Szukaj na tym blogu

czwartek, 16 marca 2017

Stacja kolejowa Wolica ... ale dla niektórych nadal ... Chęciny

Kolejowe Kielce po raz pierwszy przyjechały na stację kolejową Wolica. Głównym celem mojej podróży nie była stacja w Wolicy, a kratownicowe mosty kolejowe na linii kolejowej nr 73 nad Czarną Nidą. Wybierałem się tam od dłuższego czasu. 

Pewnego wrześniowego dnia wsiadłem do pociągu REGIO w Kielcach zabierając ze sobą rower i pojechałem do Wolicy. Z Wolicy do mostów nad Czarna Nidą pojechałem na rowerze, ale o tym napiszę w kolejnych wpisach na blogu.

Do Wolicy przyjechałem świętokrzyskim Impulsem EN63A-022. Na stacji wysiadło kilka osób, które szybko opuściły peron. Pozostałem sam na peronie. Była więc okazja, aby w spokoju zrobić kilka zdjęć. 

Warto w tym miejscu zaznaczyć, że nazwa stacji Wolica to druga nazwa tej stacji. Do 1967 roku stacja nosiła nazwę Chęciny. Stacja w Chęcinach była jedną z kilku stacji kolejowych IV klasy wybudowanych w ramach tzw. oddziału Bzińsko - Dąbrowskiego Drogi Żelaznej Iwangrodzko - Dąbrowskiej. Stacja kolejowa w Chęcinach została oddana do eksploatacji w 1885 roku, a jej budowa miała miejsce w latach 1883-1885.

To, co zwróciło moją szczególną uwagę na stacji to budynek dworca, który bardzo przypomina dworzec w Zagnańsku. Nic w sumie dziwnego, bo obie stacje powstawały w tym samym czasie. Zespół Dworca Kolejowego w Wolicy jest wpisany do rejestru zabytków od 10 grudnia 1998 roku (A1193/13). Murowany budynek dworca został wybudowany w 1903 roku, a rozbudowany w okresie po zakończeniu II Wojny Światowej. Na terenie Wolicy znajduje się jeszcze kilka kolejowych zabytków. Więcej na ten temat można znaleźć w Uchwale Nr 226/XXXVIII/08 Rady Miejskiej w Chęcinach z dnia 19 grudnia 2008 roku  (Zabytki na terenie Gminy Chęciny podlegające opiece prawnej w ramach Programu Opieki nad Zabytkami Gminy Chęciny).

Stacja kolejowa Wolica to stacja pośrednia położona na 207,761 km linii kolejowej nr 8. Na stacji zatrzymują się pociągi REGIO obsługiwane przez świętokrzyski i małopolski oddział Przewozów Regionalnych. Pociągi osobowe przystają na torach zasadniczych, które zlokalizowane są przy dwu-krawędziowym peronie. Od strony budynku dworca znajduje się jeszcze peron jedno-krawędziowy, który obecnie nie jest użytkowany.

Układ torowy stacji Wolica to 4 tory główne i kilka bocznych. Obok budynku dworca w kierunku Sobkowa znajduje się plac ładunkowy. W północnej głowicy stacji odchodzi jedyna czynna obecnie bocznica kolejowa. Bocznica należy do fińskiej firmy Nordkalk. Nordkalk posiada w Wolicy dwie przemiałownie i kopalnię wapienia jurajskiego. Bocznica kolejowa Nordkalk obsługiwana jest przez firmę Cemet.

Na stacji funkcjonują dwie nastawnie: dysponująca Wo i wykonawcza Wo1. Nastawnie wyposażone są w urządzenia mechaniczne połączone z sygnalizacją świetlną. Nastawnia Wo1 obsługuje rogatkę na przejeździe kolejowo-drogowym, który znajduje się w okolicy północnej głowicy stacji. 
cdn...












____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 1/2021
/ zdjęcia z 8 września 2016 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0