Szukaj na tym blogu

czwartek, 19 lipca 2018

Kolejowy most nad Kamienną

Kolejowy most nad Kamienną to jedna z największych konstrukcji kratownicowych na kolejowej mapie województwa świętokrzyskiego. Właściwie są to trzy mosty o bardzo podobnej konstrukcji. Most zachodni i środkowy należą do linii kolejowej nr 8, natomiast na moście wschodnim położony jest tor bocznicowy biegnący na tereny zajmowane kiedyś przez zakłady MESKO. Z toru bocznicowego odchodzi również wiele torów do różnych zakładów, położonych po wschodniej stronie linii kolejowej nr 8.

Kolejowy most nad Kamienną był moim następnym etapem, na drodze torowej wyprawy z Łącznej do Skarżyska Kamiennej. Dotarcie w to miejsce nie jest takie oczywiste, bo most leży na totalnym odludziu. Ze sporymi przygodami, które tutaj pominę, w końcu dotarłem do celu. Most jest imponujący, a zielone pustkowie w środku miasta tylko dodaje mu uroku.

Pierwszy kolejowy most na Kamiennej został zbudowany w trakcie budowy Drogi Żelaznej Iwangorodzo Dąbrowskiej w 1882/1883 roku. Przed wybuchem I Wojny Światowej były zamontowane dwa przęsła, leżące obok siebie,  kratownicowego mostu kolejowego o konstrukcji stalowej, nitowanej. W 1916 roku, pochodzący ze Skarżyska księgarz Rachmil Pfeffer, wydał pocztówkę przedstawiającą kolejowy most nad Kamienną wysadzony w maju 1915 roku przez wycofujące się wojska rosyjskie. Most, który możemy zobaczyć na tej pocztówce jest niemal identyczny z mostem, który funkcjonuje obecnie.

Most kolejowy nad Kamienną został ponownie wysadzony w powietrze w styczniu 1945 roku, przez wycofujące się wojska niemieckie.

Historia trzeciego mostu nie jest mi znana, ale jest wielce prawdopodobne, że został wybudowany w okresie, gdy uruchamiano Państwową Fabrykę Amunicji, czyli w połowie lat 20. ubiegłego wieku.

Most kolejowy nad Kamienną składa się z trzech przęseł,  ułożonych obok siebie. Most jest konstrukcją stalową, kratownicowy, nitowany, z torami ułożonymi na mostownicach, z jazdą dołem.

Długość przęsła: 2 x 45,49 m. Pomosty oparte są na oddzielnych przyczółkach pod Tor nr 1 i Tor nr 2. Przyczółki oddzielone są dylatacją pionową. Nacisk dopuszczalny wg. karty obiektu: 221 kN/oś (parametry mostu w linii kolejowej nr 8)[1].

Most nie był przez lata poddawany bieżącej konserwacji. Belki stalowe i nitowane połączenie przybrały z czasem rudy odcień, co było widomym znakiem, że rdza objęła  "rządy". W końcu, w połowie 2017 roku rozpoczęły się prace remontowe. Na załączonych zdjęciach można zobaczyć pierwsze efekty robót remontowych.





Znajdziesz też w magazynie TOROWY 5/2020
/ Zdjęcia z  9 września 2017 roku /
Przypisy:
[1]. Opracowanie dokumentacji przedprojektowej dla „Prace na linii kolejowej nr 8 na odcinku Skarżysko Kamienna – Kielce - Kozłów” w ramach Opracowanie dokumentacji przedprojektowej w ramach projektu POIiŚ 7.1 – 103 „Prace na wybranych liniach kolejowych w perspektywie UE 2014 –2020 – Prace przygotowawcze”- IDOM 2015

1 komentarze

  1. Dojście do mostu od południa jest co najmniej problematyczne

    OdpowiedzUsuń

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0