Szukaj na tym blogu

niedziela, 10 lutego 2019

Na stacji Kielce Herbskie: węglarka serii Eaos typ 153D

Wagony towarowe zagranicznych przewoźników wjeżdżają na polskie tory w coraz większej liczbie. Nie są czymś wyjątkowym, ale biorąc pod uwagę mnogość typów i serii wagonów towarowych, może się tak zdarzyć, że na następne spotkanie z takim samym typem wagonu będziemy musieli czekać wiele lat.


Na stacji Kielce Herbskie zwróciły moją uwagę stojące węglarki, których ściany wzmocnione były kształtownikami, tworzącymi regularny wzór kraty. Co ciekawe, ścianki węglarek nie posiadały wgnieceń, które są tak charakterystyczne dla większości polskich węglarek.

Węglarki nosiły oznaczenie: 33 RIV (kod systemu wymiany - interoperacyjności), 80 (kod zarządu kolejowego - Niemiecka Kolej Federalna) oraz identyfikator D-VKSWU (kraj, w którym zarejestrowano wagon i właściciel - identyfikator literowy właściciela węglarki: V. K. S. VAGON KOMERC SPEED s r.o. Praha).

Na burcie węglarek, obok serii Eaos, namalowane było oznaczenie typu: 153D [1]. 153D to 4-osiowy wagon węglarka ze wzmocnionymi burtami oraz  dwoma lukami w burtach. Podłoga wagonu ma 12 mm grubości. 

153D to nie jedyny typ węglarki z podobnymi wzmocnieniami burt. Można też spotkać węglarki serii Eanos typ 157, serii Eamnos typ 158, serii Eanos typ 155-1.

Charakterystyka wagonu serii Eaos typ 153D:
  • Liczba osi / Number of axles - 4
  • Długość ze zderzakami / Length over buffers - 14 040 mm
  • Długość ładunkowa / Loading length - 12 800 mm
  • Szerokość ładunkowa / Loading width - 2 800 mm
  • Pojemność / Loading capacity - 72 m³
  • Powierzchnia ładunkowa / Loading area - 36 m²
  • Masa własna / Average net weight - 26 500 kg
  • Maksymalna ładowność / Maximum payload - 53 500 kg (dla klasy linii: C i dla ruchu S z prędkością 100 km/h)
  • Max obciążenie na oś / Axle load - 20 t
  • Hamulec pneumatyczny systemu / Pneumatic brake system - Knorr KE–GP–16”
Producentem wagonów serii Eaos typ 153D jest firma Transwagon AD, mająca swoją siedzibę w bułgarskim mieście Burgas. 



____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 12/2019
/ zdjęcia z 3 września 2018 roku /
Bibliografia:
[1].  On Rail box wagons

2 komentarze

  1. Tego typu wzmocnione węglarki były budowane z myślą o przewozach ciężkiego złomu.

    OdpowiedzUsuń
  2. A pamiętasz może jaka Lokomotywa była podczepiona, ewentualnie przynajmniej jakiego przewoźnika?

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0