Freightliner PL rozpoczęła działalność w Polsce 1 października 2005 roku, a 7 grudnia tego roku uzyskała licencję UTK na przewozy kolejowe. W tym samym czasie amerykańska firma Electro-Motive Diesel Inc. rozpoczęła produkcję dla FPL siedmiu lokomotyw typu JT42CW w swojej kanadyjskiej fabryce w London w stanie Ontario. Produkcję pierwszych lokomotyw zakończono w drugiej połowie 2007 roku. Lokomotywy dla Polski wypłynęły na statku z kanadyjskiego portu Halifax 25 stycznia 2007 roku. 9 lutego statek dopłynął do Rotterdamu, gdzie lokomotywy wyładowano. Z Rotterdamu lokomotywy zostały przetransportowane do zakładu firmy NedTrain w Tilburgu w celu przystosowania ich do ruchu w Polsce.
Freightliner PL jest pierwszym polskim prywatnym operatorem kolejowym pracującym wyłącznie na fabrycznie nowym taborze. Na tabor FPL oprócz lokomotyw składają się wagony-węglarki całkowicie nowej konstrukcji, które zostały zbudowane przez Wagony Świdnica SA.
Class 66 waży 126 tony, co daje nacisk na szyny 21T/oś. Cięższa od Class 66 jest lokomotywa elektryczna ET41, ale ma więcej osi. ET41 - nacisk na szyny 20,87 T/oś (167 Ton/8 osi). Dopuszczalne w Polsce naciski to 22,5T/oś na magistralach i 21,4T/oś na liniach pierwszorzędnych. Tak więc lokomotywy Class i ET41 mogą poruszać się tylko po tych liniach. Class 66 prowadzi aktualnie najcięższe i najdłuższe pociągi w Polsce, nawet do 4000 ton. Maksymalny uciąg Classa 66 to 5000 ton. Class 66 to najsilniejsza spalinowa lokomotywa na polskich torach.
Więcej informacji na temat lokomotywy w poście Class 66604 FPL na stacji Kielce Herbskie / część I /.
/ zdjęcia z 23 sierpnia 2013 roku /
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 10/2021
0 komentarze