Szukaj na tym blogu

środa, 24 lipca 2019

Urbex drugiego toru łącznicy Czarnca - Knapówka

Czarnca i jej okolice to miejsce szczególne na kolejowej mapie województwa świętokrzyskiego. Na rozległym terenie Czarncy funkcjonuje kilka ważnych linii kolejowych. Kilkaset metrów, na zachód, od przystanku kolejowego Czarnca, nad linią kolejową nr 61, przebiega wiaduktem linia kolejowa nr 4 (CMK). Obie linie połączone są dwoma łącznicami (571: Czarnca - Knapówka, 572: Włoszczowa Północ – Żelisławice). Obecnie budowana jest trzecia łącznica (582: Czarnca – Włoszczowa Północ), którą planowano oddać do eksploatacji jeszcze w tym roku, ale tak się zapewne nie stanie, biorąc pod uwagę ogrom robót, który został jeszcze do wykonania.


W okresie budowy CMK planowano wykonanie wielu łącznic, które miały połączyć CMK z liniami kolejowymi, które przecinały budowaną magistralę kolejową. W okresie 1971-1977 wybudowano łącznice jednotorowe: 570 (Psary - Starzyny), 571 (Czarnca - Knapówka), 572 (Włoszczowa Północ - Żelisławice), 573 (Idzikowice - Radzice), 574 (Radzice Rd1 - Idzikowice), 575 (Szeligi - Marków). Docelowo, wszystkie te łącznice miały być wybudowane jako dwutorowe. Jednak żadna z nich nie doczekała się drugiego toru.

Największe szanse na drugi tor miała łącznica 571 (Czarnca - Knapówka). W pierwszej połowie lat 70. ubiegłego wieku wybudowano szereg budowli inżynierskich na trasie drugiego toru tej łącznicy. Łącznica - na przystanku Czarnca - miała być połączona rozjazdem z torem nr 1 linii 61. Następnie, tor miał przechodzić wiaduktem nad linią nr 61 (54,4 km). Dalszy przebieg drugiego toru łącznicy - tzw Dworskim Polem - po zachodniej stronie istniejącego toru łącznicy (w zmiennej odległości od 120 do 20 metrów)- miał być poprowadzony wysokim nasypem do wiaduktu nad torami CMK (158,8 km). Dalej tor łącznicy miał biec szerokim łukiem, aż do posterunku odgałęźnego Knapówka, gdzie miało nastąpić połączenie z torem nr 1 CMK.

Do chwili obecnej, po rozpoczętej, ale niedokończonej budowie drugiego toru łącznicy nr 571, pozostało szereg budowli inżynierskich w różnym stopniu zaawansowania wykonawczego. W okolicy Czarny dalej możemy zobaczyć olbrzymie żelbetowe przyczółki wiaduktów kolejowych, fragmenty nasypów oraz żelbetową konstrukcję wiaduktu drogowego i przepustów.

Na zdjęciach zaprezentowano żelbetowe przyczółki, które miały być częścią wiaduktów kolejowych nad linią nr 61 i CMK. Na dwóch innych zdjęciach pokazano dwa wiadukty CMK (nad linią 61 i nad ulicą Słoneczną w Czarncy) - zdecydowanie minimalistyczne w formie, w stosunku do tego, co zaproponowali projektanci w latach 70. dla drugiego toru łącznicy Czarnca - Knapówka
______________________
Znajdziesz też w magazynie TOROWY 3/2020











 / zdjęcia z 18 sierpnia 2018 roku /

0 komentarze

Zapraszam do komentowania wpisów na blogu

:) :-) :)) =)) :( :-( :(( :d :-d @-) :p :o :>) (o) [-( :-? (p) :-s (m) 8-) :-t :-b b-( :-# =p~ :-$ (b) (f) x-) (k) (h) (c) cheer

Kolejowe Znaki

Obserwatorzy

 
Posts RSSComments RSSBack to top
© 2013 - Kolejowe Kielce ∙ Designed by BlogThietKe
Released under Creative Commons 3.0 CC BY-NC 3.0