Szukaj na tym blogu

piątek, 26 grudnia 2014

Kolejowy Żuraw Obrotowy EDK 80/3

Na terenie stacji Kielce Herbskie funkcjonuje i stacjonuje wiele maszyn kolejowych. Jednym z takich miejsc jest Zakład Taboru znajdujący się obok przystanku kolejowego Kielce Czarnów. W tym miejscu raczej (?) nie zobaczymy żadnych nowoczesnych maszyn, bo nikt w ten Zakład już nie inwestuje, ale trochę historii można tutaj "zobaczyć".

Wśród stojących wagonów na szczególną uwagę zwracał ... kolejowy żuraw obrotowy EDK 80/3 należący do Wschodniego Zakładu Spółki PKP Cargo.

EDK 80/3 to zapewne w dalszym ciągu najbardziej popularny żuraw kolejowy w Polsce. Wszystko za sprawą bardzo dużego eksportu tych urządzeń w latach 70. i 80. z byłej NRD. Obecnie tego typu żurawie są stale remontowane, w czym specjalizuje się ZNTK Oleśnica S.A. Głównymi użytkownikami tych maszyn są PLK, PKP Cargo i PKP Energetyka.


Żuraw kolejowy EDK 80/3 to największy żuraw z rodziny EDK 80. Pozostałe to EDK 80/1 i EDK 80/2. Udźwig żurawia EDK 80/3 wynosi 20 ton, a maksymalna prędkość w składzie pociągu wynosi 100 km/godz. Jeżeli żuraw transportowany jest w składzie pociągu to dodatkowo od strony wysięgnika musi być doczepiona platforma, która pełni rolę ochrony wysięgnika żurawia. Żuraw EDK 80/3 może również poruszać się samodzielnie, ale z maksymalną prędkością 60 km/godz. 

Żurawie EDK 80 używane są do prac budowlanych i załadunku towarów. Żurawie EDK 80 mogą zamiast haka mieć zamontowany czerpak. Właśnie żuraw z czerpakiem, ale EDK 80/2, jest wykorzystywany w Wolsztynie do obsługi bunkra węglowego i nawęglania parowozów.

Żurawie EDK 80 były produkowane przez zakłady maszynowe VEB Schwermaschinenbau S.M. Kirow Leipzig (od 1958 roku połączone z TAKRAF) w Lipsku (NRD). Fabryka specjalizująca się w produkcji między innymi żurawi istnieje nieprzerwanie od 1880 roku i w całej swojej historii przeszła szereg zmian własnościowych i wielokrotnie zmieniała nazwy.

Na poniższych zdjęciach można zobaczyć żuraw kolejowy typ EDK 80/3 o nr. kolejowym: 090024 XUa i nr fabrycznym: 834. a ... w tle krajobrazy kolejowe z Zakładu Taboru.









/ zdjęcia z 11 czerwca 2014 roku /

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0