Szukaj na tym blogu

czwartek, 31 sierpnia 2017

Na granicy kamieniołomu Radkowice biegnie łącznica nr 569 Radkowice - Brzeziny

Linia kolejowa (do niedawna łącznica) nr 569 Radkowice - Brzeziny z całą pewnością należy do najmniej znanych linii kolejowych województwa świętokrzyskiego. Ta niespełna 3 km łącznica (dokładnie 2,984 km) położona jest na terenie dwóch wsi: Podwole i Brzeziny, z tym, że na terenie Brzezin leży jej początek i koniec. Mówiąc pół żartem pół serio nic w tym dziwnego, biorąc pod uwagę fakt, że Brzeziny to najdłuższa miejscowość w województwie świętokrzyskim. Tuż przy północnej granicy torowiska łącznicy znajduje się Kopalnia Radkowice, gdzie produkowane są kruszywa łamane z wydobywanego w tutejszych kamieniołomach dolomitu dewońskiego. Kopalnia została uruchomiona w 1946 roku pod potrzeby kolejnictwa i do chwili obecnej produkuje między innymi tłuczeń kolejowy.

Początek łącznicy znajduje się przy podg Radkowice (202,025 km LK nr 8 - rozjazd R4), a jej koniec przy podg Brzeziny (4,707 km LK nr 73 - rozjazd R2).  Łącznica została wybudowana jako jednotorowa i zelektryfikowana. Otwarcie ruchu na łącznicy miało miejsce w 1977 roku.

Łącznica nr 569 jest wykorzystywana przez pociągi towarowe zjeżdżające z LK nr 8 na LK nr 73 i w odwrotnym kierunku. Głównym zadaniem łącznicy jest umożliwienie pociągom towarowym ominięcia stacji węzłowej Sitkówka Nowiny.

Ruch na łącznicy nie jest zbyt duży, ale systematyczny. Głównie korzystają z tej drogi pociągi jadące po kruszywo z Kopalni Morawica oraz pociągi jadące w kierunku Połańca. Niestety, ale nie udało mi się zarejestrować żadnego pociągu na tej łącznicy mimo, ze kilka razy byłem w jej pobliżu. 

Również w Internecie nie znalazłem żadnego zdjęcia pociągu na LK nr 569. Łącznica nie ma nawet hasła w Wikipedii ... dalej czeka na swoich odkrywców:)






/ zdjęcia z 27 maja 2017 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0