Szukaj na tym blogu

środa, 1 maja 2019

SM42-9335. Stonka o najwyższym numerze taborowym

Lokomotywa spalinowa SM42-9335 ma za sobą bogatą historię, wynikającą nie tylko z długiego okresu eksploatacji, ale także z wielu przemian, które skutkowały zmianą oznaczeń lokomotywy. 

Lokomotywa SM42-9335 została wyprodukowana przez Fablok Chrzanów w 1975 roku. Opuściła fabrykę jako SP42-143 (numer fabryczny: 101D-9335/1975) i trafiła na stan PKP do MD Tłuszcz.


Lokomotywa serii SP42 (typ 101D) to przystosowana do ciągnięcia pociągów pasażerskich lokomotywa serii SM42. Produkowane w latach 1967-1978 lokomotywy (w sumie 268 sztuk) zostały wyposażone w kocioł parowy, który służył do ogrzewania składów wagonowych pasażerskich. 

W 2000 roku w ZNTK Nowy Sącz lokomotywa została zmodernizowana i otrzymała nowe oznaczenie SU42-528. Modernizacja lokomotyw SP42 była wymuszona, ponieważ kotły parowe WB-5 lokomotyw SP42 cechowała duża awaryjność. Nie bez znaczenia było wycofywanie przez PKP z eksploatacji wielu wagonów pasażerskich, ogrzewanych systemem parowym. Modernizacja SP42 do SU42 polegała na przystosowaniu lokomotywy do ogrzewania elektrycznego. W tym celu, w lokomotywach zabudowano agregat prądotwórczy z silnikiem wysokoprężnym Caterpillar typu CAT3208. 

W 2012 roku lokomotywa została skreślona ze stanu PKP i zakupiona przez NEWAG S.A. Nowy Sącz. W 2014 roku lokomotywa została wyremontowana i zmodernizowana. W wyniku otrzymała nowe oznaczenie SM42-700 38. Po remoncie lokomotywa została wydzierżawiona przez PKP IC. 

W 2016 roku lokomotywa zostaje sprzedana firmie Przedsiębiorstwo Robót Torowych Torrems Sp. z o.o. i otrzymuje kolejne oznaczenie SM42-9335, z którym jeździ do chwili obecnej. Numeryczne oznaczenie lokomotywy nawiązuje do numeru fabrycznego, z jakim wyjechała z Fabloku lokomotywa SP42-143.

Lokomotywa SM42-9335 nosi obecnie najwyższy numer taborowy, spośród wszystkich lokomotyw SM42, eksploatowanych na terenie Polski.

Zdjęcia lokomotywy SM42-9335 pochodzą ze stacji Kielce Herbskie. Lokomotywa stała na torach wraz z wagonem platformą, na której zabudowana była pakamera. 

Chciałem przy okazji zwrócić uwagę na ostatnie zdjęcie, na którym można zobaczyć, znany z wielu blogowych opowieści, wagon kryty serii Gbs.
____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 1/2020








 / zdjęcia z 31 października 2018 roku /
Bibliografia:
[1]. Ilostan Pojazdów Trakcyjnych SP42-143

1 komentarze

  1. Nie jest to najwyższy numer - jeździ po sieci choćby SM42-9364 ex SP42-173.

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0