Szukaj na tym blogu

niedziela, 14 czerwca 2020

Z biegiem LHS, od 295 km do 283 km. Część I. Mijanka Łączyn

Na początku października 2018 roku wybrałem się na rowerową wyprawę na LHS. Plan był następujący: przejechać na rowerze wzdłuż toru linii LHS, od mijanki Łączyn do mostu kolejowego nad Nidą. Wzdłuż toru to niewiele ponad 12 km, ale z dojazdami i objazdami, na rowerze przejechałem prawie 50 km.


Rowerową jazdę rozpocząłem i zakończałem na stacji kolejowej w Jędrzejowie. Do Jędrzejowa przyjechałem pociągiem Przewozów Regionalnych z Kielc. Jako dzień rowerowej eskapady wybrałem sobotę, bo jak wieść "lhs-owa" niesie, to w soboty jest największy ruch na LHS ... a przecież dla pociągów ciągną miłośnicy szerokiego toru na LHS.  Spodziewałem się, że w trakcie 3 godzinnej jazdy wzdłuż toru LHS, spotkam 2 lub 3 pociągi.

Pierwszym celem rowerowej wyprawy była mijanka Łączyn. Dotarcie do mijanki Łączyn zajęło mi kilkanaście minut (ponad 6 km). Ze stacji kolejowej Jędrzejów pojechałem ulicami Przypkowskiego, Dębową i Jasionka w kierunku DW768, którą dotarłem do wiaduktu drogowego, położonego nad torami mijanki Łączyn.

Co ciekawe, mijanka Łączyn nie jest położona, na co wskazywałaby nazwa, na terenie wsi Łączyn, a na terenie wsi Ludwinów. Zachodnia głowica rozjazdowa mijanki znajduje się tuż przy granicy Ludwinowa i Łączyna. Mijanka Łączyn została oddana do użytku w 1979 roku, czyli w czasie, gdy LHS oddano do eksploatacji. Dlaczego mijance nadano nazwę Łączyn, a nie Ludwinów? Tego nie udało mi się ustalić.

Mijanka Łączyn LHS znajduje się pomiędzy stacjami w Gołuchowie i Sędziszowie. Jest to jedyne miejsce, na tym 45 kilometrowym odcinku linii LHS, gdzie możliwe jest krzyżowanie i wyprzedzanie się pociągów. Mijanka zlokalizowana jest pomiędzy 295,802 km (km początku), a 297,309 km (km końca) linii 65 (km osi: 295,995)1.

Układ torowy mijanki składa się z toru głównego zasadniczego i toru głównego dodatkowego. Ruch pociągów prowadzony jest przez nastawnię dysponująca "Łc" (wyjazd w kierunku Gołuchowa) i nastawnię wykonawczą "Łc1" (wyjazd w kierunku Sędziszowa). Nastawnia "Łc1" obsługuje dodatkowo przejazd kolejowy kat. A, który znajduje się w odległości kilkudziesięciu metrów na zachód od budynku nastawni. Nastawnie wyposażone są w urządzenia sterowania ruchem kolejowym - mechaniczne kluczowe z sygnalizacją świetlną2. W tego typu urządzenia wyposażonych jest większość stacji i mijanek na LHS.

W marcu 2020 roku LHS podpisała umowę z firmą Mosty Katowice na projekt elektronicznych systemów sterowania w LCS Sędziszów LHS. Na podstawie projektu zostaną zainstalowane urządzenia, które umożliwią zdalne sterowania ruchem kolejowym na stacjach/mijankach: Raczyce, Gołuchów, Łączyn, Sędziszów, Kępie, Zarzecze, Jaroszowiec Olkuski oraz Bukowno3.

Wszystkie zdjęcia mijanki Łączyn wykonałem z wiaduktu drogowego, rozpostartego nad torami LHS. Nie zdecydowałem się na oczekiwanie na pociąg i po zrobieniu zdjęć wyruszyłem w dalszą drogę.





/ zdjęcia z 6 października 2018 roku /
__________________
1. Wykaz posterunków ruchu i punktów ekspedycyjnych PKP PLK (zał 2.4 20140410105740)
2. Łączyn. Dostępny w Internecie w https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=%C5%81%C4%85czyn. Dostęp: 14.06.2020.
3. PKP LHS kontynuuje inwestycje pomimo pandemii. Dostępny w Internecie w https://www.lhs.com.pl/pl/wydarzenia/518. Dostęp: 14.06.2020.

____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 01/2022

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0