Szukaj na tym blogu

niedziela, 14 października 2018

Pociąg SKW na stacji wąskotorowej Lipie

Jadąc na rowerze leśną ścieżką, biegnącą wzdłuż toru starachowickiej wąskotorówki, dotarłem na rozległą polanę w Lipiu. Lipie to niewielka wieś położona w środku lasu, tuż przy granicy administracyjnej Starachowic. Właśnie w tym miejscu zlokalizowana jest końcowa stacja Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. Chwilę przed moim przybyciem, na stację Lipie wjechał pociąg SKW. Pociąg składający się z lokomotywy Lyd1-252 i doczepy Bxhpi przystanął przy ziemnym peronie, który zlokalizowany jest pomiędzy torami mijanki. Peron to stosunkowo młoda konstrukcja. Został zbudowany w 2012 roku.


Pasażerowie - turyści, którzy przyjechali pociągiem, udali się w większości na plac rekreacyjny znajdujący się na leśnej polanie. Na placu znajduje się zadaszone miejsce do palenia ogniska. Również okolica skłania do spacerów po lesie, a atrakcji jest tam bez liku.

Zaraz po przyjeździe do Lipia, lokomotywa jest odczepiana od wagonu i wykorzystując tor mijanki robi oblot składu. Po kilku minutach pociąg jest gotowy do powrotu do Starachowic. Postój pociągu w Lipiu trwa około dwóch godzin.

Lipie były pierwszym przystankiem dla pasażerskich pociągów wąskotorowych PKP, jadących ze stacji Starachowice Wschodnie Wąskotorowe do stacji Iłża. W okresie powojennym pociągi pasażerskie PKP jeździły na tej 20-kilometrowej linii nieprzerwanie od 1950 do 1986 roku. Na linii wąskotorowej ze Starachowic do Iłży funkcjonowały następujące stacje/przystanki: Starachowice Wschodnie Wąskotorowe - Lipie - Łaziska Iłżeckie - Lubienia - Marcule - Jasieniec Iłżecki - Błaziny - Iłża.

Linię wąskotorową (Starachowicka Kolej Dojazdowa PKP) nie wybudowano dla obsługi ruchu pasażerskiego, a do wywożenia surowca z  okolicznych kopalń i składów drewna, do których doprowadzono bocznice od linii wąskotorowej (kopalnie: Henryk Sztolnia, Henryk Szyb, Zębiec, składy drewna: Czarna, Łaziska, Błaziny, Miłosna). Jednak od lat 60. następowało ograniczanie przewozów towarów i surowców. Zamknięcie kopalń spowodowało, ze dalsze utrzymanie linii okazało się nieopłacalne. W 1997 roku zawieszono wszelkie przewozy pomiędzy Starachowicami i Iłżą, co było równoznaczne z zamknięciem linii wąskotorowej Starachowice - Iłża.













____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 5/2019

 / zdjęcia z 30 września 2017 roku /

2 komentarze

  1. dolne starachowice23 października 2018 01:09

    Jak kiedyś znowu uruchomią pociąg ze Starachowic do Iłży to muszą choć na jeden dzień wypożyczyć parowóz wąskotorowy. Może być peix

    OdpowiedzUsuń
  2. Przepiękny pociąg - żywe kolory..podobny do natury dookoła. Świetny kontrast do tego, co nas otacza.

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0