Szukaj na tym blogu

środa, 27 lipca 2022

Urywki z historii stacji kolejowej Opoczno. Opoczno - Końskie - Czarniecka Góra (2)

Każda historia ma swój początek i często koniec. Historia stacji kolejowej Opoczna ma swój początek w latach 80. XIX wieku, a koniec mógł nastąpić w drugiej dekadzie XXI wieku. Chyba niewiele brakowało, aby ten czarny scenariusz się ziścił, gdy w 2013 roku PKP PLK ogłosiło plan wyłączenia z eksploatacji 86-kilometrowego odcinka linii kolejowej nr 25 pomiędzy Skarżysko-Kamienną, a Tomaszowem Mazowieckim. Nie wszystkim się to podobało. Skutek odniosły protesty władz województwa łódzkiego. PKP PLK wycofało się ze swojej propozycji, ale czy ktoś kiedyś do tej propozycji nie powróci i zakończy historię stacji kolejowej Opoczno?

Kolej zawitała do Opoczna za sprawą Towarzystwo Drogi Żelaznej Iwangorod-Dąbrowa, kierowanego przez urodzonego w Radomiu bankiera Jana Gottlieba Blocha. Koncesja na budowę najdłużej na terenie Kongresówki kolei szerokotorowej, o długości 433 wiorst (462 km)a została zatwierdzona 10 lipca 1881 roku1 . Droga żelazna Iwangrodzko-Dąbrowska została podzielona na trzy oddziały2:

1. Iwangrodzko-Bziński, od Iwangrodu do Bzina o długości 91 wiorst.
2. Bzińsko-Dąbrowski, od Bzina do Dąbrowy o długości 188 wiorst.
3. Koluszkowsko-Bodzechowski, od st. Koluszki przez Bzin do Bodzechowa o długości 154 wiorst.

Na odcinku Bzin-Koluszki, oddziału Koluszkowsko-Bodzechowskiego, który przebiegał przez Opoczno  wybudowano następujące stacje kolejowe: Koluszki i Tomaszów (stacje III klasy), Opoczno, Końskie i Niekłań (stacje IV klasy)2.

Według pierwszych decyzji roboty na odcinku Opoczno-Koluszki miały być realizowane w okresie późniejszym. Jednak po uzyskaniu koncesji, decyzja została zmieniona. Informację o tym można znaleźć w krakowskim "Czasie" z 23 lipca 1881 roku: "Z Petersburga donoszą pod dniem 20 b. m. ... Skutkiem starań pp. Blocha i Laskiego, decyzya komitetu ministrów w przedmiocie budowy kolei iwangrodzko-dąbrowskiej zmienioną została tak dalece, że i odnoga Opoczno-Koluszki będzie równocześnie budowaną"3.

Natychmiast po otrzymaniu koncesji przystąpiono do robót przygotowawczych. Krakowski "Czas" z 17 sierpnia 1881 r. informował: "Zaledwie półtora miesiąca upłynęło od zatwierdzenia przez komitet ministrów drogi iwangrodzko-dąbrowskiej, a już dziewięć partyj inżynierów wyjeżdża na linię, aby rozpocząć przedwstępne roboty. Prezesem komisyi rządowej zamianowanym został p. Rydzewski, inspektor dróg żelaznych w Królestwie Polskiem, ze strony akcyonaryuszów naczelnym inżynierem jest p. Cieszkowski. Droga będzie szła od Koluszek na Opoczno, Radom, Kielce, Wolbrom i Dąbrowę. Inżynierowie jadący na linię w liczbie 27, są wszyscy Polacy"4.

Roboty związane z budową nowej drogi żelaznej były realizowane równocześnie na wszystkich oddziałach. Jednak nie obyło się bez problemów. O jednym z nich informował Kurjer Warszawski: "Z Tomaszowa Rawskiego donoszą nam: Jak wiadomo wszelkie roboty nasypowe oddziału kolei iwangrodzko-dąbrowskiej Koluszki - Opoczno zostały na czas nieograniczony wstrzymane. Okoliczność ta jednak nie przeszkodzi otwarciu małego dystansu między Koluszkami a Tomaszowem, który z wiosną roku przyszłego będzie już zupełnie gotowy. Stanowi to dla fabrykantów tomaszowskich kwestję pierwszorzędnej wagi, chodzi bowiem o rychłe ułatwienie komunikacji kolejowej. Obecnie prowizorycznie szyny są już na przestrzeni 25-iu wiorst ułożone i lokomotywa gospodarcza na linji kursuje. Dworzec stacyjny w Tomaszowie jest już w połowie wykończony"5. Wstrzymanie robót na odcinku Koluszki - Opoczno - z przyczyn niezależnych od Towarzystwa drogi żelaznej - spowodowało w konsekwencji znaczne opóźnienie w oddaniu do użytku tego odcinka linii kolejowej.

Szerokotorowa Droga Żelazna Iwangorod-Dąbrowa została uroczyście oddana do użytku w niedzielę 13(25)b stycznia 1885 roku. Obszerny artykuł na tą okoliczność zamieścił Kurjer Warszawski z 14(26) stycznia 1885: " ... Dziś po odbyciu solennych nabożeństw w kolegjacie kieleckiej przez JE. ks. biskupa Kalińskiego, w Radomiu w farze, i w Tomaszowie, przez proboszczów miejscowych, przy nader licznem zebraniu zarządu i urzędników Towarzystwa kolei żelaznej dąbrowskiej i publiczności miejscowej wyruszyły pierwsze prawidłowe pociągi. Następnie delegat ministra komunikacyj, radca tajny Szernwal, po poświęceniu stacji Radom i pociągu, którym jechał od strony Kielc, ogłosił drogę za otwartą na całej przestrzeni, z wyjątkiem 25 wiorst pomiędzy Tomaszowem a Opocznem, które według ustawy, dopiero 22-go lipca mogą być oddane do użytku publicznego"6.

__________________________________________________________________ 

... 🚄 cały tekst na łamach miesięcznika TOROWY

w wydaniu sierpniowym 2022 🚄 ...
____________________

1. Kolej Iwangorodzko-Dąbrowska. Dostępny w Internecie w https://pl.wikipedia.org/wiki/Kolej_Iwangorodzko-Dąbrowska. Dostęp: 20.07.2022.
2. Opis Drogi Żelaznej Iwangrodzko-Dąbrowskiej 1885. Stanisław Sienicki. str. 5,6.
3. Czas nr 166 (23 lipca 1881). Dostępny w Internecie w https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/621247/edition/588567/content. Źródło: Biblioteka Jagiellońska. Dostęp: 20.07.2022.
4. Czas nr 186 (17 sierpnia 1881). Dostępny w Internecie w https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/621267/edition/588587/content. Źródło: Biblioteka Jagiellońska. Dostęp: 20.07.2022.
5. Kurjer Warszawski nr 306a 9(21) listopada 1883 wydanie poranne. Dostępny w Internecie w https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/764917/edition/726712/content. Źródło: Biblioteka Jagiellońska. Dostęp: 20.07.2022.
6. Kurjer Warszawski nr 26 14(26) stycznia 1885 str. 2. Dostępny w Internecie w https://jbc.bj.uj.edu.pl/dlibra/publication/765590/edition/727385/content. Dostęp: 20.07.2022.

a. 1 wiorsta = 500 sążni = 1,0668 km.
b. daty: według "starego porządku" - kalendarza juliańskiego (według "nowego porządku" - kalendarz gregoriański).

| zdjęcia z 26 czerwca 2020 roku |

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0