Poza oznakowaniem były tam szlabany. Ze względu na mały ruch pociągów opuszczaniem szlabanu zajmowała się drużyna manewrowa obsługująca pociąg. Tak było w ostatnim okresie funkcjonowania bocznicy, bo wcześniej zajmował się tym dróżnik, który pełnił służbę w podobnej budce, jakie obecnie można spotkać przy rogatkach w Zagnańsku czy Lekominie.
Obecnie mało kto pamięta, aby po tym torze jechał pociąg. Wiadomo było, że tor łączy kamieniołom kwarcytu na Wiśniówce ze stacją w Zagnańsku.
Ustalenie czegoś pewnego z historii tej linii, a właściwie bocznicy kolejowej jest dosyć trudne. Nie udało mi się ustalić nawet daty wybudowania bocznicy. Kilkanaście lat temu ruch pociągów na bocznicy został wstrzymany. Żelastwo (czytaj: szyny) zostało rozebrane przez bliżej niezidentyfikowanych złomiarzy. Podobno w kieleckiej prasie ukazał się nawet artykuł, że z torowiska pozostały same podkłady. Ze względu na "obiektywne" trudności złomiarze pozostawili szyny w przejazdach w okolicy kościoła w Wiśniówce i we wspomnianej już drodze E77 w Barczy.
Czasy przejazdu przez tor ułożony w poprzek drogi E77 w Barczy odeszły do historii wraz z wybudowaniem w tym miejscu drogi szybkiego ruchu S7. Powstał węzeł drogowy Barcza połączony z wiaduktem w ciągu drogi ekspresowej, co umożliwiło podłączenie drogi wojewódzkiej 750 do drogi S7 oraz przeprowadzenie bocznicy kolejowej do kopalni w Wiśniówce i dróg dojazdowych pod wiaduktem.
Lepsze czasy dla bocznicy kolejowej do kamieniołomu w Wiśniówce nastały wraz ze zmianą właściciela kamieniołomu. Eurovia Kruszywa S.A. od marca do końca maja 2010 roku poszukiwała wykonawcy odbudowy 9 kilometrowego odcinka linii kolejowej od stacji Zagnańsk do kamieniołomu w Wiśniówce.
Na stronie internetowej Eurovia Kruszywa S.A. można znaleźć informację dotyczące tej odbudowy, co pozwoliłem sobie zacytować:
„Odbudowa bocznicy kolejowej łączącej kopalnię Wiśniówka koło Kielc z głównym szlakiem kolejowym w Zagnańsku.Ten blogowy wpis jest w dużej części dziełem przypadku. Okazja do zrobienia kilku zdjęć torowiska bocznicy kolejowej w rejonie węzła drogowego Barcza nadarzyła się w trakcie mojego rowerowego powrotu ze stacji Łączna do Kielc.
Umowa zawarta w dniu 31 sierpnia 2011 r.
Zamawiający: Eurovia Kruszywa S.A.
Wykonawca: Eurovia Polska S.A.
Inwestycja realizowana przez Oddział Budownictwa Kolejowego
Wartość Kontraktu: 11 803 965,60 zł brutto
Zakres prac:
Wykonanie remontu nawierzchni torowej na bocznicy kolejowej o prześwicie normalnym 1435mm z jednoczesnym wyrównaniem korony torowiska i powierzchni skarp, oczyszczeniem rowów przytorowych, oczyszczeniem przepustów, remontem nawierzchni przejazdów dla:
Łącznie ok. 9 km toru
- odcinków toru szlakowego nr 1 w części należącej do Kopalni Wiśniówka,
- toru dojazdowego do stacji Wiśniówka Duża nr 2,
- toru wyciągowego nr 1a,
- rozjazdu nr 1 dla toru wyciągowego i dojazdowego,
- torów stacji Wiśniówka Duża: nr 6, nr 2, nr 3, nr 4, nr 5,
- rozjazdów: nr 2, nr 3, nr 4, nr 5 i nr 6 dla torów stacyjnych.
Remont nawierzchni toru umożliwi przywrócenie ruchu kolejowego dla transportu kruszywa z kopalni.
Aktualnie pozostała do wykonania wymiana nawierzchni na odcinku korekty toru i na terenie stacyjnym, obsypanie tłuczniem pozostałych odcinków torów i ich podbicie stabilizacyjne.
Przewidywany czas ukończenia prac po uzyskaniu pełnomocnego pozwolenia na budowę to 3 miesiące"
Po torach bocznicy jeżdżą już pociągi. Tym razem żaden pociąg nie jechał, ale dzięki uprzejmości właściciela strony www.gigabyt.cal.pl zamieszczam dwa zdjęcia pociągu z lokomotywą ST45-05 zrobione na torach bocznicy kolejowej stacja Zagnańsk - Kopalnia Wiśniówka.
ST45-05 z CT Lublin ciągnie z mozołem skład próżnych węglarek ze stacji w Zagnańsku, które docelowo trafią na bocznicę kopalni "Wiśniówka". Na
popychu składu ledwo widoczna lokomotywa SM42-582. Obsługę na bocznicy kamieniołomu zapewnia 401Da-248 z firmy Majkoltrans, 22.09.2015r Krzysztof Malinowski www.gigabyt.cal.pl |
ST45-05 uchwycona na końcu składu węglarek, które ciągnie lokomotywa SM42-582. Zdjęcie wykonano na bocznicy łączącej stację w Zagnańsku z kopalnią "Wiśniówka", 22.09.2015r. Krzysztof Malinowski www.gigabyt.cal.pl |
/ zdjęcia z 28 maja 2016 roku /
0 komentarze