Na terenie stacji Kielce Herbskie funkcjonuje i stacjonuje wiele maszyn kolejowych. Jednym z takich miejsc jest Zakład Taboru znajdujący się obok przystanku kolejowego Kielce Czarnów. W tym miejscu raczej (?) nie zobaczymy żadnych nowoczesnych maszyn, bo nikt w ten Zakład już nie inwestuje, ale trochę historii można tutaj "zobaczyć".Wśród stojących wagonów na szczególną uwagę zwracał ... kolejowy żuraw obrotowy EDK 80/3 należący do Wschodniego Zakładu Spółki PKP Cargo.
EDK 80/3 to zapewne w dalszym ciągu najbardziej popularny żuraw kolejowy w Polsce. Wszystko za sprawą bardzo dużego eksportu tych urządzeń w latach 70. i 80. z byłej NRD. Obecnie tego typu żurawie są stale remontowane, w czym specjalizuje się ZNTK Oleśnica S.A. Głównymi użytkownikami tych maszyn są PLK, PKP Cargo i PKP Energetyka.
Żuraw kolejowy EDK 80/3 to największy żuraw z rodziny EDK 80. Pozostałe to EDK 80/1 i EDK 80/2. Udźwig żurawia EDK 80/3 wynosi 20 ton, a maksymalna prędkość w składzie pociągu wynosi 100 km/godz. Jeżeli żuraw transportowany jest w składzie pociągu to dodatkowo od strony wysięgnika musi być doczepiona platforma, która pełni rolę ochrony wysięgnika żurawia. Żuraw EDK 80/3 może również poruszać się samodzielnie, ale z maksymalną prędkością 60 km/godz.
Żurawie EDK 80 używane są do prac budowlanych i załadunku towarów. Żurawie EDK 80 mogą zamiast haka mieć zamontowany czerpak. Właśnie żuraw z czerpakiem, ale EDK 80/2, jest wykorzystywany w Wolsztynie do obsługi bunkra węglowego i nawęglania parowozów.Żurawie EDK 80 były produkowane przez zakłady maszynowe VEB Schwermaschinenbau S.M. Kirow Leipzig (od 1958 roku połączone z TAKRAF) w Lipsku (NRD). Fabryka specjalizująca się w produkcji między innymi żurawi istnieje nieprzerwanie od 1880 roku i w całej swojej historii przeszła szereg zmian własnościowych i wielokrotnie zmieniała nazwy.
Na poniższych zdjęciach można zobaczyć żuraw kolejowy typ EDK 80/3 o nr. kolejowym: 090024 XUa i nr fabrycznym: 834. a ... w tle krajobrazy kolejowe z Zakładu Taboru.
/ zdjęcia z 11 czerwca 2014 roku /



























0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu