
Budową odcinka między Bzinem, a Kielcami kierował Władysław Janusz. Pierwsza lokomotywa parowa, jadąca na czele pociągu roboczego, pojawiła się w Suchedniowie na przełomie marca i kwietnia 1883 roku.
Stacja Suchedniów została wybudowana jako stacja IV klasy, na terenie ówczesnego Suchedniowa Wschodniego. Układ torowy stacji stanowiły cztery równoległe tory, w tym jeden tor główny zasadniczy. Pierwotny układ peronów na stacji był prawie taki sam, jaki możemy zobaczyć obecnie. Przy budynku dworca funkcjonował jedno-krawędziowy peron nr 1, a pomiędzy torami, przy których przystawały pociągi, wybudowano peron wyspowy (peron 2).
22 stycznia 1900 roku, na mocy dekretu carskiego, Droga Żelazna Iwangorodzko - Dąbrowska przeszła na własność państwa oraz została włączona w strukturę Drogi Żelaznej Nadwiślańskiej.

W 1914 roku, w początkowym okresie I Wojny Światowej, stacja była terenem walk, co skutkowało niszczeniem torów i sieci telegraficznej. Po ustabilizowaniu się frontu w 1915 roku, rządy na stacji objęli Austriacy. Kolej przeszła pod zarząd CK Wojskowej Kolei Północnej (k.u.k Heeresbahn Nord). Austriacy odbudowali infrastrukturę stacji, a przy okazji przekuli tory na rozstaw 1435 mm. Wojska austriackie wycofały się z Suchedniowa 9 listopada 1918 roku. 26 października 1918 roku Rada Regencyjna powołała Ministerstwo Komunikacji, które przejęło zarząd nad siecią kolejową w Polsce.
W 1926 roku wraz z powołaniem PKP, stacja Suchedniów przeszła pod zarząd tej instytucji. W 1934 roku ukończona została budowa Linii Radomskiej oraz Linii Kraków - Tunel, dzięki którym Warszawa zyskała bezpośrednie połączenie z Krakowem. W ten sposób powstała linia kolejowa łącząca Warszawę Zachodnią z Krakowem Głównym, w kształcie, jaki funkcjonuje do chwili obecnej. Pierwotnie nadano tej linii numer 337 (obecnie to linia nr 8).

Odbudowa stacji ze zniszczeń wojennych trwała wiele lat. W pierwszej kolejności przywrócono przejezdność linii kolejowej, ale z odbudową dworca uporano się dopiero w 1951 roku.
Kolejnym milowym krokiem w rozwoju stacji Suchedniów była elektryfikacja linii kolejowej Radom - Kielce. Pierwszy pociąg elektryczny przejechał przez stację Suchedniów w dniu 28 grudnia 1967 roku.
Upadek Peerelu nie oznaczał dla stacji Suchedniów nowej szansy. Rozwijający się dynamicznie transport kołowy gwałtownie zahamował zapotrzebowanie na transport kolejowy z takich stacji, jak Suchedniów. Mimo, że na stacji istnieje duży plac ładunkowy oraz rampa z magazynem (wybudowanym przez ... Ostbahn), to próżno dziś szukać stojących na stacji wagonów towarowych. Jedyną szansą dla kolejowego Suchedniowa jest ruch pasażerski. Przewidywania co, do powrotu wagonów towarowych na skrajne tory stacji Suchedniów są raczej niepewne. Jeżeli zobaczymy stojące pociągi towarowe na stacji, to będzie postój pod semaforem, spowodowany koniecznością przepuszczenia innego pociągu.
"Pojemność stacji Suchedniów wynosi 28 wagonów osobowych i 82 wagony towarowe. Stacja może równocześnie obsługiwać dwa pociągi pasażerskie i dwa pociągi towarowe.

Ruch na przejeździe drogowym w km 152,082, w czasie wykonywania manewrów, zabezpieczony jest rogatkami przez dróżnika przejazdowego, który informację o jazdach manewrowych otrzymuje od dyżurnego ruchu. Aby umożliwić korzystanie z przejazdu pojazdom drogowym i pieszym, praca manewrowa przez przejazd jest przerywana w 10 minutowych odstępach". [2]
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 1/2020
/ zdjęcia z 9 września 2017 roku /
Bibliografia:
[1] Piotr Skucha - Stacja kolejowa Suchedniów - historia i teraźniejszość w zarysie | Zeszyty Suchedniowskie 1/2016. Wydawca Pod Prąd
[2]. Opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko Kamienna – Kielce - Kozłów” w ramach Opracowanie dokumentacji przedprojektowej w ramach projektu POIiŚ 7.1 – 103 „Prace na wybranych liniach kolejowych w perspektywie UE 2014 –2020 – Prace przygotowawcze”. Stan istniejący infrastruktury - Konsorcjum IDOM 2015
0 komentarze