Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 5 sierpnia 2019

Linia kolejowa nr 582 - kontrowersyjna łącznica z Czarncy do Włoszczowy Północ?

Gdy w połowie sierpnia 2018 roku przyjechałem do Czarncy, budowa linii kolejowej, łączącej posterunek odgałęźny Czarnca ze stację Włoszczowa Północ, właściwie nie rozpoczęła się. Na placu, obok przystanku, zgromadzono stosy betonowych podkładów kolejowych - był to widomy znak, że czas budowy linii kolejowej nr 582 właśnie nadchodzi. Jednak zgromadzony na przystanku materiał nie był przeznaczony do budowy łącznicy. W tym czasie trwała wymiana torów linii 61, na szlaku Włoszczowa – Czarnca – Żelisławice. Roboty na linii 61 były częścią zadania inwestycyjnego "Budowa linii kolejowej nr 582 Czarnca – Włoszczowa Północ". W ramach tych robót zabudowano nowe rozjazdy, wymieniono tory, przebudowano  sieć trakcyjną  i urządzenia SRK.

Wykonanie robót na odcinku Włoszczowa – Czarnca – Żelisławice to warunek konieczny do sprawnego  połączenia linii 61 oraz 4 z przygotowywaną w tamtym czasie do budowy linia kolejową nr 582.  
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 6/2020


3,2 kilometrowa łącznica Czarnca – Włoszczowa Północ umożliwi bezpośrednie połączenie Kielc z Centralną Magistralą Kolejową. Inicjatorem jej budowy był władze samorządowe województwa świętokrzyskiego. Budowę tej łącznicy planowano w Kielcach od wielu lat. W planach długoterminowych województwa, budowa łącznicy znalazła się już ponad 20 lat temu. Gdy w 2012 roku plany budowy łącznicy zaczęły się konkretyzować, niespodziewanie ze strony PKP Intercity pojawiła się opinia, wskazująca na brak uzasadnienia budowy łącznicy w Czarncy. Jako alternatywę zaproponowano budowę nowej 45 km linii kolejowej z Kielc do Końskich oraz łącznicy z linii nr 25 na CMK w Opocznie (nakłady inwestycyjne ca 10 razy wyższe, niż na budowę łącznicy w Czarncy). 

W powszechnej opinii, budowa łącznicy w Czarncy wiązana jest ze skróceniem czasy jazdy pociągiem z Kielc do Warszawy. Nie do końca jest to prawda, bo podstawowym jej zadaniem będzie umożliwienie szybszego skomunikowania kolejowego Kielc z północną i zachodnią Polską, a co za tym idzie z Europą. Taka możliwość istnieje również teraz i była wielokrotnie wykorzystywana (pociągi do Warszawy), ale jest związana ze zmianą kierunku jazdy na stacji Żelisławice lub Psary.

Obecnie, gdy dojazd koleją z Kielc do Warszawy jest bardzo utrudniony (modernizacja linii nr 8 na odcinku Radom – Warszawa), jazda po CMK to szansa na szybki przejazd pomiędzy tymi miastami. Nie bez znaczenia jest też argument, że łącznica może służyć objazdom, w przypadku awarii lub remontów na CMK lub linii nr 8.

Po zmodernizowaniu linii kolejowej nr 8, czas przejazdu pociągiem pomiędzy Kielcami i Warszawą (po linii nr 8 - 187 km) skróci się do 1 godz 50 min i będzie o 15 minut krótszy, niż jazda przez łącznicę po CMK (240 km), co w przyszłości będzie skutkowało wycofaniem pociągów relacji Kielce - Warszawa z CMK. Jednak nadal pozostaną możliwości znacznie szybszego skomunikowania Kielc z Poznaniem, Łodzią, Szczecinem, czy Gdynią. Nie bez znaczenia będzie też dostęp do KDP, który zapewne w przyszłości rozwinie się w oparciu o CMK? Na łącznicy zyska też sama Włoszczowa i Opoczno, bo pociągi jadące po łącznicy z/do Kielc będą zatrzymywać się na stacjach Włoszczowa Północ i Opoczno Południe.




 / zdjęcia z 18 sierpnia 2018 roku /

2 komentarze

  1. Ta łącznica powinna powstać 4 lata temu. Teraz do Warszawy jeździ się przez Dęblin i Mińsk Mazowiecki a nawet przez Koluszki. Szkoda, że nie przez Częstochowę - Łódź - Łowicz lub Krzyż...

    OdpowiedzUsuń
  2. W grudniu rozpoczęto prace od strony kozła stacji Włoszczowa Północ. Może jakaś galeria?

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0