Po nieudanej próbie dotarcia do północnego wjazdu do tunelu kolejowego pod Białą
Górą, powróciłem na drogę powiatową 1182 K, którą pojechałem na południe, w
kierunku stacji kolejowej Tunel. Z wypłaszczenia Białej Góry w kierunku stacji
Tunel prowadzi ostry zjazd z kilkoma, łagodnymi zakrętami. Po krótkiej jeździe i pokonaniu dystansu 900 metrów dotarłem do drogi technicznej vel drogi ppoż., prowadzącej w kierunku południowego wlotu do tunelu kolejowego.
Utwardzona droga, prowadząca w kierunku torowiska zagrodzona jest - tuż przed
wjazdem na tor - opuszczonym na stałe szlabanem.
Dopiero, stojąc w niedużej odległości od ściany oporowej, zauważyłem, że jej fragment - o długości ca 6 m - po wschodniej stronie tunelu "Włodzimierz", wykonany jest z czerwonej cegły. Zapewne celowo pozostawiono ten fragment, aby przypominał okres budowy tunelu Miechowskiego.
Warto w tym miejscu przypomnieć, że w celu przyspieszenia budowy tunelu, Jan Bloch - bankier i Członek Zarządu Kolei Iwangrodzko-Dąbrowieckiej - zbudował w pobliżu tunelu dużą cegielnię systemu hoffmanowskiego, której piec kręgowy wypalał jednorazowo 146 tys. sztuk czerwonej cegły1.
Tunele kolejowe położone są na terenie dwóch wsi: Uniejów-Rędziny (gmina Charsznica) i Kępie (gmina Kozłów). Tunel
Miechowski praktycznie graniczy ze stacją kolejową Tunel (267,551 - km początku
stacji2). Tunel znajduje się na 266.998 km (km osi) linii
kolejowej nr 8 (km początku: 266.617, km końca: 267.381 km,
długość tunelu: 764 m)3. W tunelu "August" położony jest
tor 1, a w tunelu "Włodzimierz" tor 2 linii kolejowej nr 8.
Obecny
stan techniczny tuneli jest wynikiem robót remontowych i modernizacyjnych, które
zostały wykonane na stacji Tunel i w tunelach kolejowych w 2013 roku. W dużej
mierze zakres remontu i modernizacji przeprowadzonej w 2013 roku był wynikiem
nacisku PSP na PKP.
Do czasu, gdy PKP posiadała własną straż pożarną
pełna odpowiedzialność za bezpieczeństwo pożarowe spoczywała na PKP. Jednak po
1999 roku sytuacja zmieniła się i od tamtego czasu rozpoczęły się naciski PSP na
PKP w sprawie zwiększenia bezpieczeństwa ppoż., związanego z ruchem pociągów w
tunelu. W wąskich tunelach - 90 cm odległości między ścianą tunelu, a pudłami
wagonów - przejeżdża średnio ponad 100 pociągów pasażerskich i towarowych w
ciągu dnia.4 Mimo, że wszystkie zainteresowane instytucje
wiedziały, że tunel nie spełnia aktualnych wymogów ppoż, to praktycznie przez
lata niewiele zrobiono, aby temu zaradzić. Sprzyjała temu również proza życia -
nic w tunelach nie wydarzyło się, co wymusiłoby działania nadzwyczajne.
W
okresie przed remontem tunelu kolejowego z 2013 roku, samochody Straży Pożarnej
mogły podjechać w okolicę budynku dworcowego stacji Tunel, który znajduje się w
odległość około 400 metrów od północnych wlotów do tuneli. Tunele nie były
wyposażony w instalację wentylacyjną i wyjścia ewakuacyjne, ani w instalację
wodną. Brak było oświetlenia awaryjnego, instalacji elektrycznej 220V.4
Obecnie przed północnymi wjazdami do tuneli funkcjonuje szeroka droga
techniczna - ppoż. - która umożliwia dojazd do wjazdów do tuneli. Również
hydranty ppoż. świadczą o tym, że samochody Straży Pożarnej nie będą miały
trudności z dostępem do wody. W tunelach zamontowano odporną
na uszkodzenia sztywną sieć trakcyjną.5
Tunele kolejowe pod Białą Górą nie mają jednej, obowiązującej nazwy. Najstarsza nazwa to tunel Miechowski. Używana
jest również nazwa tunel pod Białą Górą oraz tunel Kozłowski.
1. Kurjer Warszawski nr 200b (7 sierpnia 1883) - wydanie wieczorne str 12. Źródło: Biblioteka Jagiellońska. Główny plik publikacji: https://jbc.bj.uj.edu.pl/ ... /0280_NDIGCZAS035218_113238070.pdf. Dostęp: 9.03.2021.
2. PKP PLK. Regulamin przydzielania tras pociągów ... 2013/2014. Wykaz posterunków ruchu i punktów ekspedycyjnych.
3. Przegląd tuneli w Polsce. Dostępny w Internecie w https://www.atlaskolejowy.net/infra/?id=tunel-pl. Dostęp: 9.03.2021.
4. Tunel strachu - Zbigniew Bartuś. Dziennik Polski 24 25 lipca 2003. Dostępny w Internecie w https://dziennikpolski24.pl/tunel-strachu/ar/c3-2027396. Dostęp: 9.03.2021.
5. Inf. prasowa PKP PLK z 21.08.2013. https://www.plk-sa.pl/ | zdjęcia z 6 czerwca 2018 roku |
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 10/2021
Świetnie napisany wpis. Czekam na wiele więcej
OdpowiedzUsuń