Szukaj na tym blogu

środa, 14 kwietnia 2021

Stacja kolejowa Tunel. Po drodze do stacji Tunel (10)

Stacja kolejowa Tunel znajduje się na terenie wsi Uniejów-Rędziny w gminie Charsznica. Bezpośredni dojazd do stacji zapewnia droga powiatowa 1182 K Bryzdzyń - Tunel - Miechów, która biegnie po wschodniej stronie torów kolejowych linii kolejowej nr 8. Do stacji możemy również dojechać drogą powiatową 1181 K Pogwizdów - Tunel, która przecina tory kolejowe w okolicy południowej głowicy stacji i łączy się w tym miejscu z drogą 1182 K.

Stacja położona jest na 267,778 km linii kolejowej nr 8 Warszawa Zachodnia - Kraków Główny (km początku stacji: 267,551, km końca stacji: 269,350), pomiędzy stacją kolejową Kozłów (w odległości: 5,680 km) i przystankiem kolejowym Dziadówki (w odległości: 4,416 km).1

Stacja Tunel jest stacją węzłową. W okolicy południowej głowicy stacji ma początek linia kolejowa nr 62 Tunel - Sosnowiec Główny (początek linii: 0,749 km, R 13, odchodzi od linii kolejowej nr 8 na 268,527 km). Na pierwszych 2-3 kilometrach linii kolejowej nr 62 pociągi mogą poruszać się z maksymalną prędkością 60 km/h.5 Tor N linii 62 zaliczany jest do klasy C3, a tor P do klasy D3.2

Linia kolejowa nr 8 - biegnąca przez stację Tunel - zaliczona jest do klasy D3 (tor N i P od 266,365 km do 269,700 km, nacisk: 22,5 t/oś, nacisk liniowy: 7,2 t/m). Poprzednio zaliczana była do klasy C3 - nacisk: 20,0 t/oś, nacisk liniowy: 7,2 t/m.2 Linia kolejowa nr 8, przebiegająca przez stację Tunel wchodzi w skład Transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T). Maksymalna prędkość składów wagonowych przejeżdżających przez stację Tunel wynosi 90 km/h (tor N: od 159,605 km do 188,400 km, tor P: od 152,700 km do 188,400 km).3

W 2013 roku stacja kolejowa Tunel została poddana gruntownej modernizacji. Z trzech peronów - dwóch skrajnych, jedno krawędziowych i peronu wyspowego - pozostał tylko ten środkowy, który został znacznie poszerzony. Z czterech torów, usytuowanych przy peronach, pozostały tylko trzy. Wynikiem modernizacji stacji była nie tylko zmiana układu torowego, ale również wymiana nawierzchni, zdolnej do przenoszenia obciążeń 22,5 t/oś. Przebudowano drogi rozjazdowe (głowice rozjazdowe), wybudowano system drenażu oraz nową sieć trakcyjną. Wybudowana została także nowa nastawnia oraz przebudowano urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Układ torowy stacji Tunel stanowią obecnie tory zasadnicze nr 1 i nr 2 oraz tor główny dodatkowy nr 4. Kierunek Warszawa Zachodnia – Kraków Główny Osobowy (linia kolejowa nr 8) został dostosowany do prędkości projektowej 90 km/h. Do czasu modernizacji układu torowego pociągi jadące na kierunku Warszawa - Kraków zwalniały na długości całej południowej głowicy rozjazdowej do 40 km/h. Modernizacja stacji Tunel miała wpływ na zwiększenie przepustowość linii kolejowej nr 8 oraz umożliwiła zwiększenie prędkości pociągów przejeżdżających przez stację. W przypadku tej stacji ma to duże znaczenie, ponieważ następuje na niej kumulacja wielu połączeń pasażerskich z linii kolejowej nr 8 i CMK w kierunku Krakowa.

W trakcie modernizacji stacji został zlikwidowany jeden tor główny oraz bocznica do podstacji trakcyjnej (kierunek Charsznica) oraz żeberko wyciągowe, pełniące funkcję toru odstawczego (kierunek Kozłów). Zburzona została nastawnię dysponująca Tl, która wyposażona była w urządzenia przekaźnikowe typu "E". Zburzono również strażnicę, która obsługiwała rogatki na przejeździe w drodze powiatowej 1181 K. Na miejscu strażnicy wybudowany większy budynek, który pełni rolę nastawni. Nowa nastawnia Tl wyposażona jest w system komputerowych urządzeń stacyjnych typu MOR-3, które służą do sterowania ruchem kolejowym w obrębie posterunku ruchu.6

Pasażerowie korzystający ze stacji Tunel mają do swojej dyspozycji peron wyspowy o długości 200 m i wysokości 760 mm.4 Na peron możemy wejść od strony dworca lub z drogi powiatowej 1181 K. Wejście od strony dworca zlokalizowane jest w poziomie szyn i wymaga przejścia przez tor nr 2. Wejście na peron od strony drogi powiatowej zabezpieczone jest przez samoczynny system, wyposażony w rogatkę zamykającą ruch pieszych. Na peronie znajdują się dwie wiaty, kosze na śmieci i tablice informacyjne. Perony wyposażone są w oświetlenie oraz urządzenia nagłaśniające.


______________________________
1. PKP PLK. Regulamin przydzielania tras pociągów ... w ramach rjp 2013/2014 (zał. 2.4). Wykaz posterunków ruchu.
2. PKP PLK. Regulamin przydzielania tras pociągów ... w ramach rjp 2016/2017 (zał. 2.4) i 2013/2014 (zał. 2.2B). Klasy linii.
3. PKP PLK. Regulamin Sieci 2018/2019 (zał. 2.1P). Wykaz maksymalnych prędkości - składy wagonowe.
4. PKP PLK. Regulamin Sieci 2019/2020 (zał. 2.18). Wykaz peronów.
5. PKP PLK. Regulamin przydzielania tras pociągów ... w ramach rjp 2017/2018 (zał. 1). Wykaz linii kolejowych zarządzanych przez PKP PLK S.A.
6. Tunel. https://semaforek.kolej.org.pl/wiki/index.php?title=Tunel

| zdjęcia z 6 czerwca 2018 roku |

____________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 01/2022

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0