Szukaj na tym blogu

niedziela, 29 maja 2022

Stacja kolejowa Opoczno. Opoczno - Końskie - Czarniecka Góra (1)

Pod koniec czerwca 2020 roku wybrałem się na samochodową przejażdżkę do Opoczna. Celem wycieczki było sfotografowanie stacji Opoczno i Opoczno Południe, a w drodze powrotnej planowałem sesję zdjęciową na stacji kolejowej Końskie. W kolejnych odcinkach przedstawię owoce tej letniej wyprawy.

Na stację kolejową Opoczno przyjechałem w porze odjazdu przedpołudniowego pociągu regionalnego relacji Opoczno - Tomaszów Mazowiecki. Wybrałem taką porę, bo na linii kolejowej nr 25 jest krucho z pociągami, a ten pociąg był pewny, przynajmniej tak mi się wydawało. Dotarłem na stację około 10 minut przed odjazdem pociągu. Szybko pobiegłem w kierunku peronów, omijając po drodze biały autobus, na który w pierwszej chwili nie zwróciłem większej uwagi. Wbiegłem na peron 1 ... a tu wielkie rozczarowanie. Na torach pusto. Przed budynkiem żadnych pasażerów. Tylko jeden jegomość leniwie zamiatał ... pusty peron. Chciałem zapytać o pociąg, gdy zza pleców usłyszałem kobiecy głos "... zapraszamy do pociągu ...". Odwróciłem się i ujrzałem młodą, uśmiechniętą kobietę w kolejarskim uniformie, która poinformowała mnie, że w tym tygodniu pociągi z powodów technicznych nie jeżdżą i zostały zastąpione przez autobusy. Trochę dziwnie było tłumaczyć się, że przyjechałem na stację kolejową nie po to, aby odbyć podróż, ale aby zrobić kilka fotek. Podziękowałem za informację i powiedziałem, że "ja ... nie na pociąg ...", co w sumie odpowiadało prawdzie.

Po chwili wdałem się w rozmowę z panem trzymającym miotłę, ale gdy ten zobaczył aparat fotograficzny, który wyciągnąłem z torby, nagle zrobił się nieufny i mało rozmowny. Poinformował mnie jednak, abym przypadkiem, gdy wejdę do poczekalni nic tam nie fotografował. Na stacji kolejowej Opoczno przebywałem około 30 minut. Większość zdjęć, które wtedy zrobiłem przedstawiają pusty dworzec kolejowy.

Stacja kolejowa Opoczno znajduje się w centralnej części miasta powiatowego Opoczno. Od południa ograniczona jest ulicami: Piotrkowską, Kolejową i Kuligowską, a od północy ulicą Piotrkowską i terenami przemysłowymi. Centralnym obiektem stacji jest dworzec kolejowy, położony po północnej stronie torów stacji. Dojazd do dworca zapewnia ulica Dworcowa. Przed dworcem zlokalizowany jest duży plac na którym funkcjonuje przystanek autobusowy. Na wysokości dworca, przed placem dla autobusów znajduje się rondo o średnicy około 40 metrów. Ulica okalająca rondo służy jako parking dla samochodów osobowych.

Stacja kolejowa Opoczno położona jest na 81,901 km linii kolejowej nr 25 Łódź Kaliska - Dębica (km początku: 80,971, km końca: 82,555), pomiędzy przystankiem kolejowym Słomianka (w odległości: 5,050 km) i Sitowa (w odległości: 5,523 km)1. Tory stacji przecinają ulice: Towarowa i Kuligowska. W miejscu przecięcia torów przez ulice znajdują się przejazdy kolejowo-drogowe kat. A, które są obsługiwane z nastawni. W odległości około 350 metrów za zachód od przejazdu w ulicy Towarowej zlokalizowana jest kładka dla pieszych nad torami.

Linia kolejowa nr 25, przy której położona jest stacja kolejowa Opoczno zaliczona jest do klasy D3: tor N od 57,793 km do 96,860 km, nacisk osi: 221 kN/oś (22,5 t/oś), nacisk liniowy: 71 kN/m (7,2 t/m)2. Maksymalna prędkość składów wagonowych przejeżdżających przez stację kolejową Opoczno wynosi 80 km/h (tor N od 57,793 km do 144,300 km)3

Opoczno to stacja pośrednia z 3 torami głównymi i rozbudowanym układem torów bocznych ładunkowych i bocznicowych. Ruch pociągów na stacji prowadzony jest przez nastawnie dysponującą "On" i nastawnię wykonawczą "On1" Do 2013 na stacji działała sygnalizacja kształtowa, która została zdemontowana na początku 2014 roku. Obecnie na stacji ustawione są semafory świetlne półsamoczynne 3 i 4-komorowe, które zastąpiły na przełomie 2013/2014 roku semafory kształtowe ...

__________________________________________________________________ 

... 🚄 cały tekst na łamach miesięcznika TOROWY

w wydaniu lipcowym 2022 🚄 ...

____________________
1. PKP PLK. Wykaz posterunków ruchu i punktów ekspedycyjnych 2013/2014  (zał. 2.4) i 2019/2020 (zał. 2.6) str. 17.
2. PKP PLK. Klasy odcinków linii kolejowych 2016/2017 (zał. 2.4) str. 4.
3. PKP PLK. Wykaz maksymalnych prędkości - składy wagonowe 2018/2019 (zał. 2.1P) str. 3.
4. Wykaz peronów przy liniach kolejowych zarządzanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. 2019/2020 (zał. 2.18). Wykaz peronów str. 16.
5. Opoczno. Dostępny w Internecie w https://pl.wikipedia.org/wiki/Opoczno_(stacja_kolejowa). Dostęp: 27.05.2022.
6. PKP. Informacja o godzinach otwarcia czynnych dworców - aktualna od dnia: 26.03.2018 r.. 
| zdjęcia z 26 czerwca 2020 roku |

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0