![EN63A-022 jako pociąg REGIO odjeżdża ze stacji kolejowej Wolica](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjsIbzt2THzOFBNwktIJSS-dZk-XOUTqPpB3a0rj63-lUkWRHYC6R3VmFSyxX05kiUeq5VxrhO_92F6O5WcrO2oyK99AmpNxMcKHTmGQSNv1TbG0NqzY8kf3TKxAHUa0am23Px6ZRf7Hkup/s400/wolica1_.jpg)
Pewnego wrześniowego dnia wsiadłem do pociągu REGIO w Kielcach zabierając ze sobą rower i pojechałem do Wolicy. Z Wolicy do mostów nad Czarna Nidą pojechałem na rowerze, ale o tym napiszę w kolejnych wpisach na blogu.
Do Wolicy przyjechałem świętokrzyskim Impulsem EN63A-022. Na stacji wysiadło kilka osób, które szybko opuściły peron. Pozostałem sam na peronie. Była więc okazja, aby w spokoju zrobić kilka zdjęć.
![Stacja kolejowa Wolica](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEhj-47T_CnW5ChuZxQ0lfYy1a2dVeFSETgY8UMOHg5YHnzW7WcNNJUbhjIAQ5u87Z-hYVekzy95_MPelG4rALymkEw-eB8ADlOyzWMn0_HzdVB2wky4LNEzKr2SmQSTx59yiJsg-7DOh7nR/s400/wolica2.jpg)
To, co zwróciło moją szczególną uwagę na stacji to budynek dworca, który bardzo przypomina dworzec w Zagnańsku. Nic w sumie dziwnego, bo obie stacje powstawały w tym samym czasie. Zespół Dworca Kolejowego w Wolicy jest wpisany do rejestru zabytków od 10 grudnia 1998 roku (A1193/13). Murowany budynek dworca został wybudowany w 1903 roku, a rozbudowany w okresie po zakończeniu II Wojny Światowej. Na terenie Wolicy znajduje się jeszcze kilka kolejowych zabytków. Więcej na ten temat można znaleźć w Uchwale Nr 226/XXXVIII/08
Rady Miejskiej w Chęcinach z dnia 19 grudnia 2008 roku (Zabytki na terenie Gminy Chęciny podlegające opiece prawnej w ramach Programu Opieki nad Zabytkami Gminy Chęciny).
![Stacja kolejowa Wolica](https://blogger.googleusercontent.com/img/b/R29vZ2xl/AVvXsEjcxh2u601To78JpjQLhgstP7-rqQ3mtD_4yMUTaufbq21RRjmvU3xfS8COfYJutpuq_r4YXg9cSUVAYW53ZJMjjUqwMllw9sdJ3bikIil-1NxSRPb8QQY7i9MmJBblViqNN29WgDwbsQFL/s400/wolica3_.jpg)
Układ torowy stacji Wolica to 4 tory główne i kilka bocznych. Obok budynku dworca w kierunku Sobkowa znajduje się plac ładunkowy. W północnej głowicy stacji odchodzi jedyna czynna obecnie bocznica kolejowa. Bocznica należy do fińskiej firmy Nordkalk. Nordkalk posiada w Wolicy dwie przemiałownie i kopalnię wapienia jurajskiego. Bocznica kolejowa Nordkalk obsługiwana jest przez firmę Cemet.
Na stacji funkcjonują dwie nastawnie: dysponująca Wo i wykonawcza Wo1. Nastawnie wyposażone są w urządzenia mechaniczne połączone z sygnalizacją świetlną. Nastawnia Wo1 obsługuje rogatkę na przejeździe kolejowo-drogowym, który znajduje się w okolicy północnej głowicy stacji.
/ zdjęcia z 8 września 2016 roku /
0 komentarze