pociągów, aż do 1960 roku. Jako przystanek otwarty pojawia się po raz pierwszy w rozkładzie jazdy zima 1960/1961 (okres obowiązywania: pomiędzy 1960-10-02, a 1961-05-27), dla pociągu Warszawa Główna - Warka - Radom - Kraków.

Jednak przystanek osobowy w Berezowie powstał dużo wcześniej. Świadczy o tym krótka notatka, którą można przeczytać w Słowie Ludu z 31 stycznia 1950 roku:
"W BEREZOWIE, koło Suchedniowa, na stacji kolejowej nie ma żadnego pomieszczenia dla podróżnych czekających na pociąg. Czy nie można by wybudować jakiegoś, choć tymczasowego baraku, aby robotnicy, czekający na pociąg, nie byli zmuszeni marznąć na dworze? Sądzimy że tak, i prosimy DOKP w Lublinie o zajęcie się tą sprawą

Przystanek kolejowy Berezów znajduje się na 155,099 km linii kolejowej nr 8, w odległości 2,695 km od stacji Suchedniów i 5,175 km od stacji Łączna. Na przystanku zatrzymują się wyłącznie pociągi REGIO, które obsługuje Świętokrzyski i Małopolski Oddział Przewozów Regionalnych. W przypadku Oddziału Małopolskiego są to wyłącznie wahadła obsługujące trasę Kraków Główny - Ostrowiec Św - Kraków Główny.

Pasażerowie korzystający z przystanku Berezów mają do swojej dyspozycji dwa perony jedno-krawędziowe, naprzeciwległe o długości 200 metrów i wysokości 300 mm każdy. Perony posiadają nawierzchnię gruntową, co niewątpliwie wskazuje na ich pochodzenie z okresu, gdy przystanek był budowany Kilka lat temu zamontowano na peronach nowe wiaty przystankowe, ławki, śmietniki oraz tablice informacyjne.

Na przystanku znajduje się parterowy budynek stacyjny, który obecnie nie pełni żadnych funkcji związanych z obsługą pasażerów i sterowaniem ruchem kolejowym. Z budynku zdjęto też tablicę z napisem Berezów. Ze wspomnianej wyżej notatki ze Słowa Ludu można wysnuć wniosek, że budynek stacyjny został wybudowany po 1950 roku, prawdopodobnie w latach 60.

Budynek stacyjny w Berezowie przestał pełnić funkcje kolejowe w 2008 roku. Do tego czasu, w budynku rezydował dyżurny ruchu, który obsługiwał posterunek odstępowy Berezów oraz pobliską rogatkę. W budynku działała również kasa biletowa z poczekalnią. Posterunek odstępowy został przeniesiony do Berezowa, z oddalonego o kilkaset metrów Jędrowa, w połowie lat 90. ubiegłego wieku.

W ostatnich latach zlikwidowano kilka posterunków odstępowych na linii kolejowej nr 8 (Berezów, Tumlin, Potok, Klimontów, Kamionka, Szczepanowice). Warto w tym miejscu przypomnieć, że wybudowanie wielu posterunków odstępowych na tej linii, związane było z ofensywą armii niemieckiej na wschodzie, w trakcie II Wojny Światowej. To nowoczesne, jak na tamte czasy rozwiązanie, znacznie zwiększyło przepustowość linii kolejowej, dla potrzeb olbrzymiej ilości transportów wojskowych zmierzających na wschód. Posterunki, podzieliły szlak na dodatkowe odcinki, w których kontrolowano następstwo ruchu pociągów. To rozwiązanie sprawdza się do czasów nam współczesnych. Jednak nowe rozwiązania technologiczne (samo­czynna blokada liniowa lub automa­tyczne poste­runki odstę­powe) wypierają czynnik "ludzki", co jest powodem likwidacji tradycyjnych posterunków odstępowych.






____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2019

 / zdjęcia z 9 września 2017 roku /
Bibliografia
[1]. Plan rewitalizacji gminy w Suchedniowie . Zał. 4. Zarys historyczny rozwoju przestrzennego Miasta i Gminy Suchedniów

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0