Berezów to dawna wieś, która obecnie stanowi część Suchedniowa. Nazwa Berezów pochodzi od nazwiska Alberta Berezy (właściciela kuźnic z XVI wieku, które funkcjonowały na tym terenie) [1]
Po raz pierwszy, nazwę przystanek kolejowego Berezów, możemy zobaczyć w ogólnopolskim rozkładzie jazdy pociągów w 1950 roku, ale dopiero po 10 latach, rozkłady jazdy pokazują pociągi, które zatrzymywały się na tym przystanku. W rozkładzie jazdy Polska, lato 1950 (okres obowiązywania: pomiędzy 1950-05-14 a 1950-10-07) dla pociągu Warszawa - Radom - Kraków, pojawia się po raz pierwszy nazwa Berezów (przystanek osobowy), ale z adnotacją nie otwarty. Jako przystanek nie otwarty funkcjonuje w rozkładach jazdy do okresu pomiędzy 1952-05-18, a 1952-10-04. Z bliżej nie znanych mi powodów, Berezów znika z rozkładów jazdy pociągów, aż do 1960 roku. Jako przystanek otwarty pojawia się po raz pierwszy w rozkładzie jazdy zima 1960/1961 (okres obowiązywania: pomiędzy 1960-10-02, a 1961-05-27), dla pociągu Warszawa Główna - Warka - Radom - Kraków.

"W BEREZOWIE, koło Suchedniowa, na stacji kolejowej nie ma żadnego pomieszczenia dla podróżnych czekających na pociąg. Czy nie można by wybudować jakiegoś, choć tymczasowego baraku, aby robotnicy, czekający na pociąg, nie byli zmuszeni marznąć na dworze? Sądzimy że tak, i prosimy DOKP w Lublinie o zajęcie się tą sprawą"
Przystanek kolejowy Berezów znajduje się na 155,099 km linii kolejowej nr 8, w odległości 2,695 km od stacji Suchedniów i 5,175 km od stacji Łączna. Na przystanku zatrzymują się wyłącznie pociągi REGIO, które obsługuje Świętokrzyski i Małopolski Oddział Przewozów Regionalnych. W przypadku Oddziału Małopolskiego są to wyłącznie wahadła obsługujące trasę Kraków Główny - Ostrowiec Św - Kraków Główny.
Pasażerowie korzystający z przystanku Berezów mają do swojej dyspozycji dwa perony jedno-krawędziowe, naprzeciwległe o długości 200 metrów i wysokości 300 mm każdy. Perony posiadają nawierzchnię gruntową, co niewątpliwie wskazuje na ich pochodzenie z okresu, gdy przystanek był budowany Kilka lat temu zamontowano na peronach nowe wiaty przystankowe, ławki, śmietniki oraz tablice informacyjne.
Na przystanku znajduje się parterowy budynek stacyjny, który obecnie nie pełni żadnych funkcji związanych z obsługą pasażerów i sterowaniem ruchem kolejowym. Z budynku zdjęto też tablicę z napisem Berezów. Ze wspomnianej wyżej notatki ze Słowa Ludu można wysnuć wniosek, że budynek stacyjny został wybudowany po 1950 roku, prawdopodobnie w latach 60.

W ostatnich latach zlikwidowano kilka posterunków odstępowych na linii kolejowej nr 8 (Berezów, Tumlin, Potok, Klimontów, Kamionka, Szczepanowice). Warto w tym miejscu przypomnieć, że wybudowanie wielu posterunków odstępowych na tej linii, związane było z ofensywą armii niemieckiej na wschodzie, w trakcie II Wojny Światowej. To nowoczesne, jak na tamte czasy rozwiązanie, znacznie zwiększyło przepustowość linii kolejowej, dla potrzeb olbrzymiej ilości transportów wojskowych zmierzających na wschód. Posterunki, podzieliły szlak na dodatkowe odcinki, w których kontrolowano następstwo ruchu pociągów. To rozwiązanie sprawdza się do czasów nam współczesnych. Jednak nowe rozwiązania technologiczne (samoczynna blokada liniowa lub automatyczne posterunki odstępowe) wypierają czynnik "ludzki", co jest powodem likwidacji tradycyjnych posterunków odstępowych.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2019
/ zdjęcia z 9 września 2017 roku /
Bibliografia
[1]. Plan rewitalizacji gminy w Suchedniowie . Zał. 4. Zarys historyczny rozwoju przestrzennego Miasta i Gminy Suchedniów
0 komentarze