Szukaj na tym blogu

poniedziałek, 23 kwietnia 2018

Parowóz Ty51-15 z Sędziszowa. Wykonał przebieg 1 438 708 km!

Niewiele przesady będzie w stwierdzeniu, że stacje kolejowe w Sędziszowie ciągną się kilometrami. Po zrobieniu na stacji Sędziszów LHS kilkunastu zdjęć lokomotyw ST44, pojechałem ulicą Kielecką, która płynnie przechodzi w ulicę Dworcową, w stronę głównego celu mojej torowej wyprawy. Tym celem była stacja kolejowa PKP Sędziszów

Przejechałem obok budynku dworca PKP i zatrzymałem się około 100 metrów dalej, pod adresem Dworcowa 25.  Właśnie w tym miejscu, za ogrodzeniem, stoi parowóz Ty51-15, który rozpoczął i zakończył służbę w MD Sędziszów. Obecnie, jako pomnik techniki i symbol sędziszowskiej lokomotywowni, jest niemym świadkiem złotych lat kolei na terenie Sędziszowa. 

Obok Pt47-13, który stoi na torze przy peronie 1a na stacji w Skarżysku Kamiennej, jest drugim parowozem normalnotorowym, który znalazł swoje stałe miejsce na terenie województwa świętokrzyskiego.

W dniu, w którym przyjechałem do Sędziszowa, trwał remont Ty51-15. Roboty polegały na piaskowaniu, zabezpieczeniu antykorozyjnym i malowaniu parowozu. Inicjatorem odnowienia parowozu było Stowarzyszenia Osiedla Sady w Sędziszowie oraz kolejarze z LHS. Remont wykonano w czynie społecznym. Odsłonięcie parowozu w nowym malowaniu zaplanowano na 6 grudnia. Tak też się stało. Oficjalnego odsłonięcia parowozu dokonał Wacław Szarek - burmistrz Sędziszowa wraz z dziećmi. Wszak były to Mikołajki. 

Dzięki uprzejmości osób, które były wykonawcami robót, udało mi się wejść za ogrodzenie i zrobić kilka zdjęć parowozu w trakcie remontu. 

Parowóz znajduje się w miejscu o dość ograniczonej powierzchni, w stosunku do rozmiarów parowozu. Pomiędzy parowozem, a ogrodzeniem zasadzono wiele roślin, krzewów i drzew. Wejście na ten teren jest możliwe przez furtkę. 

W najbliższym czasie, podobnie jak w Skarżysku, obok parowozu stanie semafor kształtowy oraz stary żuraw do nawadniania parowozów.

Obok parowozu umieszczona jest tablica z której możemy dowiedzieć się, że:
"Parowóz zbudowany przez Zakłady Przemysłu Metalowego w Poznaniu w roku 1954 mający Nr fabryczny 1994, Nr kolejowy 15, Nr tendra 72 serii Ty 27 D 51. Prędkość 80km/h - po dokładnych oględzinach wszystkich części parowozu i znajdujących się na nim przyrządów i wypróbowaniu jazdą. Data oddania do służby od 29 lipca 1954 roku. Oddany do pracy MD Sędziszów 4 września 1954 roku, potem do pracy w MD Dęblin, Bydgoszcz, Skarżysko i ponownie w Sędziszowie od 25 kwietnia 1978 roku do 19 marca 1982 roku. Wykonał przebieg 1 438 708 km"

Kilka lat temu nie ziściły się zakusy pewnej grupy osób, który zamierzały zabrać parowóz z Sędziszowa. Dzięki stanowczej postawie wielu mieszkańców Sędziszowa, w tym Burmistrza miasta, który nie pozwolił na zabranie wizytówki Sędziszowa z miasta, zamiary "miłośników parowozów" spaliły na panewce.

Parowóz Ty41-15 został ustawiony przy ulicy Dworcowej w 1995 roku, z okazji przypadającej wtedy 110 rocznicy uruchomienia Kolei Iwangorodzko - Dąbrowskiej, której jedną z najważniejszych stacji był Sędziszów. 




 ____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 10/2020

  / zdjęcia z 24 sierpnia 2017 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0