Szukaj na tym blogu

czwartek, 27 sierpnia 2020

Kielecki stoker ... impresje na temat parowozowych Kielc

Parowozowe Kielce to już zamierzchła przeszłość, która definitywnie odeszła z miasta nad Silnicą wraz z wyburzeniem w 2019 roku Lokomotywowni Kielce. Obecnie trudno szukać na terenie Kielc jakichkolwiek materialnych śladów, które związane byłyby z parowozowymi Kielcami. Parowozy towarzyszyły mieszkańcom Kielc od 1885. To właśnie wtedy, na nowo otwartej Drodze Żelaznej Iwangrodzko-Dąbrowskiej, stanęła stacyja III klasy Kielce. Przez sto lat parowozy były siłą napędową pociągów przejeżdżających przez Kielce.


Mimo, że Lokomotywownia Kielce była jedną z większych parowozowni, która obsługiwała parowozy na terenie Polski, a Kielce jest miastem wojewódzkim od początku odzyskania przez Polskę niepodległości, to nigdy nie pojawiły się na terenie Kielc wystarczające "siły", które chciałyby upamiętnić parowozową rolę Kielc w historii kolei. Ostatnie, poniewierające się "resztki" parowozów zniknęły z terenu Lokomotywowni Kielce na przełomie XX i XXI wieku. 
 
W wielu miejscach Polski na stacjach lub na terenach wokół stacji stoją pomniki - parowozy. W Kielcach nigdy pomysłu na pomnik z parowozem nie było ... za to cztery lata temu PKP PLK zafundowały Kielcom parowozowe murale, które można podziwiać w przejściu podziemnym na terenie stacji Kielce. Autorem błękitnego parowozu (Ty51-97) jest Kamil Kotkowski. Autora parowozowych impresji nie udało mi się ustalić. Parowozowe impresje zostały namalowane na ścianach przy wejściach do tunelu od strony ulicy Mielczarskiego. Dwa lata później na ścianach zawieszono repliki muralu, wykonane na plastikowych panelach.

W epoce post-parowozowej Kielce nie miały szczęścia do decydentów, którzy w kolei widzieli coś więcej, niż środek lokomocji dla (...). Za to miłośników betonozy mieliśmy całkiem sporo. I nie mam tutaj na myśli tylko ostatnich lat w historii Kielc.

Za kilka lat powstanie nad torami stacji Kielce wielki betonowy parking samochodowy, a sama stacja zostanie gruntownie zmodernizowana. Jest to ostatnia szansa, aby w Kielcach stanął na torach dumy stoker, który niewątpliwie jest symbolem parowozowej potęgi Kielc. Do najważniejszych odcinków, które obsługiwały stokery (Ty51) należały odcinki: Strzemieszyce - Kielce - Skarżysko-Kamienna - Dęblin - Dorohusk i Kielce - Opole, a Lokomotywownia Kielce to było ich depo. Do chwili obecnej ocalało 12 parowozów Ty51. Dwa z nich stoją jako eksponaty na terenie skansenu w Chabówce i z pozyskaniem jednego z nich, za cenę wyremontowania do celów ekspozycyjnych, nie powinno być problemu. Tylko kto usłyszy kolejowego blogera ... i czy temat pomnika stokera kogokolwiek w Kielcach może jeszcze zainteresować?




| zdjęcia z 20 września 2019 roku |

____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 2/2021

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0