Szukaj na tym blogu

niedziela, 11 grudnia 2016

Czeskie Škody 181 i 182 odpowiedzią na kolejowego psa ogrodnika

Lokomotywy Škoda 181 i 182 to codzienność na polskiej sieci kolejowej. Sprowadzono je niemal w hurtowych ilościach na polskie tory wiele lat temu. Przewoźnicy prywatni nie mieli w sumie wyboru, bo PKP Cargo nie zamierzało pomagać swojej konkurencji. ET41 czy ET42 nie zobaczycie u żadnego polskiego przewoźnika kolejowego poza PKP Cargo. 

Również ET40 zostały już odstawione przez PKP Cargo i pewnie czekało na nie złomowanie, ale tutaj coś drgnęło. PKP Cargo sprzedało w tym roku 5 Bombowców dla Ecco Rail (07,31,43,52,55) . Obecnie trwa ich "reanimacja" w ZNTKiM w Gdańsku (podstawowa NG). ET40 będą pomalowane w barwy Lotosu.

Gagariny, które są na stanie prywatnych przewoźników zostały pozyskane w większości za granicą. Jeżeli spotkacie lokomotywę ET22 nie pomalowaną w barwy PKP Cargo, to będzie wydarzenie lub lokomotywa jest marokańska. Gwoli ścisłości warto przypomnieć, że PKP przekazało do przemysłu w 1989 roku kilka lokomotyw ET22 (143, 477, 408, 468, 955, R004).

Chęć pozyskania lokomotyw ET22 przez prywatnych przewoźników doprowadziła do kuriozalnej sytuacji. W 2015 roku w firmie PHU Locomotiv pojawiły się lokomotywy 201Eo (009, 010, 011, 012, 013, 014). Oficjalnie są to marokańskie ET22. Jednak prawdopodobnie są to przeznaczone do "złomowania" ET22 PKP Cargo (227, 244, 245, 277, 306, 312). Oleśnica pozyskała te lokomotywy z Poznania Franowa i stał się "cud"?

PKP Cargo zamiast zarobić na sprzedaży i dzierżawie lokomotyw ET22 woli odstawiać je do zapasu długotrwałego lub sprzedawać na złom. Skorzystały więc z tego České dráhy i stąd taki wysyp w Polsce czeskich lokomotyw. Mimo, że pojazdy ponad 50-letnie zapewne nieprędko przestaną biegać po polskich torach. Warto w tym miejscu przypomnieć, że najstarsze ET22 pochodzą z początku lat 70. ubiegłego wieku, a sprowadzane z Czech lokomotywy są średnio o 10-15 lat starsze od ET22.

PKP Cargo zasługuje na miano kolejowego psa ogrodnika, który sam nie zje, a drugiemu też nie da. Może to trochę krzywdząca opinia i PKP Cargo znajdzie wiele argumentów na słuszność postępowania w zakresie nie wspomagania swoimi lokomotywami konkurencji. Jednak fakty mówią same za siebie. Jeżeli jest rynek to konkurencja zawsze powstanie i w taki lub inny sposób sobie poradzi.

Na linii kolejowej nr 8 lokomotywy 181 i 182 stanowią co prawda przerywnik pomiędzy ET22, ale jest to dosyć częsty przerywnik. Na zdjęciach 182 160-2 na 182 kilometrze LK 8.




| zdjęcia z 2 lipca 2016 roku |

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0