Jędrzejowska wieża ciśnień znajdująca się przy ulicy Kolejowej, to potężna konstrukcja o kształcie przypominającym prostopadłościan prawidłowy. Została zbudowana na planie prostokąta, którego dwa boki są nieznacznie dłuższe, od dwóch pozostałych. Konstrukcję wieży stanowią grube mury z czerwonej cegły, zakończone na ostatniej kondygnacji żelbetowymi wieńcami, który jednocześnie stanowią część konstrukcji żelbetowego zbiornika na wodę. Co ciekawe, na zachodnim frontonie wieży możemy jeszcze zobaczyć listwę wodowskazu przytwierdzoną do elewacji.
Wieża ciśnień składa się z 7 kondygnacji, w tym piwnicy, 5 środkowych pięter i najwyższej kondygnacji, którą wypełnia potężny, żelbetowy zbiornik na wodę. Na szczycie wieży znajduje się taras.

Na zachodniej i północnej ścianie wieży, w górnej jej części, widać w kilku miejscach znaczne ubytki w elewacji. Te ślady nie pozostawiają raczej wątpliwości, że są one wynikiem ostrzału obiektu z 14 stycznia 1945 roku.
Jędrzejowska wieża ciśnień jest w bardzo dobrym stanie technicznym i zapewne mogłaby być wykorzystana na różne cele. Niewątpliwie zdemontowanie żelbetowego zbiornika na wodę byłoby karkołomnym technicznym przedsięwzięciem i raczej nikt tego nie będzie w przyszłości próbował. Kilka lat temu (2012) samorząd Jędrzejowa podjął pewne kroki w celu przejęcia wieży od PKP, ale ostatnio sprawa jakby przycichła. Plany samorządowców odnośnie wykorzystania wieży były bardzo szerokie, ale cele nie były kolejowe (kawiarnia, sale wystawowe, taras widokowy).
Jaka przyszłość czeka kolejową wieżę ciśnień? Trudno na to pytanie jednoznacznie odpowiedzieć, ale nawet, gdyby w wieży nic nie działo się przez następne 100 lat, to i tak jej stan techniczny niewiele się pogorszy.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 9/2019
/ zdjęcia wykonano 24 sierpnia 2017 /