Szukaj na tym blogu

czwartek, 2 sierpnia 2018

Stacja kolejowa Skarżysko-Kamienna przed kolejną szansą?

Rowerowa wyprawa, która rozpoczęła się na stacji w Łącznej miała swój finał na stacji w Skarżysku-Kamiennej. Na stację w Skarżysku-Kamiennej dotarłem ulicą Towarową, która biegnie wzdłuż wschodniej granicy stacji. Potem tylko przejście przez "niebieską" kładkę nad torami i byłem na miejscu. W kasie dworcowej kupiłem bilet na najbliższy pociąg REGIO, jadący do Kielc. Ponieważ miałem około 30 minut czasu do odjazdu pociągu, więc wyruszyłem w teren, aby zrobić kilka zdjęć na stacji.

Gdy wychodziłem z budynku dworca, na stację wjechał EN57AL-1661 jako pociąg Kolei Mazowieckich R8 z Radomia, który tutaj kończył bieg. Po kilkunastu minutach postoju pociąg odjechał z powrotem do Radomia. Pociągi KM do Skarżyska-Kamiennej to jedyny obecnie łącznik szynowej komunikacji lokalnej pomiędzy województwem świętokrzyskim, a Radomiem. Wraz z likwidacją województwa kieleckiego i nowym podziałem administracyjnym w 1975 roku wszystko się tutaj zmieniło, Od tego czasu Kielce i Radom odwróciły się do siebie plecami i taki stan rzeczy trwa już kilkadziesiąt lat. Jednym z reliktów dawnych ścisłych relacji są pociągi KM jadące z Radomia do Skarżyska-Kamiennej.

Budynek dworca kolejowego na stacji Skarżysko-Kamienna był stosunkowo niedawno remontowany, ale w najbliższej przyszłości czeka go (podobno) kolejna, tym razem duża rewitalizacja. Napisałem podobno, bo jeżeli weźmiemy pod uwagę enuncjacje prasowe płynące z kręgów PKP PLK sprzed kilku lat, to w III kwartale tego roku dworzec miał być gruntownie przebudowany, a tak nie będzie. Z ostatnich informacji wynika jednak, że coś się ruszyło. Kolejarze dostali pozwolenie na budowę, które zawiera warunki na przebudowę budynku dworcowego, budowę kontenerowego dworca, budowę parkingu w okolicy ulicy Towarowej, trzech zjazdów publicznych, elementów małej architektury (m.in: wiat rowerowych).

Skarżyski dworzec znalazł się na liście 464 dworców kolejowych w Polsce, które wytypowano do  rewitalizacji. Ten jeden z największych dworców kolejowych województwa świętokrzyskiego o powierzchni użytkowej 3300 m2 jest wykorzystany tylko w 75%. Reszta powierzchni czeka na najemców, których w Skarżysku-Kamiennej nie tak łatwo pozyskać.

Według planów, dworzec po rewitalizacji ma zachować swój zabytkowy charakter, ale nie do końca. Ilość plastiku, szkła i aluminium wbudowana w obiekt w trakcie modernizacji przesądzi o jego przyszłym charakterze. Obecnie nie są znane plany architektoniczne, więc trudno się wypowiadać w sposób przesądzający. Z punktu widzenia miłośnika kolei jedna wiadomość jest bardzo dobra. Podobno w zmodernizowanym dworcu znajdzie się pomieszczenie, w którym będą prezentowane eksponaty z istniejącej na dworcu Izby Tradycji.

Przebudowa planowana na terenie dworca ma być skoordynowana ze zmianami w otoczeniu dworca, a przede wszystkim z przebudową układu torowo - peronowego i budową tunelu. Budowa tunelu pociągnie za sobą likwidację "niebieskiej" kładki nad torami. Kładki nad torami były od zawsze synonimem dużego znaczenia stacji. W obecnych czasach jest już inaczej. To tunel  pod torami dodaje znaczenia stacji. Jako miłośnik kolei zawsze opowiadałem się za kładkami, ale stacji nie buduje się dla dobrego samopoczucia miłośników kolei ... to tak mówiąc pół żartem, pół serio :)
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 6/2020












/ zdjęcia z 9 września 2017 roku /

1 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0