Podstawową lokomotywą manewrową na polskich torach jest SM42. Zapewne tak pozostanie przez długie lata, ale popularna Stonka ma coraz większą konkurencję. Największą rzecz jasna ze strony ... zmodernizowanych Stonek. W modernizacji SM42 wyspecjalizował się Newag. Jak do tej pory wypuścił na polskie tory trzy typy zmodernizowanych lokomotyw SM42: 6Dg, 6Dg/A, 6Dg/B. Ze starej Stonki pozostawiono wózki i ostoję. Wszystkie pozostałe elementy zmodernizowanej Stonki to nowy projekt i inna epoka technologiczna.
Część zmodernizowanych Stonek jeździ z oznaczenie SM42, inne z oznaczeniem 6Dg, ale można też spotkać lokomotywy oznaczone SM42-xx 6Dg, jak SM42-1306 6Dg.
Lokomotywę SM42-1306 6Dg spotkałem, gdy biegła z jednym talbotem po linii 61, w kierunku stacji Kielce Herbskie. Po niecałej godzinie lokomotywa prowadziła prace manewrowe na stacji Kielce Herbskie z pociągiem pustych węglarek.
Do typu 6Dg/B zaliczane są zmodernizowane lokomotywy SM42 od nr 1242. W kabinie 6Dg/B znajdują się dwa funkcjonalnie, takie same pulpity, które służą do sterowania pracą lokomotywy.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 7/2019
/ zdjęcia z 20 sierpnia 2018 roku /
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu