Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 27 września 2021

Pociąg roboczy z platformami do przewozu szyn kolejowych

Na całej sieci kolejowej pracuje wiele pociągów roboczych, których zadaniem jest utrzymanie, naprawa lub budowa infrastruktury kolejowej. Do tego rodzaju pociągów należą pociągi przewożące szyny kolejowe. Podstawowym wagonem pociągów przewożących szyny kolejowe są wagony platformy wyposażone w stelaże do transportu szyn.
Jeden z takich pociągów, należący do Przedsiębiorstwa Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej (spółka zależna PKP PLK), który przejeżdżał przez przystanek kolejowy Kielce Piaski można zobaczyć na poniższych zdjęciach. Pociąg składał się z lokomotywy 6Dg-026 (ex. SM42-2137), jednej szutrówki (typ 204V, seria Flls) oraz kilkunastu wagonów platform (typu 401Z, serii  Eamos i Rmms oraz typu 412Za, serii Rs).

Na szczególną uwagę - ze względu na zróżnicowane nazewnictwo serii wagonów tego samego typu - zasługują wagony platformy typu 401Z. Wśród tych wagonów pewna liczba nosi nazwę serii Eamos (m.in. 84 51 396 6 172-0, 84 51 396 6 173-8, 84 51 396 6 178-7, 84 51 396 6 181-1, 84 51 396 6 184-5, 84 51 396 6 186-0), a inne nazwę serii Rmms (m.in. 84 51 396 6 180-3, 84 51 396 6 182-9, 84 51 396 6 183-7, 84 51 396 6 187-8, 84 51 396 6 191-0). W 12-cyfrowym identyfikatorze EVN wagonu towarowego piąta cyfra powiązana jest z dużą literą nazwy serii wagonu (określają rodzaj wagonu). W przypadku platform typu 401Z cyfra 3 powinna być powiązana z literą R (wagon platforma na wózkach budowy normalnej). Oznaczenie serii Eamos platform 401Z wynika prawdopodobnie z faktu, że zostały one pierwotnie wyprodukowane jako węglarki niskoburtowe, z fabrycznym ich przystosowaniem do demontażu burt. Ponieważ w tych wagonach nadal można zamontować burty (prawdopodobnie nie wprowadzono konstrukcyjnych zmian), więc pozostawiono nazwę serii Eamos i obecnie jeżdżą jako wagony węglarki budowy normalnej, mimo, że są to wagony platformy na wózkach budowy normalnej1.  

Wagony platformy przystosowane do transportu szyn kolejowych wykorzystywane są również do ich rozładunku w miejscu wymiany szyn. Przystosowanie platform do rozładunku szyn kolejowych polega na zabudowaniu w wagonach rolek i ślizgów, po których szyny zsuwają się z kolejnych platform.

Do rozładunku szyn wykorzystuje się specjalny wagon rozładunkowy, który jedzie na końcu składu. Rozładunek szyny polega na zaczepieniu końca szyny transportowanej na platformie, poprzez wagon rozładunkowy do szyny w torze. Łączenie szyny w torze i szyny z platformy następuje za pomocą stalowej liny i specjalnego uchwytu - zwanego w żargonie kolejowym "ciastkiem". Następnie pociąg rusza i jedzie z niewielka prędkością (około 6 km/h). Poszczególne platformy wysuwają się spod szyny. Gdy koniec wysuwanej szyny zrównuje się na platformie z początkiem kolejnej szyny, która wytypowana jest do wysunięcia, szyny są łączone za pomocą specjalnych uchwytów w taki sposób, aby szyna poprzednia "pociągnęła" szynę następną. W momencie łączenia szyn pociąg zatrzymuje się na krótką chwilę, lub też jest to wykonane w biegu (w zależności od zastosowanej metody łączenia szyn w trakcie ich wysuwania). Praktycznie zawsze szyny rozładowywane są parami dla obu toków. Szyny rozładowywane są pomiędzy starymi szynami lub na ich boki, w zależności od ustawienia prowadnic w wagonie rozładunkowym1.

Technologia rozładunku szyn kolejowych z wagonów platform stosowana jest od kilkudziesięciu lat. Z platform rozładowywane są tzw. szyny długie, które uprzednio zgrzewane są w długie odcinki w zgrzewalniach szyn. Zgrzewanie szyn następuje za pomocą zgrzewania łukowo-elektrycznego. Szyny długie zgrzewane są najczęściej z szyn o długości 25 m i 30 m. W 2014 roku wprowadzono wytwarzanie szyn długich z szyn o długości 120 metrów, których produkcję rozpoczęto w hucie ArcelorMittal Poland w Dąbrowie Górniczej.

Największą zgrzewalnią szyn w Polsce dysponuje firma Moris z Chorzowa. Zgrzewalnia szyn Moris wytwarza szyny długie typu 49E1, 60E1, 60E2, 54E1 w długościach do 360 m -  z szyn o długości od 30 do 120 metrów2.

W historii polskiego kolejnictwa były stosowane szyny długie, produkowane w odcinkach po 420 m1. Wytwarzane były przez Państwowe Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe "Bieżanów". Tak długie odcinki szyn stwarzały pewne problemy z ich transportem. Stosowane obecnie odcinku szyn długich są zwykle wielokrotnością  najczęściej produkowanych odcinków szyn - 30 metrów.
______________
1. Tabor kolejowy: pytania - identyfikacja - nierozwiązane zagadki. Dostępny w Internecie w http://forum.modelarstwo.info - wątki od #190 do #201. Dostęp: 26.09.2021.
2. Moris. Wyroby hutnicze. Dostępny w Internecie w https://moris.com.pl/index.php/pl/o-firmie. Dostęp: 26.09.2021.
| zdjęcia z 22 maja 2020 roku | 
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 02/2022 

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0