Szukaj na tym blogu

sobota, 15 stycznia 2022

Zarys historii ET41-144 ... lokomotywa po przejściach

To drugie spotkanie Kolejowych Kielc z lokomotywą ET41-144. Na prezentowanych fotografiach, wykonanych w maju 2020 roku można zobaczyć ET41-144 stojącą na torze 111 stacji Kielce Herbskie w składzie "pociągu" lokomotyw, oczekujących na zmianę maszynistę. Poprzednie spotkanie Kolejowych Kielc z ET41-144 miało miejsce na linii kolejowej nr 8, na kieleckich Piaskach, gdy lokomotywa ciągnęła pociąg towarowy składający się z wagonów węglarek (26 maja 2016 r.). 

ET41-144 została wyprodukowana przez HCP (numer fabryczny: 203E-144) w maju 1981 r. Włączenia pojazdu do eksploatacji nastąpiło 18 maja 1981 r. Jej pierwszym przydziałem była lokomotywownia MD Stargard Szczeciński (Pomorska DOKP). Na terenie tej lokomotywowni stacjonowała nieprzerwanie do sierpnia 1999 r. Przez kolejne 10 lat ET41-144 była przydzielona do lokomotywowni Zakładu Taboru we Wrocławiu (Sekcja Wrocław-Brochów). Po zmianach organizacyjnych w PKP i powołaniu spółki PKP Cargo w dniu 17 lipca 2001 r., od 1 października 2001 roku lokomotywa należy do PKP Cargo1.

Niebieskie malowanie PKP Cargo lokomotywa otrzymała w trakcie naprawy rewizyjnej R-4, która została przeprowadzona w Zakładach Naprawczych Taboru Kolejowego ZNTKiM Sp. z. o.o. w Gdańsku. W trakcie tej naprawy, która została ukończona 19 stycznia 2009 r. w lokomotywie wymieniono także zderzaki na elastomerowe1,2,3. Kilka miesięcy po naprawie, w dniu z dnia 10.12.2012 r. komisarz odbiorczy PKP CARGO wydał Świadectwo Sprawności Technicznej nr CCWO 21/156/2012, ważne do dnia 29.06.2021 r. na przebieg 500 000 km, liczony od 0 km3.

Po ostatnim przeglądzie, w ramach poziomu utrzymania pojazdu kolejowego P3, który został przeprowadzony przez PKP Cargo Tabor Ostrów Wlkp. na pudle lokomotywy został dodatkowo namalowany europejski numer pojazdu EVN: 91 51 3 160 221-0 (PL-PKPC A) i EVN: 91 51 3 160 222-8 (PL-PKPC B). W trakcie tego przeglądu, który został zakończony 5 maja 2012 r. lokomotywa została wyposażona w nowe pantografy połówkowe typu 160EC, wyprodukowane przez EC Engineering1,2. Obecnie lokomotywa znajduje się na stanie PKP Cargo Południowego Zakładu Spółki w Katowicach.

W dniu włączenia pojazdu do eksploatacji (18 maja 1981 r.) została założona "Książka elektrycznego pojazdu trakcyjnego" (Mt-552). Z jej zapisów wynika, że lokomotywa była non stop czynna i nie uczestniczyła w żadnym zdarzeniu kolejowym od 18 maja 1981 r. aż do 12 lipca 2014 r3.

W dniu 12 lipca 2014 r. o godz. 10:35 na terenie stacji KWK Szczygłowice doszło do pierwszego wypadku kolejowego z udziałem ET41-144, który został potem zakwalifikowany przez Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych do wypadku kategorii B-13. Do wypadku doszło w trakcie pracy manewrowej. Na prostym odcinku toru bocznicowego (wyciągowy) nr 18 na stojącą, odhamowaną lokomotywę ET41-144, od strony jej członu "B" najechała spalinowa lokomotywa manewrowa TEM2-191, należąca do  DB Schenker Rail Polska. W trakcie zderzenia lokomotywa spalinowa jechała z prędkością 13 km/h. Po wypadku lokomotywa ET41-144 przeszła naprawę bieżącą NB, którą przeprowadzono w dniach 15/16 lipca 2014 r. w Sekcji Eksploatacji i Utrzymania w Czechowicach – Dziedzicach3

Równo 50 dni od dnia wypadku na stacji KWK Szczygłowice, lokomotywa ET41-144 uczestniczyła w kolejnym wypadku kolejowym, który był o wiele bardziej poważny w skutkach. Opis wypadku, który został zakwalifikowany przez Państwową Komisję Badania Wypadków Kolejowych jako wypadek kategorii B10 można znaleźć w raporcie PKBWK nr PKBWK/1/2015 z dnia 27 lipca 2015 r.

Opis zdarzenia, zaczerpnięty z raportu PKBWK/1/2015 str. 6: "W dniu 31.08.2014r. o godzinie 16:17 podczas wjazdu do stacji Kraków Płaszów rejon KPa pociągu nr 344026/7 relacji Podłęże – Dąbrowa Górnicza Towarowa na sygnał zezwalający S10 na semaforze wjazdowym F2 po utwierdzonej drodze przebiegu, doszło do wykolejenia lokomotywy ET41-144 trzema osiami drugiego członu w kierunku jazdy (człon B). Wykolejenie miało miejsce na torze w łuku lewym o promieniu 474 metry. Czoło pociągu zatrzymało się w rejonie KPa za rozjazdem nr 151 w km 12.180, koniec pociągu w km 12.802. Lokomotywa w stanie wykolejonym przejechała 432 metry powodując zniszczenie nawierzchni, urządzeń srk, sieci trakcyjnej i słupa krańcowego bramki. W wyniku jazdy w stanie wykolejonym uszkodzona została również lokomotywa w stopniu uniemożliwiającym dalszą jazdę. Pierwszy ślad wspięcia prawego koła piątego zestawu kołowego lokomotywy na prawy tok szynowy patrząc w kierunku jazdy pociągu był widoczny w km 12.629. Dalej widoczny ślad jazdy obrzeża prawego koła po główce szyny na długości 6 m, następnie spadnięcie na prawą stronę prawego i lewego koła osi piątej. Wykolejenie pozostałych kół osi szóstej i siódmej nastąpiło w rozjeździe nr 151. Prędkość pociągu w chwili zdarzenia wynosiła około 20 km/h przy dopuszczalnej prędkości rozkładowej V=50 km/h. Zestawy kołowe członu A lokomotywy oraz żaden z 42-óch wagonów w składzie pociągu nie uległy wykolejeniu".

