Szukaj na tym blogu

środa, 10 marca 2021

Tunel Miechowski vel tunel pod Białą Górą. Po drodze do stacji Tunel (7)

Po nieudanej próbie dotarcia do północnego wjazdu do tunelu kolejowego pod Białą Górą, powróciłem na drogę powiatową 1182 K, którą pojechałem na południe, w kierunku stacji kolejowej Tunel. Z wypłaszczenia Białej Góry w kierunku stacji Tunel prowadzi ostry zjazd z kilkoma, łagodnymi zakrętami. Po krótkiej jeździe i pokonaniu dystansu 900 metrów dotarłem do drogi technicznej vel drogi ppoż., prowadzącej w kierunku południowego wlotu do tunelu kolejowego. Utwardzona droga, prowadząca w kierunku torowiska zagrodzona jest - tuż przed wjazdem na tor - opuszczonym na stałe szlabanem.

Widok jaki roztacza się z tego miejsca jest jedynym w swoim rodzaju. Wielokrotnie widziałem tunele miechowskie z okien jadącego pociągu, ale widoku z podnóża Białej Góry nie da się porównać z widokiem z okna pociągu. W odległości ponad 200 metrów od szlabanu zobaczyłem długą ścianę oporową, oblicowaną kamieniem. Ze ścian wystawały dwa, oblicowane blokami kamiennymi, owalne otwory - wloty do tuneli kolejowych. Wjazd do tuneli kolejowych znajduje się w głębokim wąwozie, którego skarpy porasta gęsty las. Nad ścianą oporową, aż po błękitne niebo rozciągało się zalesiona zbocze Białej Góry. Niestety, ale "artystyczny" urok tego miejsca psuje wielość różnych słupów i trakcja elektryczna.

Po wschodniej stronie torowiska teren jest wykarczowany na szerokości od kilkunastu do kilku metrów. Im bliżej ściany oporowej, tym "półka" jest coraz węższa. Wraz ze zbliżaniem się do wlotów do tuneli, dostrzeżemy coraz więcej szczegółów, których nie widać z dużej odległości. Z bliska zobaczymy, że ściana oporowa nie jest oblicowana w jednolity sposób. Wlot do wschodniego tunelu jest oblicowany kamieniem o odcieniu białym, a wlot zachodni kamieniem o odcieniu beżowym. Obok wlotów znajdują się tablice z nazwami tuneli. Przy bliższym przyjrzeniu się tablicom okazało się, że są to tablice prowizoryczne (wykonane prawdopodobnie z pomalowanej płyty paździerzowej). Przy wschodnim tunelu na tablicy widniał napis "WŁODZIMIERZ", a przy zachodnim napis "AUGUST". Nad wlotem do zachodniego tunelu znajdują się jeszcze dwie kamienne tablice - jedna z napisem "PKP", a druga z datą "1946". Nad najwyższym punktem obu wlotów do tuneli umieszczone zostały emblematy z wizerunkiem orła białego w koronie.

Dopiero, stojąc w niedużej odległości od ściany oporowej, zauważyłem, że jej fragment - o długości ca 6 m - po wschodniej stronie tunelu "Włodzimierz", wykonany jest z czerwonej cegły. Zapewne celowo pozostawiono ten fragment, aby przypominał okres budowy tunelu Miechowskiego. 

Warto w tym miejscu przypomnieć, że w celu przyspieszenia budowy tunelu, Jan Bloch - bankier i Członek Zarządu Kolei Iwangrodzko-Dąbrowieckiej - zbudował w pobliżu tunelu dużą cegielnię systemu hoffmanowskiego, której piec kręgowy wypalał jednorazowo 146 tys. sztuk czerwonej cegły1.

Tunele kolejowe położone są na terenie dwóch wsi: Uniejów-Rędziny (gmina Charsznica) i Kępie (gmina Kozłów). Tunel Miechowski praktycznie graniczy ze stacją kolejową Tunel (267,551 - km początku stacji2). Tunel znajduje się na 266.998 km (km osi) linii kolejowej nr 8 (km początku: 266.617, km końca: 267.381 km, długość tunelu: 764 m)3. W tunelu "August" położony jest tor 1, a w tunelu "Włodzimierz" tor 2 linii kolejowej nr 8.

Obecny stan techniczny tuneli jest wynikiem robót remontowych i modernizacyjnych, które zostały wykonane na stacji Tunel i w tunelach kolejowych w 2013 roku. W dużej mierze zakres remontu i modernizacji przeprowadzonej w 2013 roku był wynikiem nacisku PSP na PKP.

Do czasu, gdy PKP posiadała własną straż pożarną pełna odpowiedzialność za bezpieczeństwo pożarowe spoczywała na PKP. Jednak po 1999 roku sytuacja zmieniła się i od tamtego czasu rozpoczęły się naciski PSP na PKP w sprawie zwiększenia bezpieczeństwa ppoż., związanego z ruchem pociągów w tunelu. W wąskich tunelach - 90 cm odległości między ścianą tunelu, a pudłami wagonów - przejeżdża średnio ponad 100 pociągów pasażerskich i towarowych w ciągu dnia.4 Mimo, że wszystkie zainteresowane instytucje wiedziały, że tunel nie spełnia aktualnych wymogów ppoż, to praktycznie przez lata niewiele zrobiono, aby temu zaradzić. Sprzyjała temu również proza życia - nic w tunelach nie wydarzyło się, co wymusiłoby działania nadzwyczajne.

W okresie przed remontem tunelu kolejowego z 2013 roku, samochody Straży Pożarnej mogły podjechać w okolicę budynku dworcowego stacji Tunel, który znajduje się w odległość około 400 metrów od północnych wlotów do tuneli. Tunele nie były wyposażony w instalację wentylacyjną i wyjścia ewakuacyjne, ani w instalację wodną. Brak było oświetlenia awaryjnego, instalacji elektrycznej 220V.4

Obecnie przed północnymi wjazdami do tuneli funkcjonuje szeroka droga techniczna - ppoż. - która umożliwia dojazd do wjazdów do tuneli. Również hydranty ppoż. świadczą o tym, że samochody Straży Pożarnej nie będą miały trudności z dostępem do wody. W tunelach zamontowano odporną na uszkodzenia sztywną sieć trakcyjną.5

Tunele kolejowe pod Białą Górą nie mają jednej, obowiązującej nazwy. Najstarsza nazwa to tunel Miechowski. Używana jest również nazwa tunel pod Białą Górą oraz tunel Kozłowski.

___________________
1. Kurjer Warszawski nr 200b (7 sierpnia 1883) - wydanie wieczorne str 12. Źródło: Biblioteka Jagiellońska. Główny plik publikacji: https://jbc.bj.uj.edu.pl/ ... /0280_NDIGCZAS035218_113238070.pdf. Dostęp: 9.03.2021.
2. PKP PLK. Regulamin przydzielania tras pociągów ... 2013/2014. Wykaz posterunków ruchu i punktów ekspedycyjnych.
3. Przegląd tuneli w Polsce. Dostępny w Internecie w https://www.atlaskolejowy.net/infra/?id=tunel-pl. Dostęp: 9.03.2021.
4. Tunel strachu - Zbigniew Bartuś. Dziennik Polski 24 25 lipca 2003. Dostępny w Internecie w https://dziennikpolski24.pl/tunel-strachu/ar/c3-2027396. Dostęp: 9.03.2021.
5. Inf. prasowa PKP PLK z 21.08.2013. https://www.plk-sa.pl/

| zdjęcia z 6 czerwca 2018 roku |
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 10/2021

1 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0