Szukaj na tym blogu

czwartek, 26 grudnia 2019

EN63A-001 Trzy Korony na stacji Kielce Białogon

Pasażerowie, korzystający z usług kolei na terenie województwa świętokrzyskiego, mają od kilku lat możliwość podróżowania pociągami Oddziału Małopolskiego Przewozów Regionalnych. Pociągi tego przewoźnika obsługują obecnie cztery takie trasy: Kraków Gł. - Ostrowiec Św., Ostrowiec Św. - Kraków Gł., Kraków Gł. - Sędziszów, Sędziszów - Kraków Gł. Jednym z najczęściej widywanych pojazdów tego przewoźnika na świętokrzyskich torach są Trzy Korony, czyli ezt EN63A-001. Właśnie ten pojazd można zobaczyć na kilku zdjęciach - EN63A-001 jako pociąg 32312-3 małopolskiego PolRegio, relacji Kraków Główny - Ostrowiec Świętokrzyski, gdy stoi na torze 1, przy peronie 1 stacji Kielce Białogon.


EN63A-001 wszedł do eksploatacji w grudniu 2014 roku, wraz z kilkoma innymi pojazdami Impuls EN63A, które zostały wyprodukowane w firmie Newag S.A. na zamówienie województw: małopolskiego, śląskiego, podkarpackiego i świętokrzyskiego. W ramach tzw. Południowej Grupy Zakupowej (PGZ) zakupiono 19 pojazdów szynowych. Celem powołania PGZ było nie tylko obniżenie ceny zakupu, poprzez zakup dużej liczby ezt, ale także wspólna deklaracja, że zakupiony tabor będzie wykorzystywany do obsługi pociągów międzyregionalnych. Projekt był współfinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Województwo małopolskie zakupiło, w ramach tego projektu 6 pojazdów EN63A, w tym EN63A-001

Oficjalne przekazanie pierwszych pojazdów EN63A na rzecz województwa małopolskiego odbyło się w połowie października 2014 roku. Województwo małopolskie otrzymało wtedy cztery pojazdy: 001, 002, 003, 004. Kolejne dwa zostały dostarczone na wiosną 2015 roku (017 i 018). Wszystkie pojazdy 36WE posiadają w nazwie serii literę "A", co oznacza, że spełniają wymagania w zakresie interoperacyjności TSI.

W trakcie przekazywania pojazdów doszło do zmian nazw typu/serii. W przypadku EN63A-001 nastąpiła zmiana nazw: 36WEa-001 > EN64-001 > EN63A-001.

Uroczysta prezentacja EN63A miała miejsce, jeszcze przed ich przekazaniem przewoźnikom, w dniu 3 września 2014 roku w Krynicy, w trakcie Europejskiego Forum Ekonomicznego. Prezentacja połączona była z przejazdem pociągu na trasie Krynica- Muszyna - Krynica.

Województwo małopolskie postanowiło nadać nazwy wszystkim kupionym w tym czasie pojazdom. Oprócz 6 pojazdów EN63A, zakupiono też 10 pojazdów Pesa Acatus Plus EN64. Ogłoszono konkurs, wspólnie z Gazetą Krakowską, na nazwy tych pojazdów. Na konkurs wpłynęło kilkaset propozycji z nazwami dla nowych elektrycznych zespołów trakcyjnych. Komisja konkursowa, ze względu na dużą ilość propozycji, wybrała wstępnie 20 nazw dla 6 pociągów międzyregionalne oraz 30 nazw dla 10 pociągów regionalnych. Wybrane propozycje nazw poddano głosowaniu. W sumie oddano 77 375 głosów. W wyniku głosowania, w kategorii pociągi międzyregionalne wybrano nazwy: Trzy Korony, Galicja, Jagiełło, Krak, Podhalańczyk, Góral. W kategorii pociągi regionalne wybrano nazwy: Centuś, Solny, Poprad, Królewski, Zalipianka, Szarotka, Sabała, Hejnalista, Juhas, Gazda. Prawie wszystkie nazwy nawiązują do tradycji Krakowa i Tatr. Oficjalne nadanie nazw nowym pojazdom odbyło się na Dworcu Głównym w Krakowie i połączone było z wręczeniem nagród dla osób, które zgłosiłby propozycje zwycięskich nazw.

Impulsy EN63A małopolskiego oddziału PolRegio obsługują obecnie nie tylko pociągi z Krakowa do województwa świętokrzyskiego, ale również z Krakowa do Rzeszowa oraz z Krakowa do Katowic i Rybnika.


____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 9/2020

/ zdjęcia z 22 marca 2019 roku /
Bibliografia:
[1]. Nowe małopolskie pociągi mają już nazwy. [Dokument elektroniczny]: https://gazetakrakowska.pl/nowe-malopolskie-pociagi-maja-juz-nazwy-pojedziemy-nimi-z-krakowa-do-wieliczki-zdjecia-wideo/ar/c3-3636386 [Dostęp: 25.12.2019]

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0