Szukaj na tym blogu

wtorek, 21 marca 2017

Pytania o historię. Kolejowe mosty na Czarnej Nidzie cz. 2.

Kolejowe mosty na Czarnej Nidzie to trzy stalowe nitowane jednoprzęsłowe mosty kratownicowe. Dźwigary mostów oparte są na żelbetowych przyczółkach, które stanowią wspólną konstrukcję dla wszystkich mostów. Dwa mosty od strony zachodniej są identyczne, jeżeli chodzi o konstrukcję. Na tych mostach ułożone są dwa tory linii kolejowej nr 73. Dźwigar kratownicowy trzeciego most jest znacznie wyższy od pozostałych, a górna krawędź dźwigara ma kształt łuku. Na tym moście ułożony jest tor prowadzący ze stacji Nida do Kopalni Wapienia Morawica.

Linia kolejowa nr 73 Sitkówka Nowiny – Busko-Zdrój została otwarta 17 maja 1953 roku. W 1976 roku nastąpiła elektryfikacja linii na odcinku dwutorowym Sitkówka Nowiny - Włoszczowice.  W tym czasie została ułożona trakcja elektryczna przebiegająca przez mosty na Czarnej Nidzie. Tor na odcinku Nida - Kopalnia Wapienia Morawica nigdy nie był zelektryfikowany.

Historia budowy kolejowych mostów kratownicowych na Czarnej Nidzie jest owiana tajemnica. Przynajmniej dla mnie. Nie udało mi się ustalić czy mosty były budowane w jednym czasie oraz kiedy to miało miejsce. Możliwe, że most na którym ułożony jest tor do Kopalni Wapienia Morawica był wybudowany wcześniej na co wskazywałaby konstrukcja mostu. Stan i rodzaj przyczółków może również wskazywać, że wcześniej wybudowano tutaj inne konstrukcje mostowe, ale jest to tylko moje przypuszczenie. Pytania o historię tego miejsca są więc otwarte.

Od  18 kwietnia 2005 na linii kolejowej nr 73 odbywa się tylko ruch towarowy. Właśnie wtedy przejechał po moście na Czarnej Nidzie ostatni pociąg pasażerski kursujący pomiędzy Buskiem Zdrój, a Kielcami.








/ zdjęcia z 8 września 2016 roku /

____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 3/2021

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0