Szukaj na tym blogu

wtorek, 20 września 2016

Bocznica kolejowa stacja Zagnańsk - Kopalnia Wiśniówka

Kierowcy korzystający z dawnej drogi E77 pamiętają, że w okolicy Barczy czekała na nich przeszkoda w postaci toru ułożonego w poprzek drogi. Droga w tym miejscy była wyboista i każdy kierowca musiał zdjąć nogę z gazu. 

Poza oznakowaniem były tam szlabany. Ze względu na mały ruch pociągów opuszczaniem szlabanu zajmowała się drużyna manewrowa obsługująca pociąg. Tak było w ostatnim okresie funkcjonowania bocznicy, bo wcześniej zajmował się tym dróżnik, który pełnił służbę w podobnej budce, jakie obecnie można spotkać przy rogatkach w Zagnańsku czy Lekominie.

Obecnie mało kto pamięta, aby po tym torze jechał pociąg. Wiadomo było, że tor  łączy kamieniołom kwarcytu na Wiśniówce ze stacją w Zagnańsku.

Ustalenie czegoś pewnego z historii tej linii, a właściwie bocznicy kolejowej jest dosyć trudne. Nie udało mi się ustalić nawet daty wybudowania bocznicy. Kilkanaście lat temu ruch pociągów na bocznicy został wstrzymany. Żelastwo (czytaj: szyny) zostało rozebrane przez bliżej niezidentyfikowanych złomiarzy. Podobno w kieleckiej prasie ukazał się nawet artykuł, że z torowiska pozostały same podkłady. Ze względu na "obiektywne" trudności złomiarze pozostawili szyny w przejazdach w okolicy kościoła w Wiśniówce i we wspomnianej już drodze E77 w Barczy.

Czasy przejazdu przez tor ułożony w poprzek drogi E77 w Barczy odeszły do historii wraz z wybudowaniem w tym miejscu drogi szybkiego ruchu S7. Powstał węzeł drogowy Barcza połączony z wiaduktem w ciągu drogi ekspresowej, co umożliwiło podłączenie drogi wojewódzkiej 750 do drogi S7 oraz przeprowadzenie bocznicy kolejowej do kopalni w Wiśniówce i dróg dojazdowych pod wiaduktem.

Lepsze czasy dla bocznicy kolejowej  do kamieniołomu w Wiśniówce nastały wraz ze zmianą właściciela kamieniołomu. Eurovia Kruszywa S.A. od marca do końca maja 2010 roku poszukiwała wykonawcy odbudowy 9 kilometrowego odcinka linii kolejowej od stacji Zagnańsk do kamieniołomu w Wiśniówce.

Na stronie internetowej Eurovia Kruszywa S.A. można znaleźć informację dotyczące tej odbudowy, co pozwoliłem sobie zacytować:
Odbudowa bocznicy kolejowej łączącej kopalnię Wiśniówka koło Kielc z głównym szlakiem kolejowym w Zagnańsku.

Umowa zawarta w dniu 31 sierpnia 2011 r.
Zamawiający: Eurovia Kruszywa S.A.
Wykonawca: Eurovia Polska S.A.
Inwestycja realizowana przez Oddział Budownictwa Kolejowego
Wartość Kontraktu: 11 803 965,60 zł brutto

Zakres prac:
Wykonanie remontu nawierzchni torowej na bocznicy kolejowej o prześwicie normalnym 1435mm z jednoczesnym wyrównaniem korony torowiska i powierzchni skarp, oczyszczeniem rowów przytorowych, oczyszczeniem przepustów, remontem nawierzchni przejazdów dla:

  • odcinków toru szlakowego nr 1 w części należącej do Kopalni Wiśniówka,
  • toru dojazdowego do stacji Wiśniówka Duża nr 2,
  • toru wyciągowego nr 1a,
  • rozjazdu nr 1 dla toru wyciągowego i dojazdowego,
  • torów stacji Wiśniówka Duża: nr 6, nr 2, nr 3, nr 4, nr 5,
  • rozjazdów: nr 2, nr 3, nr 4, nr 5 i nr 6 dla torów stacyjnych.
Łącznie ok. 9 km toru
Remont nawierzchni toru umożliwi przywrócenie ruchu kolejowego dla transportu kruszywa z kopalni.
Aktualnie pozostała do wykonania wymiana nawierzchni na odcinku korekty toru i na terenie stacyjnym, obsypanie tłuczniem pozostałych odcinków torów i ich podbicie stabilizacyjne.
Przewidywany czas ukończenia prac po uzyskaniu pełnomocnego pozwolenia na budowę to 3 miesiące
"
Ten blogowy wpis jest w dużej części dziełem przypadku. Okazja do zrobienia kilku zdjęć torowiska bocznicy kolejowej w rejonie węzła drogowego Barcza nadarzyła się w trakcie mojego rowerowego powrotu ze stacji Łączna do Kielc. 

Po torach bocznicy jeżdżą już pociągi. Tym razem żaden pociąg nie jechał, ale dzięki uprzejmości właściciela strony www.gigabyt.cal.pl zamieszczam dwa zdjęcia pociągu z lokomotywą ST45-05 zrobione na torach bocznicy kolejowej stacja Zagnańsk - Kopalnia Wiśniówka.

ST45-05 z CT Lublin ciągnie z mozołem skład próżnych węglarek ze stacji w Zagnańsku, które docelowo trafią na bocznicę kopalni "Wiśniówka". Na popychu składu ledwo widoczna lokomotywa SM42-582. Obsługę na bocznicy kamieniołomu zapewnia 401Da-248 z firmy Majkoltrans, 22.09.2015r
Krzysztof Malinowski www.gigabyt.cal.pl
ST45-05 uchwycona na końcu składu węglarek, które ciągnie lokomotywa SM42-582. Zdjęcie wykonano na bocznicy łączącej stację w Zagnańsku z kopalnią "Wiśniówka", 22.09.2015r.
Krzysztof Malinowski www.gigabyt.cal.pl




 / zdjęcia z 28 maja 2016 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0