Szukaj na tym blogu

środa, 24 kwietnia 2019

Wózek 25TN. Wagony samowyładowcze serii Tadds na stacji kolejowej Sitkówka Nowiny

Czteroosiowy wagon samowyładowczy serii Tadds (430S) służy do transportu ładunków sypkich, które są wrażliwe na czynniki zewnętrzne. Dzięki zamkniętej konstrukcji wyeliminowana została możliwość przedostawania się ładunku w postaci pyłu, w trakcie jazdy wagonu. Wagon wyposażony jest w czterosekcyjny zbiornik, dach odchylany i cztery zsypy. Zbiornik zbudowano z blach stalowych o grubości 5 mm (dolna część) i 4 mm (górna część). Załadunek wagonów odbywa się przy pomocy taśmociągów lub grawitacyjnie z silosów załadunkowych. Wyładunek może być dozowany - między szyny lub na zewnątrz szyn.


To już drugie spotkanie Kolejowych Kielc z wagonami serii Tadds. We wpisie Wagony samowyładowcze serii Tadds na stacji kolejowej Małogoszcz można znaleźć więcej informacji na temat tych wagonów.

Jednym z najbardziej istotnych elementów każdego wagonu jest wózek wagonowy. W wagonach serii Tadds, które można tutaj zobaczyć (zdjęcia ze stacji Sitkówka Nowiny), zamontowano wózki typ Y25C (25TNa). W takie wózki zostały wyposażone zmodernizowane platformy typ 424Z, na bazie których zbudowano wagony typ 430S (numeracja od 082 2000 do 082 2999). Część wagonów serii Tadds została zbudowana na bazie zmodernizowanej platformy 412Za. Wagony te posiadają numerację od 082 2012 do 082 2962 i zostały wyposażone w wózki typ 1XTa.

Wózek 25TNa jest jednym z najbardziej popularnych wózków wagonowych w Polsce. Ten typ wózka można spotkać praktycznie w każdym typie wagonów towarowych. 25TN jest najpopularniejszym wózkiem w wagonach towarowych PKP. Wózki 25TN produkowane były przez kilka zakładów w Polsce (m.in Fabryka Wagon w Ostrowie Wielkopolskim, HCP, ZNTK Gniewczyna). Różnią się nie tylko wyglądem, ale też kształtem wielu elementów wózka.

Wózek 25TN został skonstruowany w połowie lat 70. na podstawie dokumentacji standardowego wózka ORE/ERRI/UIC typ Y25Cs (vmax 100 km/godz) i Y25Css (vmax 120 km/godz). W Polsce produkowany był w dwóch odmianach: typ 25TNa (vmax 100 km/godz) i 25TNb (vmax 120 km/godz).

Ostoję wózka stanowi konstrukcja spawana, składająca się z dwóch podłużnic zewnętrznych, połączonych pośrodku belką skrętową z kulistym gniazdem skrętu, a na końcach czołownicami. Do podłużnic ramy wózka przyspawane są odlewy staliwne prowadników maźniczych. Korpusy łożysk osiowych są wykonane jako odlewy staliwne wraz z konsolami usprężynowania. Usprężynowanie wózka składa się z 16 sprężyn śrubowych (8 sprężyn zewnętrznych i 8 wewnętrznych). Sprężyna wewnętrzna jest wyższa i włożona do sprężyny zewnętrznej. W przypadku jazdy wagonu bez ładunku pracuje tylko 8 sprężyn wewnętrznych. Po załadunku wagonu pracuje wszystkie 16 sprężyn. 

Do korpusu łożyska przyspawane są powierzchnie prowadzące wyłożono cienkimi wkładkami ze stali manganowej. Z każdym łożyskiem współpracuje cierny tłumik drgań. Tłumik składa się z płyty ciernej ze stali manganowej. Płyta dociskana jest do korpusu łożyska osi przez trzpień prowadzony w odpowiednim otworze prowadnika maźniczego. Na trzpień naciska górne oparcie kompletu sprężyn. realizowane przez ogniwka zawieszenia, pochylone pod kątem około 21 stopni. W ten sposób siła docisku tłumika do korpusu łożyska osi jest proporcjonalna do wartości obciążenia pionowego osi.

Wózek wyposażony jest w łożyska toczne walcowe (najczęściej typ NJ/NJP wymiar 13/24) znajdujące się w staliwnych korpusach. Maźnic w wózkach 25TN nie smaruje się, ponieważ wózek charakteryzuje się ciernym tłumieniem drgań. Odlewy staliwne wykonywane są przez różne odlewnie. Na jednym ze zdjęć można zobaczyć odlewy ze staliwa gatunku L400, wykonane w zakładzie POMET.



















____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 7/2019
   / zdjęcia z 31 października 2018 roku /
Bibliografia:
[1]. Katalog wagonów PKP Cargo Warszawa 2013 - wagony z otwieranym dachem rodzaj T
[2]. M. Janiak J. Kalinkowski - Normalnotorowe wagony PKP 1974

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0