Jadąc na rowerze leśną ścieżką, biegnącą wzdłuż toru starachowickiej wąskotorówki, dotarłem na rozległą polanę w Lipiu. Lipie to niewielka wieś położona w środku lasu, tuż przy granicy administracyjnej Starachowic. Właśnie w tym miejscu zlokalizowana jest końcowa stacja Starachowickiej Kolei Wąskotorowej. Chwilę przed moim przybyciem, na stację Lipie wjechał pociąg SKW. Pociąg składający się z lokomotywy Lyd1-252 i doczepy Bxhpi przystanął przy ziemnym peronie, który zlokalizowany jest pomiędzy torami mijanki. Peron to stosunkowo młoda konstrukcja. Został zbudowany w 2012 roku.
Pasażerowie - turyści, którzy przyjechali pociągiem, udali się w większości na plac rekreacyjny znajdujący się na leśnej polanie. Na placu znajduje się zadaszone miejsce do palenia ogniska. Również okolica skłania do spacerów po lesie, a atrakcji jest tam bez liku.
Zaraz po przyjeździe do Lipia, lokomotywa jest odczepiana od wagonu i wykorzystując tor mijanki robi oblot składu. Po kilku minutach pociąg jest gotowy do powrotu do Starachowic. Postój pociągu w Lipiu trwa około dwóch godzin.
Lipie były pierwszym przystankiem dla pasażerskich pociągów wąskotorowych PKP, jadących ze stacji Starachowice Wschodnie Wąskotorowe do stacji Iłża. W okresie powojennym pociągi pasażerskie PKP jeździły na tej 20-kilometrowej linii nieprzerwanie od 1950 do 1986 roku. Na linii wąskotorowej ze Starachowic do Iłży funkcjonowały następujące stacje/przystanki: Starachowice Wschodnie Wąskotorowe - Lipie - Łaziska Iłżeckie - Lubienia - Marcule - Jasieniec Iłżecki - Błaziny - Iłża.
Linię wąskotorową (Starachowicka Kolej Dojazdowa PKP) nie wybudowano dla obsługi ruchu pasażerskiego, a do wywożenia surowca z okolicznych kopalń i składów drewna, do których doprowadzono bocznice od linii wąskotorowej (kopalnie: Henryk Sztolnia, Henryk Szyb, Zębiec, składy drewna: Czarna, Łaziska, Błaziny, Miłosna). Jednak od lat 60. następowało ograniczanie przewozów towarów i surowców. Zamknięcie kopalń spowodowało, ze dalsze utrzymanie linii okazało się nieopłacalne. W 1997 roku zawieszono wszelkie przewozy pomiędzy Starachowicami i Iłżą, co było równoznaczne z zamknięciem linii wąskotorowej Starachowice - Iłża.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 5/2019
/ zdjęcia z 30 września 2017 roku /
Jak kiedyś znowu uruchomią pociąg ze Starachowic do Iłży to muszą choć na jeden dzień wypożyczyć parowóz wąskotorowy. Może być peix
OdpowiedzUsuńPrzepiękny pociąg - żywe kolory..podobny do natury dookoła. Świetny kontrast do tego, co nas otacza.
OdpowiedzUsuń