Szukaj na tym blogu

piątek, 12 października 2018

Wąskim torem ze Starachowic do Lipia. Lyd1-252 w akcji

Pociąg SKW jadący ze stacji Starachowice Wschodnie Wąskotorowe do Lipia nie jest demonem szybkości, jak większość kolejek wąskotorowych. Rozwija prędkość poniżej 20 kilometrów/godzinę. Dla średnio zaawansowanego biegacza, czy rowerzysty nie jest żadnym wyzwaniem. Jeżeli jednak zamierzacie zrobić zdjęcia z przejazdu pociągu w kilku miejscach, to wybierając się rowerem na trasę pociągu, raczej o tym zapomnijcie. Co prawda wzdłuż toru biegnie ścieżka, którą bez problemu można jechać rowerem, ale odległość ścieżki od toru waha się w granicach od 1 do 2 metrów. Biorąc pod uwagę fakt, że szerokość pociągu jest większa, niż szerokość toru, o wyprzedzeniu pociągu w trakcie jazdy nie ma nawet co marzyć. Wybierając się na fotografowanie pociągu na trasie ze Starachowic do Lipia najlepiej zaplanować tylko jeden fotostop.


Po zrobieniu kilkunastu zdjęć na stacji  Starachowice Wschodnie Wąskotorowe, wsiadłem na rower i pojechałem wzdłuż toru w stronę lasu. Większa część trasy SKW biegnie przez Puszczę Iłżecką, stanowiącą Obszar Chronionego Krajobrazu Doliny Kamiennej. Las i tory to zawsze zjawiskowe miejsce dla fotografa. Większość fotografii z SKW, które można zobaczyć w sieci, została wykonana w miejscach, gdzie tor wąskotorówki przecina asfaltowe drogi. Wybrałem jednak inne miejsce - okolice 2 km trasy ... efekt można zobaczyć na zamieszczonych poniżej zdjęciach.

Jadąc ścieżką wzdłuż toru należy uważać na liczne pułapki. Na trasie znajduje się sporo przepustów, z których część sprawia pewne kłopoty. Warto wtedy zejść z roweru i przejść kilka kroków, niż ryzykować upadek. Tor ze Starachowic do Lipia cały czas pnie się do góry. Najbardziej stromy jest 2 kilometr trasy. Ostatnie 200 metrów, przed stacją  Lipie nie przejedziecie rowerem, ale można przejść obok toru.

SKW oficjalnie informuje, że trasa od stacji Starachowice Wschodnie Wąskotorowe do Lipia ma długość 6 km. Faktycznie jest trochę mniej. Peron w Lipiu znajduje się w odległości 5.4 km od początku linii. Jednak tor nie kończy się w tym miejscu. Od czasu do czasu można zobaczyć tutaj drezyniarzy, którzy jadą do końca linii na 8 km. Dalej, na odcinku kilku kilometrów pozostało tylko ... wspomnienie o dawnym torowisku.

Historia wąskotorowej kolei pomiędzy Starachowicami, a Iłżą, w takiej formule organizacyjnej, jaką obecnie znamy (kolej turystyczna) ma swój początek w 2003 roku. W wyniku mediacji podjętej przez Fundację Polskich Kolei Wąskotorowych nastąpiło przekazanie linii wąskotorowej przez PKP na rzecz Starostwa Powiatowego w Starachowicach.

Od listopada 2003 do kwietnia 2004 został oczyszczony i wyremontowany odcinek od Starachowic do Lipia. Było to możliwe dzięki wysiłkowi wielu miłośników kolei wąskotorowych, którzy poświęcając swój wolny czas, przyjeżdżali z całej Polski do Starachowic i pracowali nad udrożnieniem linii. Pierwszy turystyczny pociąg ze Starachowic do Lipia wyruszył 8 maja 2004 roku. Ciągnęła go lokomotywa Wls-75, a w skład pociągu wchodziły dwa wagony letnie. Lokomotywa Lyd1-252, która obecnie obsługuje pociąg do Lipia rozpoczęła służbę w 2006 roku.

SKW w swojej 15 letniej historii miała kilku operatorów. W sezonie 2008 operatorem było Stowarzyszenie Żuławskiej Kolei Dojazdowej. W latach 2009 – 2010 obsługę pociągów przejęło Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych. Od 2011 operatorem jest Stowarzyszenie Sympatyków Zabytkowej Jędrzejowskiej Kolei Dojazdowej. [1]













____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 4/2019

 / zdjęcia z 30 września 2017 roku /
Bibliografia
[1]. SKW - historia najnowsza

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0