W raporcie PKBWK/1/2015 dużo miejsca poświęcono wypadkowi ze stacji KWK Szczygłowice. Przede wszystkim Komisja stwierdziła, że "... pojazd trakcyjny, po wypadku w dniu 12.07.2014 r. nie został poddany przeglądowi technicznemu 3-go poziomu utrzymania, W świetle powyższego ocena stanu technicznego pojazdu: ostoja pojazdu, ramy wózków, czop skrętu, gniazda czopa skrętu, urządzenia pociągowo-skrętne określone jako dobre, odnotowana w Protokole nr 1/2014 dopuszczenia do eksploatacji pojazdu trakcyjnego po wypadku komunikacyjnym z dnia 16.07.2014 r. została sporządzana przez komisję na wyrost i pozostaje niemiarodajna".

Komisja stwierdziła, że nie wpisanie się drugiego członu lokomotywy w łuk toru było spowodowane stanem technicznym lokomotywy (nadbiegania koła lewego) oraz stanem toru - nierówności w planie i profilu oraz uszkodzenia powierzchni tocznej szyny, co umożliwiło wjazd obrzeża koła na główkę szyny. Warto w tym miejscu zaznaczyć, że wykolejenie nastąpiło na szynie, które była zakwalifikowana do wymiany. Jako bezpośrednią przyczynę wypadku Komisja określiła "Nie wpisanie się pierwszego wózka członu B lokomotywy serii ET41-144 w łuk toru na skutek nadbiegania koła lewego, w wyniku przekroczenia dopuszczalnych różnic średnic kół w piątym zestawie kołowym pojazdu kolejowego". Jak określiła Komisja "na przebieg i skutki wypadku wpływ miał również czynnik ludzki: maszynista pociągu nie obserwował z należytą starannością zachowania się składu pociągu i lokomotywy podczas jazdy w łukach toru", czemu zaprzeczył maszynista twierdząc, że "podczas jazdy pociągu na łukach obserwował skład pociągu w lusterkach wstecznych i nie zauważył żadnych niepokojących oznak na składzie i w lokomotywie".

Po niespełna sześciu latach od dnia wypadku na terenie Krakowa lokomotywa stanęła przed kolejną ciężką próba, która mogła zakończyć służbę lokomotywy raz na zawsze. 7 kwietnia 2021 roku, przed godziną 19.00 na odcinku Dęblin – Puławy, na linii kolejowej nr 7 doszło do pożaru członu A lokomotywy ET41-144. Zdarzenie miało miejsce w trakcie jazdy z pociągiem towarowym. Lokomotywa zatrzymała się pomiędzy wsiami Borowa i Gołąb, w miejscu , gdzie obok torów biegnie droga polna. Dzięki temu szybko na miejsce zdarzenia mogły dojechać samochody straży pożarnej. W akcji gaśniczej uczestniczyły cztery jednostki straży pożarnej: OSP Skoki-Borowa, OSP Gołąb, PSP Puławy oraz ZSP Puławy-Azoty. Pożar nie wyrządził większych szkód w lokomotywie i został szybko ugaszony. Prawdopodobną przyczyną pożaru było zwarcie w instalacji elektrycznej. PKP Cargo nie podało przyczyn tego zdarzenia4.

Lokomotywę ET41-144 spotkało też pewnego rodzaju wyróżnienie. Firma PIKO opracowała i wyprodukowała jej model. Model "PIKO-96370. Lokomotywa elektryczna towarowa ET41-144 A/B epoka VIa" wszedł do sprzedaży w 2009 roku, a jego cena była ustalona na ca. 1100 zł. Model odwzorowuje wygląd ET41-144 z okresu bezpośrednio po naprawie rewizyjnej z 2009 roku2.

_______________
1. ET41-144. Dostępny w Internecie w https://ilostan.forumkolejowe.pl/ > ET41-144. Dostęp: 12.01.2022.
2. SK Model: Piko 96370. Lokomotywa towarowa elektryczna ET41-144 PKP Cargo.
3. MIiR. Państwowa Komisja Badania Wypadków Kolejowych. Raport Nr PKBWK/1/2015 z badania wypadku kat. B10 zaistniałego w dniu 31 sierpnia 2014 r. o godz. 16:17 na szlaku Kraków Prokocim PrC Kraków Płaszów KPa w torze nr 2 w km. 12,629 linii kolejowej nr 100 Kraków Mydlniki Gaj obszar zarządcy infrastruktury PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., Zakład Linii Kolejowych w Krakowie. Warszawa 27 lipca 2015 r.
4. Pożar lokomotywy na odcinku Dęblin – Puławy. Dostępny w Internecie w https://deblinnews.pl/2021/04/07/pozar-lokomotywy-na-linii-deblin-pulawy/. Dostęp: 12.01.2022.

| zdjęcia z 23 maja 2020 r. |

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0