Szukaj na tym blogu

czwartek, 14 października 2021

ET41-182. Lokomotywa po przejściach

Od wielu lat na tor nr 111 stacji Kielce Herbskie zjeżdża wiele lokomotyw, kończących bieg na kieleckich Herbach. Zwykle na tym torze - na grupie postojowej - stoi kilka lokomotyw elektrycznych, jedna - zderzak w zderzak - za drugą. Na zdjęciach można zobaczyć jeden z takich lokomotywowych "składów", na czele którego stała lokomotywa elektryczna ET41-182. 

Jeszcze niewiele ponad 10 lat temu lokomotywy wjeżdżały na teren Lokomotywowni Kielce, po której pozostało dzisiaj tylko wspomnienie. Obok stojących na torze nr 111 lokomotyw, na torze prowadzących w kierunku grupy torów nr: 5xx i 6xx, z których część jeszcze fizycznie istnieje, ale nie jest już użytkowana, stoi w osi toru tarcza zatrzymania z sygnałem D1 "Stój". Tarcza stoi przed terenem po byłej lokomotywowni, który obecnie musi być osłonięty. Zapewne wiele z lokomotyw, które obecnie zjeżdżają na tor nr 111 wjeżdżało kiedyś na teren Lokomotywowni Kielce, ale o tym mogliby powiedzieć tylko ich maszyniści, których obecnie nie ma nawet jak zapytać.

Na torze nr 111, za lokomotywą ET41-182 stało jeszcze sześć lokomotyw: ET42, potem kolejna ET41, następnie dwie ET22 oraz jeszcze jedna ET41. Moją uwagę koncentrowała ET41-182, więc nawet nie próbowałem ustalić numerów lokomotyw stojących za ET41-182. Wszystkie należały do PKP Cargo.
Tak okazała grupa lokomotyw towarowych zapewne miała związek z dużą liczbą wagonów towarowych stojących w tym czasie na torach stacji Kielce Herbskie. W większości wagony towarowe (węglarki budowy normalnej i specjalnej) stojące w tym czasie na stacji zostały przyprowadzone przez lokomotywy z grupy postojowej. Większość ze składów wagonowych oczekiwała na ich podjęcie przez lokomotyw stojące na torze nr 111, po ich obsadzeniu przez kolejnych maszynistów, rozpoczynających pracę na stacji Kielce Herbskie.

ET41-182 została wyprodukowana w przedostatnim roku produkcji lokomotyw typu 203E. Opuściła fabrykę HCP Poznań w dniu 30 września 1982 roku. Lokomotywa miała krótki epizod związany z ziemią świętokrzyską. W Zakładzie Taboru Skarżysko-Kamienna została przeprowadzona naprawa rewizyjna R4 w trakcie której lokomotywa została pomalowana na kolor zielony z żółtym czołem (28 stycznia 2001 rok)1.

ET41-182 należy do nielicznej grupy lokomotyw, które można nazwać lokomotywami po przejściach. Na takie miano "zasłużyła" 8 lutego 2016 roku. Przed godziną 3 nad ranem, w odległości 250 metrów przed stacją Zebrzydowice ET41-182 uczestniczyła w wypadku kolejowym. Na stojącą na torze ET41-182 najechał pociąg towarowy nr 442134/5, jadący z kierunku stacji Czechowice-Dziedzice, który poruszał się po tym samym torze na którym stała ET41-182. Pociąg nr 442134/5 przewoźnika Inter Cargo, relacji Zdzieszowice Koksownia-Zebrzydowice, prowadzony przez lokomotywę E183T-003 (183 003-3) podczas zjazdu z toru szlakowego nr 1 (odcinek Pruchna - Zebrzydowice) na tor stacyjny nr 27 najechał na ET41-182, która znajdowała się w tym czasie między rozjazdem nr 3, a rozjazdem nr 5. Najechanie nastąpiło w trakcie wykonywania pracy manewrowej przez ET41-182 (lokomotywa była przestawiana z toru nr 1 na tor nr 9)1,2

W wyniku zderzenia lokomotyw ET41-182 została przesunięta o kilkadziesiąt metrów, ale nie wypadła z torów. Nie doszło też do wykolejenia żadnego z pojazdów. Poważnie uszkodzone zostało czoło członu A. Zderzenie lokomotyw nie spowodowało większych zakłóceń w ruchu kolejowym na szlaku Czechowice Dziedzice - Zebrzydowice. Ruch został wznowiony około godziny 13. Na szczęście nikt nie ucierpiał w wyniku zderzenia lokomotyw1,2.

Po wypadku lokomotywa ET41-182 została skierowana do naprawy. Koniecznym okazała się wymiana członu A. Lokomotywa otrzymała nowy człon A z innej lokomotywy ET41 (ET41-179 A). ET41-182 ponownie wyruszyła na służbę 20 maja 2016 roku. Ostateczna decyzja odnośnie oryginalnego członu A została podjęta 7 marca 2019 roku, gdy ogłoszono przetarg na kasację powypadkowego członu A lokomotywy ET41-182. W czerwcu 2021 roku człon A został wystawiony na sprzedaż z wymogiem złomowania członu przez kupującego1.

28 lutego 2019 roku zakończyła się naprawa P5/1, połączona z modernizacją lokomotywy ET41-182 (reflektory halogenowe/LED, klimatyzacja kabin maszynisty, ergonomiczne pulpity maszynisty)1.

W trakcie naprawy, którą przeprowadziła PKP CargoTabor ZNT Ostrów Wielkopolski, lokomotywa została pomalowana według schematu 1095, lakierami firmy Pronet Color (PC3-E-Ak-P). Informacja o malowaniu została naniesiona na czołach lokomotywy, co jest dość nietypowe, jeżeli chodzi o oznaczenia nanoszone na pudłach pojazdów kolejowych. Podobne oznaczenie można zobaczyć na innych lokomotywach serii ET41 (np. ET41-006 - pierwsza zmodernizowana w 2016 roku  lokomotywa serii ET41, ET41-200)

_____________________
1. ET41-182. Dostępny w Internecie w https://ilostan.forumkolejowe.pl/(title=ET41-182). Dostęp: 14.10.2021.
2. Wypadek w Zebrzydowicach. Dostępny w Internecie w http://silesiainfotransport.pl/?p=7083. Dostęp: 14.10.2021.

| zdjęcia z 22 maja 2020 roku |

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0