Starachowice to oficjalna nazwa przystanku kolejowego znajdującego się na obszarze Starachowic Dolnych. Jednak mieszkańcy zwykle używają określenia "Starachowice Dolne" lub "Starachowice Zachodnie". Takie postępowanie ma głębokie uzasadnienie w historii, a przede wszystkim w fakcie, że główna stacja w mieście nosi nazwę Starachowice Wschodnie. O ile dla mieszkańców miasta wszystko w tej sprawie jest oczywiste, to dla przyjezdnych niekoniecznie.
Był krótki okres w historii miasta, gdy główna stacja nosiła nazwę Starachowice, a przystanek Starachowice przemianowano na Starachowice Zachodnie. Miało to miejsce w czasach niesławnej Generalnej Guberni. Jednak natychmiast po wojnie przywrócono poprzednie nazwy. Ponieważ Starachowice wywodzą się z Wierzbnika i resentymenty historyczne są coraz silniejsze w mieście, więc nie jest wykluczone, że stacja Starachowice Wschodnie powróci do swojej poprzedniej nazwy Starachowice - Wierzbnik. W sprawie zamieszania z nazwami stacji nic to nie zmieni, a przyjezdnym będzie jeszcze trudniej określić cel swojej podróży do Starachowic.
Przystanek kolejowy Starachowice położony jest na 159,898 km linii 25 Łódź Kaliska – Dębica, pomiędzy stacją Wąchock (w odległości 4,563 km) i stacją Starachowice Wschodnie (w odległości 1,800 km).
Przystanek znajduje się pomiędzy ulicą Nadrzeczną, a rzeką Kamienna, która przepływa w odległości 50 metrów od południowej granicy terenu zajmowanego przez przystanek. Na wschodniej głowicy stacji znajduje się przejazd kolejowy kat. A w ulicy Radomskiej. Długoterminowe plany miejskie przewidują wybudowanie w tym miejscu wiaduktu nad torami.

Infrastrukturę przystankową tworzą obecnie dwa perony jedno-krawędziowe, naprzeciwległe o wysokości 550 mm i długości 100 metrów każdy. Na załączonych zdjęciach można jednak zobaczyć, że na przystanku funkcjonują dwa różne perony. We wrześniu 2017 roku, gdy robiłem zdjęcia, peron 1 był zmodernizowany. Peron 2 został zmodernizowany na jesieni 2018 roku. W czasie, gdy robiłem zdjęcia peron 2 posiadał jeszcze nawierzchnię z płytek chodnikowych. Długość peronu wynosiła 300 metrów, a wysokość 300 mm. Jeszcze wcześniej, bo w 2015 roku zdemontowano kilka wiat stalowych z peronu 2. Podobne wiaty stały też wcześniej na peronie 1. Obecnie pasażerowie mają do swojej dyspozycji niewielkie wiaty przystankowe i ławki.

Dworzec Zachodni to przykład architektury użyteczności publicznej, charakterystycznej dla peerelowskiego okresu lat 60/70. Takich obiektów jest coraz mniej w całej Polsce. Warto o niego zadbać, zanim będzie za późno. Rewitalizacja dworca znalazła się w projekcie "Rewitalizacja – lepsze życie w Starachowicach, mieście które znalazło pomysł na siebie". Pre-umowa na dofinansowanie tego projektu, w wysokości 23 mln. zł, została podpisana przez Marszałka Województwa i Prezydenta Starachowic na początku tego roku. Dworzec znalazł się w tym projekcie i powinien zostać zrewitalizowany do końca 2022. Czy dojdzie do realizacji projektu? Dopóki nie zostanie podpisana umowa, dopóty nic w tej sprawie nie jest pewne.
Przed wybudowaniem dworca, przystanek Starachowice znajdował się 200 metrów bliżej stacji Starachowice Wschodnie (w odległości 1,6 km). W tamtym czasie funkcję dworca pełnił niewielki budynek, który wybudowano na początku lat 30. ubiegłego wieku. W małym dworcu mieściła się kasa i poczekalnia. Stary dworzec został zburzony po przeprowadzce przystanku w miejsce, w którym obecnie funkcjonuje.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 7/2019
/ zdjęcia z 30 września 2017 roku /
W 2013 roku był TLK San i TLK Monciak-Krupówki, a teraz tylko jeden TLK POŁONINY pojawia się u nas
OdpowiedzUsuń