Szukaj na tym blogu

niedziela, 18 września 2022

Drugi peron na stacji Opoczno Południe. Opoczno - Końskie - Czarniecka Góra (4)

Wybudowanie peronu na stacji Opoczno Południe niewątpliwie stało się sukcesem opoczyńskiej społeczności. O ile jeden peron na stacji Opoczno Południe spełniał wymogi pasażerów, to podobnie jak peron na stacji Włoszczowa Północ, "dawał" się we znaki służbom odpowiedzialnym za ruch pociągów na CMK. Pociągi jadące w kierunku południowym (od strony Warszawy) i zatrzymujące się na stacji Opoczno Południe musiały zjeżdżać po rozjazdach z toru nr 1 na tor nr 2 (przeznaczony do jazdy w kierunku północnym), a następnie na tor  nr 4, przy którym położony jest peron.  Następnie pociągi wyruszały w dalszą drogą, zjeżdżając po rozjazdach z toru nr 4, przez tor nr 2 na tor nr 1. Miało to wpływ na ruch pociągów, które poruszały się po torach środkowych i bez zatrzymywania się przejeżdżamy przez stację Opoczno Południe (EIP napędzane przez Pendolino).
Niewątpliwie sytuacja ruchowa, która miała wpływ na poziom bezpieczeństwa w ruchu kolejowym na CMK oraz ograniczała funkcjonalność linii dużych prędkości na stacji Opoczno Południe i Włoszczowa Północ, była jedną z przesłanek, stojących u podstaw decyzji, podjętej przez PKP PLK o modernizacji stacji Opoczno Południe i Włoszczowa Północ, w tym budowie na tych stacjach drugiego peronu.

W styczniu 2017 roku PKP PLK poinformowało o rozpisaniu przetargu w formule "projektuj i buduj" na budowę drugiego peronu na stacji Opoczno Południe, z planowanym zakończeniem robót w 2019 roku1.

Postanowiono że nowy peron na stacji Opoczno Południe będzie zlokalizowany naprzeciw istniejącego peronu, a przejście podziemne będzie znajdowało się w połowie długości peronów1.

Inwestycję pod nazwą "Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na stacji Opoczno Południe" zaplanowano do wykonania w ramach projektu "Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II"1.

Początkowo szacowano, że nakłady inwestycyjne wyniosą 88 mln zł. Inwestycja miała objąć dużo szerszy zakres robót, niż tylko budowa nowego peronu i przejścia podziemnego dla pieszych. W ramach zadania inwestycyjnego "Zaprojektowanie i wykonanie robót budowlanych na stacji Opoczno Południe" zaplanowano także wykonanie przebudowy istniejącego cieku wodnego, przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym, wymianę rozjazdów, sieci trakcyjnej, nawierzchni torowej, szyn, wzmocnienie podtorza, odwodnienie terenu oraz rozbiórkę nastawni i budowę nowej nastawni z przystosowaniem nowej nastawni do późniejszego uruchomienia w niej bezobsługowego Lokalnego Centrum Sterowania ruchem kolejowym. Rezultatem wykonanych robót miało być zwiększenie prędkości pociągów przejeżdżających przez stację Opoczno Południe do prędkości przekraczających 160 km/godz1,2.

Zaplanowano budowę peronu o długości 300 metrów, który miał zostać wyposażony w wiaty, ławki , tablice informacyjne, oświetlenie, kosze, gabloty, oznakowania dotykowe oraz antypoślizgową nawierzchnie z pasem bezpieczeństwa, z wyczuwalną fakturą dostosowaną do osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Tunelowe przejście dla pieszych i rowerzystów zostało zaprojektowane z pochylniami1.

W wyniku postępowania przetargowego Inwestor otrzymał cztery oferty na wykonanie robót na terenie stacji Opoczno Południe. W maju 2017 roku inwestor poinformował że wybrał ofertę firmy Porr Polska Construction S.A., która złożyła najkorzystniejszą ofertę pod względem finansowym (67,49 miliona złotych i 72 miesięczny okres gwarancji). Wykonawca zobowiązał się do zaprojektowania i realizacji inwestycji do końca listopada 2019 roku2.
 
Ostatecznie, w dniu 16 maja 2017 roku PKP PLK podpisały umowę z firmą Porr Polska Construction S.A. na rozbudowę stacji Opoczno Południe na kwotę 55 mln zł3 Inwestycja była finansowana ze środków budżetowych.

__________________________________________________________________ 

... 🚄 cały tekst na łamach miesięcznika TOROWY

w wydaniu październikowym 2022 🚄 ...
____________________

______________
1. Wygodniej dla pasażerów na stacji Opoczno Południe - 23.01.2017. Dostępny w Internecie w
https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/wygodniej-dla-pasazerow-na-stacji-opoczno-poludnie-3279. Dostęp: 15.09.2022.
2. Przystanek Opoczno Południe z drugim peronem. Wiadomo, kto go wybuduje - 5 maja 2017. Dostępny w Internecie w https://opoczno.naszemiasto.pl/przystanek-opoczno-poludnie-z-drugim-peronem-wiadomo-kto-go/ar/c4-410772. Dostęp: 15.09.2022.
3. Opoczno Południe drugi peron, szybszy tor - 17.05.2017.
Dostępny w Internecie w  https://www.plk-sa.pl/o-spolce/biuro-prasowe/informacje-prasowe/szczegoly/opoczno-poludnie-drugi-peron-szybszy-tor-3382. Dostęp: 15.09.2022.

| zdjęcia z 26 czerwca 2020 |

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0