Szukaj na tym blogu

czwartek, 10 września 2020

Lokomotywa spalinowa BR232-01 na stacji Kielce

Stacja kolejowa Kielce należy do tych stacji, na których widok stojącej na jednym z bocznych torów i wyłączonej lokomotywy może nie jest rzadkością, ale też nie jest tak, że na stacji Kielce na co dzień stoi i czeka na maszynistów wiele lokomotyw. Jednak od czasu do czasu trafiają się w Kielcach lokomotywy, które dla miłośników kolei są prawdziwą atrakcją. Taką lokomotywą jest Ludmiła, czyli lokomotywa spalinowa BR232. W pewien wrześniowy dzień - w ubiegłym roku - na stacji Kielce stała lokomotywa BR232-01 (EVN: 92 80 0 232 001-0 D-CTPL) firmy Captrain Polska. Lokomotywa stała na torze 13, na wysokości dworca kolejowego.

BR232-01 jest jedną z wielu lokomotyw typu TE109 (ТЭ109), które zostały sprowadzone do Polski z Niemiec w ciągu ostatnich 15 lat. Głównymi użytkownikami lokomotyw serii BR232 w Polsce są prywatni przewoźnicy, stąd różnorodność malatury tych lokomotyw. Lokomotywa BR232-01 ma rodowód radziecki. Została wyprodukowana dla wschodnioniemieckich kolei Deutsche Reichsbahn w 1977 roku, w Fabryce Lokomotyw im. "Rewolucji Październikowej" w Woroszyłowgradzie. Jest to lokomotywa towarowo-pasażerska, przystosowana do prowadzenia pociągów z maksymalną prędkością 120 km/h. Fabrykę opuściła jako 142 003-3. Po zjednoczeniu Niemiec zmieniono oznaczenie lokomotywy na 242 003-2 (01.01.1992). W 2000 roku zmieniono oznaczenie lokomotywy na 232.01. To oznaczenie numeryczne obowiązuje do chwili obecnej. Lokomotywa trafiła do Polski na początku 2014 roku do firmy ITL Polska Sp. z o.o. (ITL została później przekształcona na Captrain Polska). W Polsce zmieniono jej oznaczenie na BR232-011,2.

Ostatnia naprawa rewizyjna lokomotywy BR232-01 (poziom 4 utrzymania pojazdu kolejowego) została przeprowadzona przez firmę PROTOR S.A. (22.07.2016).

Dane techniczne:
Długość ze zderzakami 20,82 m
Rozstaw czopów skrętu 11.98 m
Pojemność zbiorników paliwa 5500 l
Ciężar lokomotywy (masa służbowa) 120 ton
Skok tłoka 55-120 mm
Układ osi Co'Co'
Hamulec systemu Knorr KE-GPP2, gdzie G,P,P2 to nastawienia hamulca (towarowy, osobowy, osobowy P2)
Hamulec lokomotywy ma kilka nastaw: G, P, P2, R, R+E3:

  • G 94 t - masa hamująca dla hamulca towarowego (hamulec wolno działający, max ciśnienie w cylindrach 3.7 bar),
  • P 108 t - masa hamująca dla hamulca osobowego (hamulec szybko działający, max ciśnienie w cylindrach 3.7 bar),
  • P2 128 t - masa hamująca dla hamulca osobowego P2 (hamulec szybko działający, max ciśnienie w cylindrach w zależności od prędkości: do 55 km/h - 3.7 bar, powyżej 55km/h - 5.5 bar),
  • R 147 t - masa hamująca dla hamulca pospiesznego (hamulec szybko działający, max ciśnienie w cylindrach zależy od prędkości i zmienia się z z 8 bar na 5,5 bar a następnie z 5,5 bar na 3,7 bar),
  • R+E 177 t masa hamująca dla dla hamulca pospiesznego (hamulec szybko działający, nastawy jak dla hamulca pospiesznego R z włączonym hamulcem elektrodynamicznym).







 | zdjęcia z 20 września 2019 roku |
____________________
1. ŁTZ TE109. Dostępny w Internecie w https://pl.wikipedia.org/wiki/%C5%81TZ_TE109. Dostęp: 10.09.2020.
2. Baureihe 142 003-3. Dostępny w Internecie w http://www.br232.com/index.php?nav=1407394. Dostęp: 10.09.2020.
3. Ergänzungsregelung Nr. B 001 zur "Anordnung und Ausführung von Bremsanschriften" str. 5 

____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 4/202 

1 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0