Od wielu lat na tor nr 111 stacji Kielce Herbskie zjeżdża wiele lokomotyw, kończących bieg na kieleckich Herbach. Zwykle na tym torze - na grupie postojowej - stoi kilka lokomotyw elektrycznych, jedna - zderzak w zderzak - za drugą. Na zdjęciach można zobaczyć jeden z takich lokomotywowych "składów", na czele którego stała lokomotywa elektryczna ET41-182.
Jeszcze niewiele ponad 10 lat temu lokomotywy wjeżdżały na teren Lokomotywowni Kielce, po której pozostało dzisiaj tylko wspomnienie. Obok stojących na torze nr 111 lokomotyw, na torze prowadzących w kierunku grupy torów nr: 5xx i 6xx, z których część jeszcze fizycznie istnieje, ale nie jest już użytkowana, stoi w osi toru tarcza zatrzymania z sygnałem D1 "Stój". Tarcza stoi przed terenem po byłej lokomotywowni, który obecnie musi być osłonięty. Zapewne wiele z lokomotyw, które obecnie zjeżdżają na tor nr 111 wjeżdżało kiedyś na teren Lokomotywowni Kielce, ale o tym mogliby powiedzieć tylko ich maszyniści, których obecnie nie ma nawet jak zapytać.
Na torze nr 111, za lokomotywą ET41-182 stało jeszcze sześć lokomotyw: ET42,
potem kolejna ET41, następnie dwie ET22 oraz jeszcze jedna ET41. Moją uwagę
koncentrowała ET41-182, więc nawet nie próbowałem ustalić numerów lokomotyw
stojących za ET41-182. Wszystkie należały do PKP Cargo.
Tak okazała grupa
lokomotyw towarowych zapewne miała związek z dużą liczbą wagonów towarowych
stojących w tym czasie na torach stacji Kielce Herbskie. W większości wagony
towarowe (węglarki budowy normalnej i specjalnej) stojące w tym czasie na
stacji zostały przyprowadzone przez lokomotywy z grupy postojowej.
Większość ze składów wagonowych oczekiwała na ich podjęcie przez lokomotyw stojące na torze nr 111, po ich obsadzeniu przez kolejnych maszynistów,
rozpoczynających pracę na stacji Kielce Herbskie.
ET41-182 została
wyprodukowana w przedostatnim roku produkcji lokomotyw typu 203E. Opuściła
fabrykę HCP Poznań w dniu 30 września 1982 roku. Lokomotywa miała krótki
epizod związany z ziemią świętokrzyską. W Zakładzie Taboru Skarżysko-Kamienna
została przeprowadzona naprawa rewizyjna R4 w trakcie której lokomotywa została
pomalowana na kolor zielony z żółtym czołem (28 stycznia 2001
rok)1.
ET41-182 należy do nielicznej grupy lokomotyw, które można nazwać lokomotywami po przejściach. Na takie miano "zasłużyła" 8 lutego 2016 roku. Przed godziną 3 nad ranem, w odległości 250 metrów przed stacją Zebrzydowice ET41-182 uczestniczyła w wypadku kolejowym. Na stojącą na torze ET41-182 najechał pociąg towarowy nr 442134/5, jadący z kierunku stacji Czechowice-Dziedzice, który poruszał się po tym samym torze na którym stała ET41-182. Pociąg nr 442134/5 przewoźnika Inter Cargo, relacji Zdzieszowice Koksownia-Zebrzydowice, prowadzony przez lokomotywę E183T-003 (183 003-3) podczas zjazdu z toru szlakowego nr 1 (odcinek Pruchna - Zebrzydowice) na tor stacyjny nr 27 najechał na ET41-182, która znajdowała się w tym czasie między rozjazdem nr 3, a rozjazdem nr 5. Najechanie nastąpiło w trakcie wykonywania pracy manewrowej przez ET41-182 (lokomotywa była przestawiana z toru nr 1 na tor nr 9)1,2.
W wyniku zderzenia lokomotyw ET41-182 została przesunięta o kilkadziesiąt metrów, ale nie wypadła z torów. Nie doszło też do wykolejenia żadnego z pojazdów. Poważnie uszkodzone zostało czoło członu A. Zderzenie lokomotyw nie spowodowało większych zakłóceń w ruchu kolejowym na szlaku Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice. Ruch został wznowiony około godziny 13. Na szczęście nikt nie ucierpiał w wyniku zderzenia lokomotyw1,2.
Po wypadku lokomotywa ET41-182 została skierowana do naprawy. Koniecznym
okazała się wymiana członu A. Lokomotywa otrzymała nowy człon A z innej
lokomotywy ET41 (ET41-179 A). ET41-182 ponownie wyruszyła na służbę 20 maja
2016 roku. Ostateczna decyzja odnośnie oryginalnego członu A została podjęta 7
marca 2019 roku, gdy ogłoszono przetarg na kasację powypadkowego członu A lokomotywy ET41-182. W
czerwcu 2021 roku człon A został wystawiony na sprzedaż z wymogiem złomowania
członu przez kupującego1.
28 lutego 2019 roku zakończyła się
naprawa P5/1, połączona z modernizacją lokomotywy ET41-182 (reflektory halogenowe/LED,
klimatyzacja kabin maszynisty, ergonomiczne pulpity maszynisty)1.
W trakcie naprawy, którą przeprowadziła PKP CargoTabor ZNT Ostrów Wielkopolski,
lokomotywa została pomalowana według schematu 1095, lakierami firmy Pronet
Color (PC3-E-Ak-P). Informacja o malowaniu została naniesiona na czołach
lokomotywy, co jest dość nietypowe, jeżeli chodzi o oznaczenia nanoszone na
pudłach pojazdów kolejowych. Podobne oznaczenie można zobaczyć na innych
lokomotywach serii ET41 (np. ET41-006 - pierwsza zmodernizowana w 2016
roku lokomotywa serii ET41, ET41-200)
_____________________
1. ET41-182. Dostępny w Internecie w
https://ilostan.forumkolejowe.pl/(title=ET41-182). Dostęp: 14.10.2021.
2.
Wypadek w Zebrzydowicach. Dostępny w Internecie w
http://silesiainfotransport.pl/?p=7083. Dostęp: 14.10.2021.
| zdjęcia z 22 maja 2020 roku |
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu