Szukaj na tym blogu

niedziela, 3 grudnia 2017

Wagony samowyładowcze serii Tadds na stacji kolejowej Małogoszcz

Stacja kolejowa Małogoszcz jest jedną z największych stacji Białego Zagłębia. Ruch kolejowy na stacji Małogoszcz generuje cementownia Lafarge oraz wapienniki firmy LHOIST z Bukowej. Oba zakłady znajdują się w znacznej odległości od stacji Małogoszcz i są z nią połączone bocznicami.

W trakcie powrotu pociągiem REGIO z Włoszczowy do Kielc była okazja, aby z okna pociągu zrobić kilka zdjęć stacji. Tak się złożyło, że głównym motywem zdjęć zostały czteroosiowe wagony samowyładowcze serii Tadds, które stały na torze nr 10. To jedne z najciekawszych wagonów towarowych, jeżeli można użyć takiego określenia. Nadarza się więc okazja, aby co nieco o nich napisać.

Wagony serii Tadds zostały skonstruowane w ZNTK Bydgoszcz w 1997 roku na bazie platformy typu 424Z. Tadds występuje w kilku typach, które są bardzo podobne konstrukcyjnie (430Sa, 430S-Bg). Wagony produkowane były w latach 1998-2004 i są obecnie na stanie kilku przewoźników. Wagony Tadds noszą numery z zakresu od 081 2000 do 082 2999.

Wagony serii Tadds służą do transportu materiałów w stanie sypkim, które są wrażliwych na warunki atmosferyczne (nawozy. zboże, materiały chemiczne). Zbiornik wagonu wyposażony jest w otwór ładunkowy o długości 14820 mm i szerokości 1200 mm i podzielony na cztery komory rozdzielone częściowymi przegrodami. Każda komora posiada dwa zsypy. Na szczycie wagony zamontowany jest odchylany dach, który przykrywa cały zbiornik. Rozładunek odbywa się grawitacyjnie przez zsypy. Istnieje możliwość oddzielnego sterowania klapami zsypowymi. Odbiorniki materiałów sypkich mogą znajdować się, albo między szynami, albo na zewnątrz torowiska.

W zależności od klasy linii kolejowej, obciążenie wagonu może być następujące (w tonach): 34 (A), 42 (B) 50 (C). Maksymalna prędkość: 120 km/h, a minimalny promień łuku: 75 m. Długość ze zderzakami: 19,90 m.

Wagony, które stały na stacji w Małogoszczu pochodzą z ostatniego okresu produkcji, o czym świadczy ich numeracja (numery wszystkich wagonów była wyższe, niż  082 2xxx). Na wagonach umieszczony był napis "stacja Włocławek Brzezie". Stacja techniczna Włocławek Brzezie obsługuje głównie Zakłady Azotowe Anwil, więc wagony są zapewne dzierżawią przez Anwil. Wagony serii Tadds, które stały na stacji w Małogoszczu są własnością PKP Cargo. 

To pierwsza wizyta Kolejowych Kielc na stacji Małogoszcz. Na poniższych zdjęciach można zobaczyć stację Małogoszcz jaka widzą pasażerowie z okien przejeżdżających pociągów. Od stacji odchodzą dwie wielokilometrowe bocznice (wapienniki Bukowa i cementownia Lafarge), a na terenie stacji biegnie linia kolejowa nr 934 Małogoszcz MŁ1 - Małogoszcz Park Towarowy.  Bocznica kolejowa biegnąca od stacji Małogoszcz do LHOIST-BUKOWA Spółka z o.o. w Bukowej (poprzednio Zakłady Przemysłu Wapienniczego BUKOWA w Bukowej) biegnie równolegle do linii kolejowej nr 61 na całym jej odcinku pomiędzy Małogoszczem, a Bukową. Ze względu na swoje położenie z dala od siedlisk ludzkich są to jedne z najmniej znanych dróg kolejowych województwa świętokrzyskiego. To samo można powiedzieć o stacji Małogoszcz. Zamieszczone poniżej zdjęcia bocznicy kolejowej do Bukowej i LK nr 934 są jednymi z nielicznych, jakie doczekały się publikacji.







____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 7/2019 

  / zdjęcia z 27 lipca 2017 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0