Szukaj na tym blogu

wtorek, 29 sierpnia 2017

Ekologiczny przystanek kolejowy Radkowice

ED160-006 jako pociąg IC 53104 ORŁOWICZ
przejeżdża przez przystanek kolejowy Radkowice
W zachodniej części Brzezin, około 300 metrów od wschodniej granicy wsi Radkowice, na 202,154 km linii kolejowej nr 8 zlokalizowany jest przystanek kolejowy Radkowice. Przystanek znajduje się między stacją Sitkówka Nowiny (w odległości 4,824 km) i stacją Wolica (w odległości 5,607 km).

Kiedy uruchomiono przystanek kolejowy w Radkowicach? Prawdopodobnie miało to miejsce w 1973 roku. Jedyne ogólnie dostępne w tym względzie źródło to archiwalne rozkłady jazdy. Nazwa przystanku Radkowice występuje po raz pierwszy w rj pociągu relacji Warszawa – Radom – Kielce – Kraków 1973-1974, Str. 208-209, Tab. 110.

Dlaczego nazwa przystanku zlokalizowanego na terenie wsi Brzeziny pochodzi od nazwy sąsiedniej wsi? Raczej trudno to wytłumaczyć istnieniem w środku Brzezin przystanku kolejowego Brzeziny na linii kolejowej nr 73. Wynika to z faktu, że w 1973 roku nie istniał taki przystanek. Przystanek Brzeziny uruchomiono dopiero w 1995 roku (rj pociągu Kielce – Włoszczowice – Busko Zdrój 1995-1996, Str. 154, Tab. 112). Zapewne bliższa prawdy będzie teza, że nazwa przystanku pochodzi od pobliskiej kopalni dolomitu dewońskiego Radkowice, która przed wielu laty została uruchomiona pod potrzeby ... polskiego kolejnictwa.

Przystanek kolejowy Radkowice znajduje się przy drodze wojewódzkiej nr 763 (DW763). DW763 przecina tory tuż przy peronach przystanku. Przejazd zabezpiecza rogatka, która obsługiwana jest przez dróżnika.

Pasażerowie korzystający z przystanku mają do swojej dyspozycji dwa perony jedno krawędziowe naprzeciwległe (o długości 205 metrów i wysokości 300 mm każdy). Peron zachodni (1) umożliwia odjazd w kierunku Sędziszowa, a peron wschodni (2) odjazd w kierunku Kielc. Na peronach dostępne są wiaty oraz ławki. Dojścia do peronów znajdują się w poziomie szyn. Obecnie na przystanku zatrzymują się wyłącznie pociągi REGIO.

Przystanek Radkowice usytuowany w otoczeniu lasów ma swój niepowtarzalny klimat. Gruntowa nawierzchnia peronów utwardzona żwirem, żużlem i ścierniskiem jest jak najbardziej na miejscu. Lubię takie leśne, ekologiczne przystanki. Mam nadzieję, że szaro-bury przystanek z kostki i płyt betonowych ogrodzony siatką z hipermarketu nie zawita w to miejsce zbyt szybko ... chociaż zaczyn tego już zrobiono w 2016 roku w okolicy domku dróżnika.









/ zdjęcia z 27 maja 2017 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0