Lato to najlepsza pora roku na rowerowe eskapady. Na początku czerwca 2018 roku wsiadłem na stacji Kielce do pociągu PolRegio relacji Ostrowiec Świętokrzyski - Kraków Główny. Głównym celem mojej podróży była stacja Tunel, a właściwie dwa wyjątkowe kolejowe tunele: Włodzimierz i August, które znajdują się obok stacji Tunel. Gdy na stację Kielce wjechał zatłoczony EN63A-021 wiedziałem, że czeka mnie podróż na stojąco. Z pociągu wysiadło co prawda kilkudziesięciu pasażerów, ale na ich miejsce wsiadło znacznie więcej osób. Ponieważ zabrałem ze sobą rower, więc nie pozostało mi nic innego, jak czekać aż wsiądę wszyscy pasażerowie. Niestety, ale miejsca dla rowerów były zajęte przez pasażerów, którzy nie zamierzali ich opuścić. Trzymałem się więc roweru i w tej pozycji kontynuowałem podróż do stacji docelowej.
Po godzinnej jeździe wysiadłem na przystanku kolejowym Klimontów. Wraz ze mną
wysiadło kilka osób, które szybko rozeszły się w różnych kierunkach.
Dlaczego
wysiadłem na przystanku w Klimontowie, a nie pojechałem bezpośrednia do stacji
Tunel? Odpowiedź jest bardzo prosta. Wybrałem się na całodzienną wyprawę i
była to niepowtarzalna okazja, aby niejako przy okazji zobaczyć dłuższy
odcinek linii kolejowej nr 8 z "drugiej strony okna wagonu".
Klimontów
przywitał mnie piękną słoneczną pogodą. Od razu przystąpiłem do wykonywania
zdjęć. W pierwszej kolejności zrobiłem kilka zdjęć budynku stacyjnego, który
w tym czasie nie był już budynkiem kolejowym, chociaż poczekalnia i kasa biletowa
dalej w nim "istniały" i mogły pełnić swoje funkcje. Z tego, co
dowiedziałem się na miejscu budynek został sprzedany na cele mieszkaniowe.
Obiekt nie jest zabytkiem, więc zapewne niedługo zmieni swoje oblicze. Miałem
wtedy okazję, aby utrwalić obiekt na zdjęciach - w takiej formie
architektonicznej, jaką zapamiętali pasażerowie podróżujący przez Klimontów
od kilkudziesięciu lat. Moją szczególną uwagę zwróciła tablica, która została wmurowana w elewację budynku w okresie budowy LHS. Na tablicy umieszczony
został napis "ŻOŁNIERSKI CZYN DLA OJCZYZNY. ODCINEK POTOK - SĘDZISZÓW -
KLIMONTÓW LINII HUTNICZO-SIARKOWEJ WYBUDOWANY PRZEZ ŻOŁNIERZY LUDOWEGO WOJSKA
POLSKIEGO. W 35 ROCZNICĘ POWSTANIA POLSKIEJ RZECZPOSPOLITEJ LUDOWEJ. 22 LIPCA
1979 R.". Umieszczenie w tym miejscu takiej tablicy było, jak najbardziej na
miejscu w tamtych czasach. Wszak w bezpośredniej bliskości przystanku
Klimontów budowano LHS. Tor LHS dalej biegnie, chociaż linia nie jest "siarkowa", ale mniejsza o
detale...
Przystanek kolejowy Klimontów zlokalizowany jest na
terenie wsi o takiej samej nazwie. Jest to niewielka wieś, licząca około 400
mieszkańców, położona na terenie gminy Sędziszów. Południowa granica wsi jest
jednocześnie granicą województwa świętokrzyskiego. Przystanek kolejowy
Klimontów zlokalizowany jest na 256,243 kilometrze linii kolejowej nr 8
Warszawa Zachodnia - Kraków Główny. Przystanek znajduje się pomiędzy stacją
Sędziszów, która oddalona jest o 4,971 km od przystanku Klimontów i stacją
Kozłów, która zlokalizowana jest w odległości 5,906 km od przystanku w
Klimontowie.
