Szukaj na tym blogu

piątek, 21 maja 2021

Po hali wachlarzowej Lokomotywowni Kielce pozostała kamieni kupa

Wciśnięta w kąt stacji Kielce Herbskie hala wachlarzowa Lokomotywowni Kielce została obrócona w kupę kamieni na początku 2019 roku. Burzenie hali rozpoczęło się w połowie 2018 roku od demontażu torów prowadzących do hali oraz torów w samej hali. Proces degradacji technicznej hali wachlarzowej trwał jednak wiele lat. Praktycznie rozpoczął się pod koniec lat 80. ubiegłego wieku, wraz z zakończeniem eksploatacji parowozów na terenie Lokomotywowni Kielce.

W okresie swojej świetności herbska lokomotywownia - przez kilkadziesiąt lat - pełniła funkcję parowozowni węzła kolejowego w Kielcach. Jednak ostatnie lata zwiastowały bliski kres Lokomotywowni Kielce. Nikomu niepotrzebna hala wachlarzowa stała opuszczona przez 10 ostatnich lat.  W 2011 roku z jej wynajmu zrezygnowały PKP Cargo, które były ostatnim najemcą obiektu. PKP S.A. - właściciel obiektu - próbowały znaleźć innego najemcę, ale chętnych na wynajem nie było. 

Próbowano zainteresować obiektem miasto Kielce, bo Lokomotywownia Kielce to kawał historii miasta, ale nie wzbudziło to większego zainteresowania ludzi Prezydenta Kielc ... 

Podjęto więc decyzję o wyburzeniu obiektu, która nie spotkała się z żadnym odzewem w Kielcach. Można nawet stwierdzić, że mało kto w Kielcach o tym wiedział, a ci co wiedzieli i mogli cokolwiek w tej sprawie zrobić nie zrobili nic. Władze Kielc nie podjęły żadnych działań w celu uratowania tej historycznej budowli, a mogły przecież doprowadzić do wpisania hali wachlarzowej do rejestru zabytków. Był na to czas nie teraz, ale wiele lat wcześniej, gdy obiekt był w dużo lepszym stanie technicznym. Bez wątpienia teren Lokomotywowni Kielce spełniał kryteria obiektu zabytkowego. Lokomotywownia Kielce została otwarta w 1946 roku, ale nie był to obiekt, który powstał na pustkowiu. Na tym terenie funkcjonowała już parowozownia, której początki sięgały 1911 roku - 26 lutego 1911 roku oddano do użytku odcinek szerokotorowej linii kolejowej Częstochowa Stradom – Kielce. Z tego, co udało mi się ustalić - dwa pierwsze kanały, które znajdowały się na  terenie zburzonej hali wachlarzowej, zostały wybudowane w okresie budowy pierwszej parowozowni, która obsługiwała szerokotorowe lokomotywy (1911-1914).

Po zburzonej hali wachlarzowej pozostały zdjęcia i wspomnienia. Kielecka hala wachlarzowa jest kolejną tego typu budowlą, która została zburzona na terenie Polski. Zapewne, za jakiś czas, powstanie na tym terenie inny obiekt przemysłowy, ale jest mało prawdopodobne, aby miał jakikolwiek związek z koleją. 

Zdjęcia, które można tutaj zobaczyć zostały wykonane pod koniec marca 2019 roku. Hala wachlarzowa była już wtedy zburzona, a na jej zgliszczach trwało plantowanie terenu. Ponieważ poza halą wachlarzową nie zburzono innych budynków, które pełniły wcześniej funkcje pomocnicze na terenie Lokomotywowni Kielce oraz nie zdemontowano obrotnicy, żurawia wodnego, wieży piaskowej oraz kanałów oczystkowych z basenami szlaki oraz zasieków na węgiel, więc likwidacja Lokomotywowni Kielce wydaje się nie w pełni zakończona. Jaki jest plan dotyczący tych budynków i urządzeń chyba nie wie nikt?

| zdjęcia z 24 marca 2019 roku |

____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2021

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0