Kolejowy most nad Kamienną był moim następnym etapem, na drodze torowej wyprawy z Łącznej do Skarżyska Kamiennej. Dotarcie w to miejsce nie jest takie oczywiste, bo most leży na totalnym odludziu. Ze sporymi przygodami, które tutaj pominę, w końcu dotarłem do celu. Most jest imponujący, a zielone pustkowie w środku miasta tylko dodaje mu uroku.
Pierwszy kolejowy most na Kamiennej został zbudowany w trakcie budowy Drogi Żelaznej Iwangorodzo Dąbrowskiej w 1882/1883 roku. Przed wybuchem I Wojny Światowej były zamontowane dwa przęsła, leżące obok siebie, kratownicowego mostu kolejowego o konstrukcji stalowej, nitowanej. W 1916 roku, pochodzący ze Skarżyska księgarz Rachmil Pfeffer, wydał pocztówkę przedstawiającą kolejowy most nad Kamienną wysadzony w maju 1915 roku przez wycofujące się wojska rosyjskie. Most, który możemy zobaczyć na tej pocztówce jest niemal identyczny z mostem, który funkcjonuje obecnie.
Most kolejowy nad Kamienną został ponownie wysadzony w powietrze w styczniu 1945 roku, przez wycofujące się wojska niemieckie.
Historia trzeciego mostu nie jest mi znana, ale jest wielce prawdopodobne, że został wybudowany w okresie, gdy uruchamiano Państwową Fabrykę Amunicji, czyli w połowie lat 20. ubiegłego wieku.

Długość przęsła: 2 x 45,49 m. Pomosty oparte są na oddzielnych przyczółkach pod Tor nr 1 i Tor nr 2. Przyczółki oddzielone są dylatacją pionową. Nacisk dopuszczalny wg. karty obiektu: 221 kN/oś (parametry mostu w linii kolejowej nr 8)[1].
Most nie był przez lata poddawany bieżącej konserwacji. Belki stalowe i nitowane połączenie przybrały z czasem rudy odcień, co było widomym znakiem, że rdza objęła "rządy". W końcu, w połowie 2017 roku rozpoczęły się prace remontowe. Na załączonych zdjęciach można zobaczyć pierwsze efekty robót remontowych.
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 5/2020
/ Zdjęcia z 9 września 2017 roku /
Przypisy:
[1]. Opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko Kamienna – Kielce - Kozłów” w ramach Opracowanie dokumentacji przedprojektowej w ramach projektu POIiŚ 7.1 – 103 „Prace na wybranych liniach kolejowych w perspektywie UE 2014 –2020 – Prace przygotowawcze”- IDOM 2015
Dojście do mostu od południa jest co najmniej problematyczne
OdpowiedzUsuń