Pasażerowie korzystający z tego przystanku mają do
swojej dyspozycji dwa perony jedno krawędziowe, naprzeciwległe o długości 200
m i wysokości 300 mm. Nawierzchnia peronów zbudowana została z płytek
chodnikowych 50x50. Szerokość peronu z płytek wynosi 1 m. Pozostałą część
nawierzchni "peronowej" stanowi klepisko.
Komunikację pomiędzy
peronami zapewnia przejście przez tory, wybudowane z płyt betonowych, ułożonych
w poziomie szyn. Przejście zlokalizowane jest przy południowej krawędzi
peronów. Po obu stronach torów znajdują się parkingi dla samochodów. W trakcie
mojego pobytu na przystanku w Klimontowie zauważyłem kilkanaście samochodów
osobowych, stojących na prowizorycznych parkingach.
Przy południowej
granicy przystanku biegnie droga asfaltowa, która przecina tory linii 8 i LHS.
W miejscu przecięcia się torów i drogi znajduje się przejazd kolejowy
kategorii A, który obsługiwany jest z budki dróżnika, która zlokalizowana jest
około 20 metrów na północ od drogi.
Na przystanku zatrzymują się
pociągi dwóch przewoźników: Kolei Małopolskich i Przewozów Regionalnych.
Stacjami końcowymi dla tych pociągów są: Sędziszów, Kraków Główny,
Katowice, Ostrowiec Świętokrzyski i Kielce. Wsiadając do pociągu na przystanku
w Klimontowie możemy dojechać do wszystkich stacji i przystanków, które
znajdują się na trasie tych pociągów.
Przystanek kolejowy w Klimontowie
znajduje się na granicy dwóch stref biletowych: "Biletu Świętokrzyskiego" i
"Taryfy Małopolskiej". Ma to "przełożenie" na dobową wymianę pasażerska na
przystanku Klimontów. Według danych UTK - w 2018 roku dobowa wymiana
pasażerska w Klimontowie wynosiła 1400 osób1. Fenomenalna frekwencja na tym
przystanku wynika z faktu, że pasażerowie jadący pociągami osobowymi, które
przejeżdżają przez granicę stref biletowych kupują po dwa bilety ... aby było
taniej - do Klimontowa i z Klimontowa. Warto w tym miejscu porównać Klimontów
do pobliskiej stacji Jędrzejów. Jędrzejów liczy 16 tys mieszkańców, a wymiana
pasażerska na stacji kolejowej Jędrzejów wynosi od 700 do 999 osób na dobę1.
Faktyczna wymiana pasażerska w Klimontowie oscyluje zapewne w granicach od 50
do 99 pasażerów1, jak na przystanku Krzcięcice, który znajduje się po drugiej
stronie Sędziszowa. W każdym razie nic nie wskazuje na to, aby była większa,
niż na przystanku Krzcięcice, na którym obowiązuje tylko "Bilet
Świętokrzyski".
Przystanek kolejowy Klimontów został otwarty w 1949
roku. Pierwszą wzmiankę o pociągach zatrzymujących się w Klimontowie można
znaleźć w rozkładzie jazdy PKP lato 1949, strona 106-107, tablica 116. W
tamtym czasie przez Klimontów przejeżdżał pociąg relacji Warszawa Główna -
Radom - Tunel - Kraków Główny, a Klimontów znajdował się na 257 km trasy tego
pociągu2.
Tuż przed opuszczeniem przystanku w Klimontowie miałem
jeszcze okazję sfotografowania pociągu Kolei Małopolskich, który nadjechał od
strony Kozłowa (EN63A-018). Z okolicy rogatki kolejowej roztacza się piękny
widok na linię kolejową w kierunku stacji w Kozłowie. Tory kolejowe położone
są na zboczu, o stosunkowo dużym nachyleniu, co można jeszcze uwypuklić
na fotografii, zmieniając ogniskową aparatu.
_______________________
1. UTK. arkusz: Dobowa wymiana pasażerska na stacjach kolejowych w Polsce w 2018 r.
2. Ogólnopolska Baza Kolejowa. Dostępny w Internecie w https://www.bazakolejowa.pl/index.php?dzial=rjp. Dostęp: 12.01.2021.
| zdjęcia z 6 czerwca 2018 roku |
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 4/2021
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu