Reprofilacje szyn jest jednym z podstawowych zabiegów utrzymania torów i rozjazdów. Jest niezbędna dla prawidłowej eksploatacji nawierzchni drogowej oraz zmniejszenia szkodliwego oddziaływania hałasu, wywołanego ruchem pociągów. Reprofilację szyn przeprowadza się na nowo budowanych liniach kolejowych oraz na torach głównych zasadniczych i szlakowych oraz na rozjazdach, przeznaczonych do ruchu pociągów z prędkością powyżej 80 km/h1.
Szlifowanie szyn odbywa się w następujących przypadkach2:
1. Szlifowanie początkowe szyn na nowych liniach lub po wymianie szyn na liniach istniejących - korekta hutniczych wad szyny oraz nadanie jej finalnego "szlifu". Ten zabieg ma wpływ na opóźnienie procesu starzenia się szyn.
2. Szlifowanie zapobiegawcze - korekta szyn w okresie starzenia się materiału, gdy wady i uszkodzenia są na początkowym etapie. Tego typu zabiegi wykonuje się cyklicznie.
3. Szlifowanie naprawcze - korekta związana z pojawiającymi się uszkodzeniami szyn.
W połowie 2018 roku na linii kolejowej 61 pracował pociąg do reprofilacji szyn Speno RR 32 M-2. Przez kilka dni można było zobaczyć Speno na torze 6 stacji Kielce Herbskie. Była to niepowtarzalna okazja do wykonania zdjęć tej szczególnej maszyny kolejowej. Pierwsza część zdjęć została zaprezentowana w Kolejowych Kielcach ponad rok temu.
Pociąg Speno RR 32 M-2 przyjechał do Polski z Luksemburga, gdzie znajduje się jego macierzysta stacja. Speno RR 32 M-2 składa się z sześciu członów, z których skrajne pełnią rolę wagonów napędowych, a środkowe to wagony szlifierskie. Pociąg może pracować na torach, na których minimalny promień łuku toru wynosi 120 metrów.
Speno RR 32 M-2 waży blisko 300 ton, a jego długość wynosi prawie 80 metrów. Praca pociągu polega na szlifowaniu szyn przy pomocy kamieni ściernych. Wszystko odbywa się pod kontrolą urządzeń, które sprawdzają szyny przy pomocy ultradźwięków, a następnie, w zależności od wykrytych wad i uszkodzeń powierzchni szyny, dobierają odpowiednie parametry szlifowania (kąt i siłę szlifowania). Przejazd maszyny po tym samym odcinku toru może odbywać się nawet kilka razy, aż do uzyskania założonego efektu. Schemat szlifowania polega na szlifowaniu zewnętrznej strony główki szyny, a następnie miejsca, gdzie szyna styka się z kołem pojazdu szynowego. Z kolei szlifowana jest górna część główki szyny. Finalnym etapem szlifowania jest reprofilacja, czyli odtworzenie pierwotnego kształtu szyny.
Pociąg Speno RR 32 M-2, który stał na kieleckich Herbach, składał się z następujących członów:
AEW 4: EVN: 99 82 0032 201-9 L-SPENO,
C1: EVN: 99 82 0032 202-7 L-SPENO,
C2: EVN: 99 82 0032 203-5 L-SPENO,
C3: EVN: 99 82 0032 204-3 L-SPENO,
C4: EVN: 99 82 0032 205-0 L-SPENO,
B: EVN: 99 82 0032 206-8 L-SPENO.
Długość członów ze zderzakami (od AEW 4 do B): 19,24, 10,02, 8,47, 8,47, 8,895, 21,92 (metry)
Rozstaw osi skrajnych (od AEW 4 do B): 12,00, 8,47, 8,47. 8,47, 8,47, 17,00 (metry)
/ zdjęcia z 18 sierpnia 2018 /
_________________
1. Warunki techniczne - Reprofilacja szyn w torach i rozjazdach. Id-105. Warszawa, 2010 rok, str. 5,6.
2. Rail Grinding Non Part Of (IRJ reprint for Speno). IRJ, May 2004, str. 2
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/202
Dzień dobry, jak zwykle ciekawy materiał. Dzięki. Mam propozycje. Czy byłaby może szansa na stworzenie grupy na Mesengerze wszystkich Miłośników Kolei z okolic Kielc Facebook)? Czasami moznaby się informować o bieżących o ciekawych sytuacjach, pociągach itp. Nie ukrywam, że sam chętnie korzystałbym i oczywiscie się udzielał. Pozdrawiam Mateusz Janiak
OdpowiedzUsuńTaka grupa istnieje od wielu lat. To grupa Koleją w Świętokrzyskie
Usuń