Szukaj na tym blogu

czwartek, 17 marca 2016

ET42-10 na grupie postojowej stacji Sitkówka Nowiny

ET42-10 stała na końcu długiego ogonka, gdy spotkałem tą lokomotywę na grupie postojowej stacji Kielce Herbskie. Nie było wtedy możliwości, aby bliżej podejść do Czapajewa. Gdy spotkałem ET42-10 na grupie postojowej stacji Sitkówka Nowiny rzeczy miały się całkiem inaczej, o czym można przekonać się oglądając poniższe zdjęcia.

Czy to się komuś podoba, czy też nie Czapajew mimo prostej konstrukcji jest najbardziej niezawodną i nadal najsilniejszą lokomotywą na polskich torach. ET42 ma miękki rozruch, nie szarpie przy ruszaniu i jest w stanie utrzymywać wysoką prędkość na szlaku.

Z drugiej strony można spotkać opinie, że opłacalność eksploatacji tych lokomotyw, ze względu na wysokie koszty zużycia energii elektrycznej, jest co najmniej dyskusyjna. 

Kilka razy w historii eksploatacji ET42 mieliśmy do czynienia z przypadkami rozerwania członów tej lokomotywy. Nie jest to jednak nic nadzwyczajnego w lokomotywach dwuczłonowych. Krótko po rewizji doszło do rozerwania haka w ET42-07. Taki sam przypadek zdarzył się lokomotywie ET42-10. Miało to miejsce 1 września 2013 roku na stacji Częstochowa Stradom. Mimo, że hak ma wytrzymałość 1000 kN, a sam sprzęg 850 kN to zmęczenie materiału daje od czasu do czasu o sobie znać. 

O ile wymiana haka nie jest problemem, to dużo pracy jest przy odtwarzaniu przewodów sterowania wielokrotnego oraz kabli WN. W lokomotywach ET42 w jednym członie znajdują się gniazda do których wkładane są wtyczki przewodów. W drugim członie przewody połączone są wprost do listw łączeniowych. 







/ zdjęcia z listopada 2015 roku /

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0