Pierwsze spotkanie Kolejowych Kielc z lokomotywą ET22-933 miało miejsce na stacji Kielce Herbskie. Lokomotywa stała z opuszczonymi pantografami na torze 5, na czele pociągu towarowego, składającego się z wagonów-cystern służących do przewozu skroplonego gazu propan-butan (RID: 23/1965). Niestety, ale miejsce w którym stała lokomotywa należy do wyjątkowo niesprzyjających fotografowaniu. Robienie zdjęć z ulicy Kolberga było niemożliwe, a z drugiej strony torów (z rampy) wiązało się z koniecznością fotografowania pod Słońce. Ponieważ okazja do sfotografowania tej szczególnej lokomotywy na terenie Kielc mogła się pojawić za wiele lat, więc wybór był oczywisty. Ze zdjęć nie jestem zadowolony, ale z faktu, że była okazja do sfotografowania ET22-933 jak najbardziej.
W stwierdzeniu, że to szczególna lokomotywa jest dużo przesady, bo ET22-933 to jedna z wielu lokomotyw typu 201E, które jeżdżą po polskich torach. Coś jednak tą lokomotywę odróżnia od innych ET22. Tym czymś jest symboliczne oznaczenia na pudle lokomotywy, które nawiązują do jej historii i jej pierwszego - długoletniego przydziału na PKP, jakim była MD Ostrołęka. Lokomotywa trafiła do lokomotywowni w Ostrołęce, wkrótce po wyprodukowaniu w 1985 roku i krótkim epizodzie w MD Warszawa Olszynka Grochowska. Z lokomotywownią Ostrołęka była związana przez ponad 10 lat. Z tych czasów pozostał na lokomotywie herb Ostrołęki - stolicy regionu kurpiowskiego, który namalowany jest na tabliczkach, przytwierdzonych na czołach lokomotywy, nad tabliczką "ET22-933". Mimo późniejszej zmienności jej losów (kolejnych przydziałów) herb Ostrołęki cały czas towarzyszył lokomotywie. Na pudle lokomotywy - po obu stronach - może także zobaczyć napisy: Lokomotywownia Ostrołęka | DOKP Centralna.
Obecnie lokomotywa przydzielona jest do PKP Cargo Północny Zakład Spółki w Gdyni. Ostatnią naprawę rewizyjną poziomu P4 przeszła 30 marca 2018 roku na terenie Północnego Zakładu Spółki PKP CARGO, Sekcja Utrzymania i Napraw w Bydgoszczy. W trakcie naprawy rewizyjnej zmieniono także malowanie lokomotywy na historyczne barwy z lat 1988-2002 - pudło (górny i dolny pas - turkusowy jasny, środkowy pas - zieleń) + żółte czoło.
ET22-933 ma za sobą krótki epizod w filmie "Galimatias, czyli kogel-mogel II" (1989, reż. Roman Załuski). W jednej ze scen filmu, lokomotywa wjeżdża na czele pociągu pasażerskiego na tor, zlokalizowany przy jednym z peronów stacji Warszawa Centralna. Wyglądała wtedy prawie tak samo, jak obecnie. Wyraźnie widać żółte czoło i herb Ostrołęki.
ET22-933 cieszy się dużą popularnością wśród miłośników fotografii kolejowej. Spotkałem się nawet z poglądem, że to najpiękniejsza polska lokomotywa ...
| zdjęcia z 20 września 2019 roku |
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 6/2021
Ciekawy artykuł, dziękujemy :)
OdpowiedzUsuń