Gdy z kładki dla pieszych nad torami stacji Kielce Herbskie zobaczyłem jadącą luzem, po torze 110, lokomotywę spalinową ST48-004, natychmiast wycelowałem obiektyw aparatu w kierunku żwawo mknącego luzaka. Niby nic nadzwyczajnego, ale lokomotywy TEM2 i ich pochodne nie są aż tak często widywane w Kielcach.
ST48-004 to kolejne wcielenie radzieckiej lokomotywy TEM2 (seria PKP SM48),
wyprodukowanej przez Briańską Fabrykę Lokomotyw, w czasach słusznie minionej
epoki. Lokomotywa przeszła gruntowną przebudowę w zakładach Newag S.A. w
Nowym Sączu. Po wykonanej modernizacji, która została zakończona 22 marca 2014
roku, z dawnej lokomotywy TEM2 mało co pozostało. Niewiele przesady jest w
stwierdzeniu, że ST48 to skonstruowana od nowa lokomotywa.
ST48-004 jest jedną z ponad 100 lokomotyw serii SM48, które zostały zmodernizowane do serii ST48 (typ 15D). Lokomotywy SM48 otrzymały w trakcie modernizacji nowy silnik Caterpillar, CAT 3512 C, który charakteryzuje się prawie dwukrotnie większą mocą, niż posiadał oryginalny silnik PD1M (wzrost mocy z 880 kW do 1480 kW). Wynikiem modernizacji była też zmiana oznaczenie serii z SM48 na ST48, która była wynikiem zwiększenia możliwości zmodernizowanych lokomotyw, które mogą nie tylko wykonywać prace manewrowe, ale także prowadzić pociągi towarowe.
Lokomotywa ST48-004 należy do PKP Cargo, a przydzielona jest do Wschodniego Zakładu Spółki w Lublinie. Pierwsze spotkanie Kolejowych Kielc z ST48-004 miało miejsce też na stacji Kielce Herbskie, we wrześniu 2016 roku.
| zdjęcia z 23 maja 2020 roku |
0 komentarze
Zapraszam do komentowania wpisów na blogu