10 miesięcy wcześniej byłem w tym samym miejscu, w czasie, gdy trwał remont parowozu, o czym można przeczytać w październikowym wydaniu miesięcznika Torowy z 2020 roku. Po roku od remontu, parowóz prezentował się majestatycznie w czarnej, odnowionej malaturze. Stojąc na tle parowozowni Sędziszów, w której spędził wiele lat, będzie jeszcze długo przypominał minioną parowozową potęgę kolejowego Sędziszowa.
Parowozy Ty51 zalicza się do najbardziej udanych konstrukcji, które opuściły polskie fabryki parowozów. Były produkowane w schyłkowym okresie epoki parowozowej (1953–1958). Ty51-15 był jednym z pierwszych egzemplarzy, który opuścił fabrykę w Poznaniu. Wszystkie Ty51 zostały wyprodukowane przez Zakłady Przemysłu Metalowego z Poznania. Do 1956 roku fabryka nosiła nazwę Zakłady Przemysłu Metalowego im. J. Stalina. Od tego patrona pochodzi jeden z przydomków parowozów tej serii - Staliniec. 28 czerwca 1956 zmieniono nazwę fabryki na Zakłady Przemysłu Metalowego H. Cegielski w Poznaniu, Przedsiębiorstwo Państwowe.
Dla parowozów serii Ty51 skonstruowano nowy typ tendra 27D51, który wyposażony był w mechaniczny podajnik węgla tzw. stoker (producent tendra: Pafawag Wrocław). Podajnik wyeliminował bardzo męczące zajęcie, jakim było podawanie węgla szuflą przez palacza. Stoker podawał paliwo do drzwiczek paleniska, skąd węgiel był porywany i rozrzucany po ruszcie. Od nazwy podajnika pochodzi drugi przydomek Ty51 - Stoker.
Ty51 to parowozy towarowe skonstruowane do prowadzenia ciężkich składów wagonowych: o masie 2500 ton z prędkością 60 km/h lub 1160 ton przy 80 km/h, przy opalaniu węglem o wartości opałowej 6787 kcal/k1. Jednym z głównych szlaków kolejowych, na którym wykorzystywano parowozy serii Ty51 była linia kolejowa przebiegająca przez Sędziszów (Strzemieszyce - Dęblin, dawna Droga Żelazna Iwangorodzko - Dąbrowska).
Parowozy serii Ty51 były ostatnimi parowozami produkowanymi dla PKP. Były też najcięższymi parowozami, spośród parowozów wyprodukowanych w Polsce. Z ponad 200 egzemplarzy Ty51, które opuściły fabrykę w Poznaniu, zachowało się 13 parowozów, z których żaden nie jest już w stanie czynnym.
____________
1. Ty51. Dostępny w Internecie w https://pl.wikipedia.org/wiki/Ty51. Dostęp: 3.06.2021.
| zdjęcia z 6 czerwca 2018 roku |
Oprócz tych trzynastu zachowanych parowozów, jest jeszcze jeden egzemplarz - Ty51-83 we Francji.
OdpowiedzUsuń